Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älgjakt  (läst 35799 gånger)

Nena

• Dalsland
Älgjakt
« skrivet: 03 sep-11 kl 07:51 »
På måndag börjar älgjakten norr över. Några här på forumet som ska jaga? Själv är jag älgänka ;D. Min man for tidigt i morse till Jämtland för att jaga älg i en vecka. Så nästa söndag blir det styckning i svärmoderns garage :D. Längtar till oktober då vi får släppa hundarna på rådjur och naturligtvis älgjakten här nere i Bohuslän och Dalsland.
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Tännlappen

• -
SV: Älgjakt
« Svar #1 skrivet: 03 sep-11 kl 17:07 »
Får ju hoppas skadeskjutningarna(påskjutning som det kallas) minskar dramatiskt,sett siffror på 14 procent vilket är mycket högt,många djur som får gå en plågsam död till mötes.

regnpipan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 sep-11 kl 17:55 »
Får ju hoppas skadeskjutningarna(påskjutning som det kallas) minskar dramatiskt,sett siffror på 14 procent vilket är mycket högt,många djur som får gå en plågsam död till mötes.

Kanske är det så mycket som 14%, vet faktiskt inte. Däremot är det högst sannolikt en förbättring jämfört med hur det var förr då spriten hade en nära koppling till jakten. Om folk skjuter bättre nu än tidigare har jag ingen aning om.

Däremot klaras de absoluta majoriteten av skadeskjutningarna upp inom ett par timmar. Så mängden älgar som självdör efter ett par dagar ute i någon mosse i ett förtvivlat försök att släcka sårfebern är väldigt låg.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 04 sep-11 kl 18:17 »
Själv ska jag inte jaga i år, är ju hemma med en tremånades bäbis, men gubben jagar. Dock ska de inte jaga nåt nu i september av lite olika orsaker och det är lika bra. Det brukar smälla till och bli ganska varmt under septemberjakten och det kan ju ställa till det för både hundar, jägare och det hängda köttet.

Vad gäller skadeskjutningar så har vi i vårt jaktlag inte haft nån sån på jag vet inte hur länge.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Nena

• Dalsland
« Svar #4 skrivet: 05 sep-11 kl 14:42 »
En bra eftersökshund är nödvändig om ett djur blir påskjutet och naturligtvis att själva eftersöket görs ordentligt från första början.

Tännlappen

• -
« Svar #5 skrivet: 07 sep-11 kl 16:47 »
Glöm inte sågen om du ska jaga Älg,kanske viktigare än geväret :o;D

http://svtplay.se/v/2526860/algko_raddades_fran_trad

regnpipan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 sep-11 kl 19:12 »
Ha ha ha, nästan hemma hos morsan och farsan ju!

Humle

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 10 sep-11 kl 09:11 »
Det är de gamla gubbarna som står för skadeskjutningarna. Förr tränade man inte på att skjuta för man ville spara krutet till jakten.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 10 sep-11 kl 10:30 »
Satt i hällregn tre dagar utan att vare sig höra hund eller se älg, hundarna jagade mest lämmel :(
Så i onsdags efter avslutad dag togs ett mycket kollektivt beslut att avsluta veckans jakt.
Vi har som rutin att alla ska skjuta "godkänt" på söndagens förberedande samling, då är man ju säker på att det iaf inte föreligger några stora brister i vapen och skyttar.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Nena

• Dalsland
« Svar #9 skrivet: 10 sep-11 kl 13:35 »
Å gubben min sköt en kviga "i sista minuten", dvs sista såten för i år. Taskigt för honom att det blev tjurförbud igår - de hade skjutit tillräckligt å så kommer det en 14-taggare på 30 meter. ja, ja, fint har vi det på väggarna hemma ändå med de horn vi har - störst är inte alltid bäst ;D

blizzard

« Svar #10 skrivet: 22 sep-11 kl 22:07 »
Jo nog jagas det älg här också.Skadskutningar är otrevliga och strävan efter att helt unvika dessa pågår ju hela tiden.
Jag skulle nog nästa vilja jämnföra dessa eventuella skadskutningar med människors sexdebut.
Det blir väl sällan första gången som man tänkt och fantiserat om,men övning ger färdighet och ganska snart går det som smort...
Övning ger färdighet... ;D

pålle

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 sep-11 kl 22:16 »
Kanske är det så mycket som 14%, vet faktiskt inte. Däremot är det högst sannolikt en förbättring jämfört med hur det var förr då spriten hade en nära koppling till jakten. Om folk skjuter bättre nu än tidigare har jag ingen aning om.

Däremot klaras de absoluta majoriteten av skadeskjutningarna upp inom ett par timmar. Så mängden älgar som självdör efter ett par dagar ute i någon mosse i ett förtvivlat försök att släcka sårfebern är väldigt låg.
Det där är väll ändå en sanning med modifikation  i dag skjuts det ju nästan från höften bara för att visa ska få skött ju skjuter in i tät bevuxet utan att ha full sikt  så där vid håller ja att du håller inne med sanningen   i alla fall i viss mån .

blizzard

« Svar #12 skrivet: 22 sep-11 kl 22:37 »
Pålle:vet inte huruvida jag tolkat och förstått det du skrev,men generellt sett så kan jag försäkra dig och alla andra att inga jägare i Sverige skuter från höften eller ens genom något buskage.Det där är hämtat från någon krigsfilm.
Det är då något som är helt säkert.

pålle

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 sep-11 kl 22:51 »
Pålle:vet inte huruvida jag tolkat och förstått det du skrev,men generellt sett så kan jag försäkra dig och alla andra att inga jägare i Sverige skuter från höften eller ens genom något buskage.Det där är hämtat från någon krigsfilm.
Det är då något som är helt säkert.
Nä ja det var väll inte riktigt så ja mena bara ironisera lite då vissa tycks ha väldigt bråttom med att avlossa skotten då dom knappt hinner få upp bössan jo har sett vid ett fler tal gånger under årens lopp såna jägar som skjuter in i tät bevuxet utan att ha fri sikt  bara för att få fälla till  varje pris så som ja upp fattar det  tycker bara  att sådant är ett oskick  och onödigt då det lätt blir skadeskjutningar  .

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
« Svar #14 skrivet: 22 sep-11 kl 22:57 »
Skott i den stilen är ju helt solklart utan tvekan undermåliga... Hur många såna som avlossas vet jag inte men jag tvivlar på att de är många.

pålle

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 sep-11 kl 23:02 »
Skott i den stilen är ju helt solklart utan tvekan undermåliga... Hur många såna som avlossas vet jag inte men jag tvivlar på att de är många.
Det vågar ja inte svara på bara att det före kommer .

anders50

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 sep-11 kl 23:10 »
Klart vi skjuter från höften och hej vilt på allt som rör sig! (Obs!   Ironi!   :P)

Märkligt att alla icke-jägare/jaktmotståndare vet så mycket om hur det går till på jakt?

Tydligen har de varit med om och sett mer än vi som jagar!  ;D  Eller är det bara så att de har "hört" hur det går till?  o:)

blizzard

« Svar #17 skrivet: 22 sep-11 kl 23:15 »
Enligt den erfarenhet jag peronligen har så är personer från storstadsregionerna överrepresenterade i den här kategorin.
Jag tror att dessa personer inte är förtroliga med jakt och de även bagatilliserar normal jakt.
Jakt kräver ansvarsfulla och seriösa människor,ofta vanligt folk på landsbyggden.

pålle

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 22 sep-11 kl 23:24 »
Klart vi skjuter från höften och hej vilt på allt som rör sig! (Obs!   Ironi!   :P)

Märkligt att alla icke-jägare/jaktmotståndare vet så mycket om hur det går till på jakt?

Tydligen har de varit med om och sett mer än vi som jagar!  ;D  Eller är det bara så att de har "hört" hur det går till?  o:)
Jo du ;D  man fick va med  redan som bar så ett å anat har man väll lät sig och sett  men det märkligare är ju att visa har så svår när man i ifrågasätter något tyvär är inte alla jägare per fäkta  utan gör lite som dom vill  av någon anledning men dom vill ni av någon anledning inte ens diskutera  utan allt som oftast bara vill sopa under mattan eller avfärda på anat vis  mysko ;D

pålle

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 sep-11 kl 23:30 »
Enligt den erfarenhet jag peronligen har så är personer från storstadsregionerna överrepresenterade i den här kategorin.
Jag tror att dessa personer inte är förtroliga med jakt och de även bagatilliserar normal jakt.
Jakt kräver ansvarsfulla och seriösa människor,ofta vanligt folk på landsbyggden.
Är  nog benägen att hålla med dig då  då det var så här förut

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser