Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödsel under tak, vad göra?  (läst 7696 gånger)

Hippievagnen

• Västergötland
Gödsel under tak, vad göra?
« skrivet: 02 sep-11 kl 11:30 »
Hej!
Nu flyttar jag in på en gård i Mark som har haft åtskilliga hyresgäster före mig, och gården har inte fått särskilt mycket kärlek.
Däremot har den fått mycket hästskit! Det har antagligen bott hyrestgäster med hästar, och de har mockat ut allt men inte tagit reda på skiten efter sig utan lagt allt på hög. Det finns en stooor gödselstack som ligger under tak i anslutning till det gamla stallet. Pissrännan i stallet leder ut till samma ställe. Taket är byggt så att det är ganska lågt och det är en väldigt stor yta som ligger under tak, och skiten ligger direkt på marken. Uppskattningsvis yta under taket är 10x10 meter minst. Jag tror knappast man kommer åt med en traktor därunder eftersom det är så fruktansvärt lågt, och då får det bli att handskotta skiten flera meter. Jag är tveksam om man kommer under med en häst och en gödselvagn.
En enkel fråga: Hur gjorde man förr i tiden? Hur var detta tänkt egentligen??  Och var ska man göra av flera år gammal hästskit?  ???
(Vet inte hur välbrunnen den är, har inte kollat så noga, men det ser ut som det är mycket stråmaterial inblandat i gödseln, och det är torrt på ytan i alla fall)
Det finns 6 hektar betesvall i anslutning till gården, på sandmark. Borde detta spridas ut på vallen? Jag vill ju helst inte gödsla betesmarker eller hövallar, eftersom jag är ängsfantast, dvs, jag vill hellre försöka återskapa en artrikedom av gamla ängsväxter, och då ska man ju undvika gödsling.
Tips mottages tacksamt!  :-*

« Senast ändrad: 22 nov-11 kl 11:49 av Hippievagnen »

Körven

• Värmland
SV: Gödsel under tak, vad göra?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-11 kl 11:42 »
Hur det förhåller sig med gödslet och ängsmarken kan jag inte svara på.Men vad det beträffar hur dom hanterade gödsel förr så är det enkelt,man öste förhand. Man skall äta sitt bröd i sitt anletes svett.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 02 sep-11 kl 11:46 »
Jo det kan jag tänka mig att de gjorde  ;D
Då spred man väl också ut det på åkrarna med häst och nån slags gödselspridare?

Finns det nåt eventuellt värde i denna gamla skit som jordförbättrare till odlingsintresserade? eller är den för gammal om den har legat där sedan säg...1985?  :)

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 sep-11 kl 11:51 »

Finns det nåt eventuellt värde i denna gamla skit som jordförbättrare till odlingsintresserade? eller är den för gammal om den har legat där sedan säg...1985?  :)
Man även hand spridde .

Strajder

• Aspegården
« Svar #4 skrivet: 02 sep-11 kl 11:52 »
Om du vill få bort det och det är trångt så brukar det finnas entreprenörer som kör bort gödsel med "Bobcat" eller andra varianter av minilastare. Vill man göra det själv så finns det att hyra från de flesta bolag som hyr ut verktyg och maskiner. Man kommer in genom en vanlig ladugårdsdörr med en sådan!

Körven

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 02 sep-11 kl 12:46 »

Det beror på,är det mycket spån och halm i är det nog så att man får betala för att bli av med det.Men är det torvströ i går det att sälja.Enklast är att hyra en Bobcat som Strajder skrev,har du ingen dyngspridarre så kan du köra ut det på åker o äng och harva ut det.Att det är tort har ingen betydelse gödseln kommer garanterat att bli mer än fuktig som vädret ser ut.

Körven

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 02 sep-11 kl 13:00 »
Lite OT...En kompiss köpte ett ställe som en hästtjej hade hyrt,där var hästskiten kvar i boxarna,fina kaninburar som var fulla av kaninskit,hönshus lika dant.Ägaren var en gammal dam som bodde på cervishuset hon hade väll inga möjligheter att städa efter hästtjejen kan jag tro.Det låg även blöjor kastade utanför fönstret till toan,förmodligen hade barnet fått en näringsrik kost,för där växste brännässlor som var nästan två meter höga.

Abigail

« Svar #7 skrivet: 03 sep-11 kl 00:45 »
Vad roligt att du vill ha äng. Fanns en nära mig förr där man bara slog och tog hö, aldrig att det spreds någon gödsel eller gick några betande djur. Där fanns hur mycket vilda blommor som helst. Nu går där betande hästar. Visst blommar det men där finns bara ett fåtal arter nu.

Om gödseln har legat några år så kan du vara lugn för att den har bränt och är färdig. Du kan ju lägga ut den i en odlingslimpa som du odlar grönsaker i. Eventuellt kan du blanda upp gödseln med torv och halm. Täck alltihop med halm så blir där inte så mycket ogräs. (Googla på täckodling) Tomater, kål, purjolök är sådant som trivs i riktigt näringsrik jord. Den är nog alltför näringsrik för potatis, men efter att ha odlat annat i den så kan du ha potatis där ett senare år.

taccotad

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 03 sep-11 kl 07:48 »
Här har vi också en gödselplatta med tak... ett stort berg av halm, spån, hästskit och kiss... Sambon blev vältränad den sommaren det skulle ut ;) Fick ta allt för hand.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 22 nov-11 kl 11:52 »
Oh my! Här har det ju trillat in massvis av svar som inte jag fått minsta notis om!

:)

Vilka bra tips, tack så mycket!
Jag har också funderat på en sån där Bobcat, är det samma sak som Minigrävare som man ofta ser att folk hyr ut?

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 nov-11 kl 11:56 »
Nja..på sätt och vis.. Bobcat är märket, och har både minigrävare, och minilastare..detta är lastaren..

kurt

« Svar #11 skrivet: 22 nov-11 kl 13:25 »

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 29 nov-11 kl 13:11 »
Är det svårt att lära sig köra en minigrävare/minilastare??

Jag har sett firmor som hyr ut maskinen, ger en "snabbgenomgång" och sen får man härja fritt hemma på gårn  ;D
Jag har aldrig ens kört en traktor. Så jag undrar lite hur komplicerat en "snabbgenomgång" med minigrävare kan bli...  :P

Men gud vad kul det skulle vara! Då skulle det bli dränerat både här o där kan jag lova... :D

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 30 nov-11 kl 09:54 »
Lastaren lär du dig rätt kvickt.. Även om en Bobcat är rätt speciell...

Grävaren däremot kräver lite mer..inte så mycket för att köra, men det ska ju bli rätt också, fall osv..

40+

• Våran "lilla" Ida
« Svar #14 skrivet: 27 dec-11 kl 01:16 »
Jorden behöver näring och organiskt matrial tas upp :) Ta ut och sprid då får både blommor och allt annat det dom behövar :)
Nybliven gårdsägare

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #15 skrivet: 17 aug-12 kl 19:51 »
Hyr man en bobcat enl bild med de däcken och den vikten ca 2ton ,då får man nog hålla sig på plattan ,annars har man nog STORA problem ;D.
Minilastare med riktiga däck är nog lämpligare.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser