Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvättnötter och andra "hushållsgrejer"  (läst 35678 gånger)

Tigeröga

• Västergötland
Tvättnötter och andra "hushållsgrejer"
« skrivet: 31 aug-11 kl 23:14 »
Misstänker starkt att jag inte tål vanligt tvättmedel men tycker inte riktigt tvätten blir ren av tvättnötter... Vad tycker ni om tvättnötter? 40grader och näää.... Vad finns det mer för alternativa tvättmedel?

Har ni tips på alternativa diskmedel och andra hushållsprodukter så tipsa gärna! Just nu använder vi grumme? på golven..
Eller är Grumme så naturligt som dom vill att det ska verka?) Har naturligt shampo men har ändå problem med hårbottnen så misstänker i och för sig även kemikalier/skit i maten... ja vet inte...
Men snälla tipsa med allt ni vet just nu använder jag kådsalva på min hud och det funkar men problemen är såpass stora (det gör ont emellanåt) att jag skulle behöva bada i kåda... såren hinner liksom aldrig försvinna helt fastän jag inte vet något bättre än kådsalva!

Så alla tips om naturliga produkter mottages tacksamt!!

tinna.m

• Skåne
SV: Tvättnötter och andra "hushållsgrejer"
« Svar #1 skrivet: 31 aug-11 kl 23:36 »
Jag får nån sorts exem-allergi-nåt runt munnen. Huden blir som ett skrubbsår, vätskar sig och gör ont så jag inte kan sova. Inte ens vatten går att ta på då utan att det gör #&% ont. Om jag får höga doser cortison läker det fint... Fick en salva utskriven, recept, som funkar. Protopic.(googla) Helt onaturlig och allt men funkar. Vill du ha en provkladd kan jag skicka, för den är dyr som poker och det är ju bra att veta om det funkar innan man tömmer börsen.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Anders G.

• -
« Svar #2 skrivet: 01 sep-11 kl 09:09 »
När man inte tål tvättmedel brukar det bero på beror det så gott som alltid på att tvättgodset inte blir ordentligt ursköljt.

1 A: Fyll inte maskinen så full. Då du lägger in textilierna skall trumman på sin höjd bli full till 2/3 med torr tvätt.
1B: Kvarstår problemen får du köra maskinen på extra sköljningar.
1C: Har du en någorlunda modern maskin som centrifugerar mellan sköljningarna? Det förbättrar vattenutbytet.
1D: Dosera tvättmedel enligt tabell på förpackningen. Har du hårt vatten måste du dosera efter detta, annars kletar kalktvålar fast  i tyget. Överdosera inte.

2A: En matsked ättika i sköljmedelsdoseringen neutraliserar alkalirester från dålig sköljning.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 01 sep-11 kl 19:57 »
Tvättnötter och andra "enkla" tvättmedel ska man inte vänta sig tvättar rent vid 40 grader. Det som gör att moderna syntetiska tvättmedel fungerar bra vid så låga temperaturer är tensider och olika slags enzymer. På 60-talet, i de syntetiska tvättmedlens barndom, krävde även de 60 eller 85 grader för att fungera riktigt bra, tar man en titt i hushållsinriktade tidskrifter (t ex Råd & Rön) eller instruktionsböcker för tvättmaskiner från den tiden så ser man att 40 grader bara rekommenderades för mycket känslig tvätt som aldrig fick riktigt ingrodd smuts (t ex gardiner och andra prydnadstextilier) samt ylle och ömtåliga syntetmaterial, allt annat skulle köras i minst 60 eller 85 grader. Och går vi ännu längre tillbaks, till de vedeldade tvättgrytornas och lutens tid, skulle ju praktiskt taget all tvätt kokas.
Så om man vill klara sig med måttligt varmt tvättvatten (och därmed låg energiförbrukning för sin tvätt) så får man nog hålla sig till fabrikstillverkade tvättmedel.

Ofta beror det som folk uppfattar som tvättmedelsallergi snarare på sköljmedlet. Eller på otrevlig biologisk aktivitet i tvättmaskinens sköljmedelsbehållare, det finns många intressanta mikroorganismer som gillar att leva i sköljmedelsrester. Enklaste sättet att undvika detta är såklart att inte använda sköljmedel, och om man har en tvättmaskin som man har fyllt sköljmedel i tidigare så lönar det sig att plocka loss sköljmedelsbehållaren och diska den grundligt (eller, som enklare åtgärd, koppla bort elledningarna till magnetventilen för sköljmedel). Personer som en gång har sett hur igengrodd en sköljmedelsbehållare kan bli, brukar ganska omgående sluta använda sköljmedel till sin tvätt...

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 01 sep-11 kl 21:03 »
Såpa och 60 grader funkar bra för mig, eller diskmedel.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Tigeröga

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 01 sep-11 kl 22:50 »
Tvättnötter och andra "enkla" tvättmedel ska man inte vänta sig tvättar rent vid 40 grader. Det som gör att moderna syntetiska tvättmedel fungerar bra vid så låga temperaturer är tensider och olika slags enzymer.

Okej... men dagens kläder klarar ju inte 60 grader?! :/ Jag koktvättade kläderna några gånger då jag var uppe i dalarna och inte hade tillgång till tvättmaskin men vissa kläder eller ja speciellt trosorna blev blekta och konstiga. då jag tvättade svart (mysbyxor mm) blev vattnet svart/grått... Fast vet dock inte i vilken grad som vatten börjar koka haha!
Dom flesta kläderna man köper står det ju 40 på, vilka ska man våga tvätta i 60 då?

Sköljmedel använder jag aldrig men bor ju i lägenhet så jag delar tvättmaskiner. vet du någon hur det är med bakpulver som naturligt blekmedel, någon som provat?

Tigeröga

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 sep-11 kl 22:51 »

vad för såpa?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 02 sep-11 kl 00:12 »
Dom flesta kläderna man köper står det ju 40 på, vilka ska man våga tvätta i 60 då?
Enfärgade bomullskläder brukar gå bra att tvätta i 60 grader även om en del känsliga färger kanske börjar se urtvättade ut med tiden. Det är ju vanligt att tillverkare av t ex T-tröjor märker alla med 40 grader utan att skilja på olika färger eller om vissa av tröjorna ska förses med tryck.

hur det är med bakpulver som naturligt blekmedel, någon som provat?
Jag är lite lätt skeptisk. I synnerhet om man inte vet vilket tvättmedel bakpulvret ska användas ihop med. Många vittvättmedel innehåller ju någon form av natriumkarbonat (alltså bakpulver) som blekmedel, men det är inte alla slags tvättmedel som det fungerar bra ihop med.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 02 sep-11 kl 01:28 »
Moderna underkläder är inte något man kan bleka tillbaka till vitt. De är infärgade i vitt och färgen går bort i tvätten. Inget kul alls. En lösning på detta är att välja färgade plagg eller färga dom själv i någon mörk färg där det går.

Men som det redan sagts: Det är jätteviktigt med sköljningen! Kör en maskin med enbart vatten i nödfall! Det har jag gjort under en period då jag var väldigt känslig mot parfymer och sånt. Extra skölj i moderna tvättmaskiner räcker inte på långa vägar.

Till den som har problem med hårbottnen: Många blir känsliga mot parfymer, sulfater och SLES och liknande ämnen i shampo. Skippa shampo och tvätta med ett hårbalsam istället. Löddra upp ordentligt och skölj sen bara ur. "Billiga skitsbalsamet" brukar fungera bäst för hårtvätt. Gärna silikonfritt, det blir beläggningar på hårbotten utav detta.

Om man verkligen har jätteproblem och inte tål nånting, då kan hårtvätt med gegga av rågmjöl, sojamjöl eller mjöl av malda bönor vara lösningen. Innehåller saponiner! Litet jobbigt att skölja ur om mjölet inte är finmalt nog eller om man har lockigt hår, annars blir det supermjukt utav detta. Testade själv kikärtsmjöl häromdagen och det blev mjukt och glansigt och helt rent trots svettig dag.

Man kanske skulle göra som Björn Gillberg och tvätta i Prädd?  ;D
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B6rn_Gillberg

Tips på duschtvål:
1 msk Neutral eller annat liknande diskmedel (YES funkar också men är parfymerat0
1 tskd glycerin (glycerol från apoteket)
3/4 dl raps, tistel, mandel eller olivolja. Rapsoljan (Raps eller canola) har en neutral doft egentligen, av den kan man ta mera, nästan 1 dl. Den fetare mandeloljan bör man ta mindre av.
Om man vill: 8-10 droppar av någon eterisk olja för doftens skull.
Fyll i en flaska och skaka om ordentligt emellanåt det första dygnet.

Jag har just gjort en batch av ovanstående, men har hällt det ovanpå tallbarr. Får se hur det blir.  :)

EDIT:
Ändrade "schampo" mot "balsam" där jag hade skrivit fel.
« Senast ändrad: 02 sep-11 kl 01:56 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Tigeröga

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 02 sep-11 kl 01:32 »
Enfärgade bomullskläder brukar gå bra att tvätta i 60 grader även om en del känsliga färger kanske börjar se urtvättade ut med tiden. Det är ju vanligt att tillverkare av t ex T-tröjor märker alla med 40 grader utan att skilja på olika färger eller om vissa av tröjorna ska förses med tryck.
Jag är lite lätt skeptisk. I synnerhet om man inte vet vilket tvättmedel bakpulvret ska användas ihop med. Många vittvättmedel innehåller ju någon form av natriumkarbonat (alltså bakpulver) som blekmedel, men det är inte alla slags tvättmedel som det fungerar bra ihop med.

bra tips, tack!
Okej för ja det märkte jag på mina bomullstrosor(?) med resår att resåer missfärgades, iaf då ja kokade dem haha
Nej alltså bakpulver då man använder tvättnötter :) har du någon aning om mängd som kan funka? antar att man då ska slänga i det där man brukar lägga tvättmedlet...

Tigeröga

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 02 sep-11 kl 01:39 »
Moderna underkläder är inte något man kan bleka tillbaka till vitt. De är infärgade i vitt och färgen går bort i tvätten. Inget kul alls. En lösning på detta är att välja färgade plagg eller färga dom själv i någon mörk färg där det går.

Men som det redan sagts: Det är jätteviktigt med sköljningen! Kör en maskin med enbart vatten i nödfall! Det har jag gjort under en period då jag var väldigt känslig mot parfymer och sånt. Extra skölj i moderna tvättmaskiner räcker inte på långa vägar.

Till den som har problem med hårbottnen: Många blir känsliga mot parfymer, sulfater och SLES och liknande ämnen i shampo. Skippa shampo och tvätta med ett hårbalsam istället. Löddra upp ordentligt och skölj sen bara ur. "Billiga skitshampot" brukar fungera bäst för hårtvätt. Gärna silikonfritt, det blir beläggningar på hårbotten utav detta.

Om man verkligen har jätteproblem och inte tål nånting, då kan hårtvätt med gegga av rågmjöl, sojamjöl eller mjöl av malda bönor vara lösningen. Innehåller saponiner! Litet jobbigt att skölja ur om mjölet inte är finmalt nog eller om man har lockigt hår, annars blir det supermjukt utav detta. Testade själv kikärtsmjöl häromdagen och det blev mjukt och glansigt och helt rent trots svettig dag.

Man kanske skulle göra som Björn Gillberg och tvätta i Prädd?  ;D
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B6rn_Gillberg

Tips på duschtvål:
1 msk Neutral eller annat liknande diskmedel (YES funkar också men är parfymerat0
1 tskd glycerin (glycerol från apoteket)
3/4 dl raps, tistel, mandel eller olivolja. Rapsoljan (Raps eller canola) har en neutral doft egentligen, av den kan man ta mera, nästan 1 dl. Den fetare mandeloljan bör man ta mindre av.
Om man vill: 8-10 droppar av någon eterisk olja för doftens skull.
Fyll i en flaska och skaka om ordentligt emellanåt det första dygnet.

Jag har just gjort en batch av ovanstående, men har hällt det ovanpå tallbarr. Får se hur det blir.  :)

många bra tips! vilket mjöl som helst? ska prova sojamjöl iaf! :D
jag har ett bra helt naturligt shampo på lavendel men konstanta hudproblem i hårbottnen så värt att testa, lotion använder jag inte (tar bara lite av schampot i armhålorna osv), vågar inte annat och känns som att min knäppa hud skulle må bäst av om jag aldrig duschade (vilket jag självklart gör, kanske lite för ofta ibland och alltid för varmt).

Menade som bakpulver som blekmedel på vita kläder som inte är lika vita och fina längre, som tvättmedel för vita kläder :P

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 02 sep-11 kl 01:54 »
Nä det funkar inte med vilket mjöl som helst, det måste vara sånt som innehåller saponiner, alltså naturliga tvättämnen. Det behövs litet skum. Det finns i bönor, tex mjöl då av mungobönor, kikärter, soyabönor osv. Rågmjöl är en gammal klassiker men ensam i sitt slag för det är ett sädesslag.

Samma mjölsorter och dessutom havremjöl (skrädmjöl) går att använda som torrschampo också, om man bara vill ta bort litet fett och förlänga tiden mellan dom blöta tvättarna.

Bakpulver som blekning:
Jo det fungerar ju som fläckmedel men blekningseffekten är nog marginell. Kanske en liten burk tandblekningsmedel från apoteket kan fungera bättre (någon typ xxx-perborat). Dyrt dock och kanske inte värt besväret. Bikarbonatet kan du tvätta håret med i stället, eller om du får finnar eller fet hy nånstans. Det är litet uttorkande.

Det finns blektillsatser att köpa separat, tex från "Garant såklart". Dom passar väl att blanda ihop med vilket tvättpulver som helst?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 02 sep-11 kl 01:59 »
Förresten, det naturliga schampot med lavendel i kan också verka irriterande. Eteriska oljor är inte bra för alla och lavendel är ganska starkt. Uteslut allt som kan verka irriterande.

Tigeröga

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 02 sep-11 kl 02:08 »
Okej bra att veta, visste inte heller det om lavendel tänkte ju bara att det är naturligt....
Ska ABSOLUT pröva mjöl, bara blanda lite med vatten och sedan gegga i? :P

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 02 sep-11 kl 02:25 »
Typ så, ja. Jag brukar blanda litet i en skål så kletet håller sig inom rimliga gränser. Tag litet i handen och jobba med ett område i taget. Har du torra toppar så låt bli att gnugga just där. När du gått igenom alla ställen du vill tvätta så försök gnugga/skumma upp litet innan du sköljer ur. Låt det ta litet tid så "tar" det bättre. Du kan tex ha det i håret innan du duschar och sedan skölja bort det först efter att duschen är klar.

Om du får problem med att skölja ut det kan du försöka med en klick balsam, men det brukar gå bra om det bara är finmalet nog. Bli inte förskräckt vid första försöket.

En sak till: För svarthåriga fungerar kakaopulver som torrschampo har jag hört. Har ej testat detta själv.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 02 sep-11 kl 14:34 »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #16 skrivet: 02 sep-11 kl 17:44 »

Två tveksamheter. Tvätta i såpa förutsätter mjukt vatten, annars får man utfällning av kalktvålar.
Diskmedel i tvättmaskin, kan ge "överlöddring".

Tensiderna i tvättmedel är av låglöddrande typ.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #17 skrivet: 02 sep-11 kl 20:59 »
Ännu en tveksamhet: Såpa är ju mycket svårare att skölja bort än andra slags tvättmedel, diskmedel och tvålar. Räcker verkligen sköljprogrammen i en vanlig tvättmaskin för att få bort alla rester av såpa ur tvätten?

Beträffande såpa ska vi komma ihåg att dagens såpa dels är ganska kraftigt parfymerad, för att lukta som tillverkarna tror att folk förväntar sig att såpa ska lukta, och dels är åtminstone grönsåpan färgad (förutom färgämnet är gul- och grönsåpa numera exakt samma produkt).

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #18 skrivet: 02 sep-11 kl 23:26 »
Diskmedel i tvättmaskin, kan ge "överlöddring".
Oh ja, det kan få katastrofala följder  ;D

Apropå den där duscholjeblandingen som jag gav recept på: Jag har använt följande doftsättning ett par gånger:
15 dr rosenolja (utspädd variant, baserad på mandelolja)
5 dr rosenträ
1-2 droppar lavendel
Det blir en sorts neutral, aningen frisk doft som inte är blommig. Litet åt diskmedelshållet kanske till och med  :D Jag gillar inte söta dofter själv, men den som vill kan ju använda vanilj, camelia, orchidé, apelsin eller vad som helst.
Egentligen föredrar jag pepparmynt framför lavendel, men jag hade inte det hemma och den dödar lätt rosendoften. Teros och pepparmynt går dock förvånansvärt bra ihop om man är försiktig.
« Senast ändrad: 02 sep-11 kl 23:33 av christinag »

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #19 skrivet: 03 sep-11 kl 01:38 »
Funkar fin fint för mig i alla fall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser