Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rovfåglar, hur man skrämmer iväg dem?  (läst 20712 gånger)

Lena K.L.

• Södermanland
Rovfåglar, hur man skrämmer iväg dem?
« skrivet: 01 sep-11 kl 19:26 »
Hej!
Har fått problem med rovfåglar! Är det möjligtvis nån som vet hur man lyckas skrämma bort såna?
Själva hönsgården är naturligtvis övernätad, men så fort någon av kalkonkycklingarna lyckas smita ut så smäller det! Den är inte heller rädd för människor, så hur får jag bort den härifrån?!? Nån som har erfarenhet?!
man harnte roliare´n man jörse

regnpipan

• Gäst
SV: Rovfåglar
« Svar #1 skrivet: 01 sep-11 kl 19:34 »
Sannolikt en ung hök som fått upp ögonen för lätt tillgänglig mat. Det finns flera trådar om hökar som tar tamfåglar, leta lite så hittar du garanterat några men var beredd på att debatten kring hur man kan/skall/bör göra kan vara rätt hetsk.....

Lena K.L.

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 04 sep-11 kl 11:35 »
Tack rör rådet!
Har kollat runt lite, men det är svårt att hitta konstruktiva råd i alla inlägg... Mest andras erfarenheter av problemet, men inga konkreta råd eller förslag på hur man skrämmer iväg dem.... ::)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 04 sep-11 kl 12:15 »
Jag funderar på lite samma sak här .
Vad tror ni om att dra eltrådar lite kors o tvärs över tomten som ett sicksacktak med el i .
Och knyta remsor med folie i dom ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 04 sep-11 kl 12:26 »
Kanske ett plåttak som är jordat. I hängrännan fäster man en uppstoppad höna (el. alt.) hårt vid en wire som kan dras fram-o-tbax. Wiren ansluts till el-stängselaggregat eller el-uttag, beroende på vilket resultat som önskas. Skrämd eller rostad.

Ett lättare sätt kan va att välja kaliber.  12 är lite grövre än 16.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Tännlappen

• -
« Svar #5 skrivet: 04 sep-11 kl 14:07 »
Tjaaa..Rovfåglar har man väl haft på besök. Massa tvättlinor spända över hönsgården funkar siså där,kan komma igenom. Hönsnät som tak verkar hundraprocentigt vad jag upplevt. Radio på hög volym ger också bra effekt vad synes. En Laxfiskare talar ju om vissa "tagställen" kolla om Hönsen speciellt blir angripna på ett visst ställe,om så åtgärda med bra växtlighet där så blir det svårare för eventuell angripare från ovan. Själv har jag stora Tobaksplantor ca 2 meter höga mot ett öppet område,misstänker det har bra effekt. Gäller att klura lite...........

Tännlappen

• -
« Svar #6 skrivet: 04 sep-11 kl 14:24 »
Var ute nyss och kollade på hönsgården, har 3st körsbärsträd,1st gulplommon,1st gullregn,1st fläder i hönsgården,utanför vinbärsbuskar,hagtorn,riktigt lummigt med andra ord.Inte lätt för en rovfågel att göra en attack där inte  :D .

Lena K.L.

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 04 sep-11 kl 17:20 »
Tack för uppslag!
Eltrådar kräver ju jordning för att fungera, men foliebitar/ cd- skivor/ spegelbitar upphängda lite var stans?!? Hmm
Har svårt att tänka mej att fåglarna går på "döda" höns?! -å var får man tag på en uppstoppad höna???!
Vegetation måste nog vara väldigt låg, eftersom de flyger lågt, de fulingarna som går på hönsen... Men å andra sidan så har attackerna varit på öppen mark...
Förhoppningsvis har "han" vart framme å försökt i hönsgården igen sen vi satte nät över, för hönsen har varit inne i hönshuset och väldigt upprörda och fundersamma mitt på dan.. Det kanske får "honom" att ge upp å flyga vidare?!
 Det här är bara några funderingar jag har... å reflektioner på tipsen...

Å det där med kaliber väljer jag att bortse ifrån- de har all rätt i världen att äta sej mätta!
 Tack alla för tips som kan leda vidare!

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 sep-11 kl 17:27 »
Jag funderar på lite samma sak här .
Vad tror ni om att dra eltrådar lite kors o tvärs över tomten som ett sicksacktak med el i .
Och knyta remsor med folie i dom ?
Hur skulle det fungera om fåglarna kan sitta på el ledningarna  en liten reflektion bara .

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 04 sep-11 kl 17:43 »
Hur skulle det fungera om fåglarna kan sitta på el ledningarna  en liten reflektion bara .

Jupp! För att inte taaaaaaaaaaala om vågrät bräda till att hålla uppe överkanten på hönsnätet.

Här är gott om skator, har ju sett att kråkfåglar gärna terroriserar rovfåglar. Kanske skulle mata skat- >:D >:D lite å komma på god fot med dom.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Lena K.L.

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 04 sep-11 kl 17:50 »
 Tack, skator kan bli ännu värre är duvhöken!
Hade JÄTTEPROBLEM med dem på förra stället! De lyckades tom ta kycklingarna GENOM nätet i kycklingburen, å då var det kraftigt minknät i den....
 Så, skatorna är för mej inet alternativ.... ::)

Men tack ändå, alla konkreta tips mottages tacksamt!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 04 sep-11 kl 19:26 »
Elledningarna är plastade och inte jordade heller .
Elstängsel tråd sitter det inga fåglar på o jorden dras ju från aggregatet ner i marken med några spett bara .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 sep-11 kl 19:30 »
Elstängsel tråd sitter det inga fåglar på o jorden dras ju från aggregatet ner i marken med några spett bara .
Nopp inte dom ja tänker på gamla tider öppna luft ledningar  där satt fåglarna på rad . Hu ska du få fågeln att jorda är för mig en gåta ?
« Senast ändrad: 04 sep-11 kl 19:56 av pålle »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #13 skrivet: 04 sep-11 kl 19:52 »
Har hört någon idé om att spänna upp metrev lite kors och tvärs över det man vill skydda.  Fåglarna flyger emot något de inte kan se, vilket lär ska skrämma dem rejält.

Kunskap eller erfarenhet av det, någon?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

regnpipan

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 sep-11 kl 20:08 »
Har hört någon idé om att spänna upp metrev lite kors och tvärs över det man vill skydda.  Fåglarna flyger emot något de inte kan se, vilket lär ska skrämma dem rejält.

Jag har sett det över fiskodlingar i alla fall. Men har ingen aning om det funkar bra eller bara lite grann.

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #15 skrivet: 04 sep-11 kl 20:20 »

funderar oxå på det typ fiskelina mellan träden här då jag har en duvhöks hona som hälsar på helt orädd trotts hundar o människor ute
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Tännlappen

• -
« Svar #16 skrivet: 04 sep-11 kl 23:42 »
Fågeln måste vidröra jorden(marken)eller separat jordad tråd annars får den ingen ström i sig vad jag förstått.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 04 sep-11 kl 23:43 »
Nepp inte på elstängsel sånna som man har till hästar , jag anväder det till hönsen så jag vet .

pålle

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 04 sep-11 kl 23:46 »
Fågeln måste vidröra jorden(marken)eller separat jordad tråd annars får den ingen ström i sig vad jag förstått.
Ja precis så har ja också uppfatta det .

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 04 sep-11 kl 23:48 »
I elstängsel med aggregat så är det redan jordat .
Hönsen rör inte stängslet här , o dom testade nån gång i början  >:D

Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser