Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvättnötter och andra "hushållsgrejer"  (läst 35674 gånger)

Malines här igen

• Gäst
SV: Tvättnötter och andra "hushållsgrejer"
« Svar #40 skrivet: 25 maj-12 kl 21:14 »
Malines: Har tvätten blivit smutsig av tvättnötterna? Hur lyckades du med det   ;)

Skämt åsido, jag använder tvättnötter till litet av varje och de fungerar för dessa syften, eftersom jag vill minska miljöbelastningen efter min hårtvätt, disk och klädtvätt osv.

MvH
Christina G

Eftersom jag inte stannar maskinen och plockar ur nötterna innan sköljprogrammet blir tvätten smutsigare än med vatten, ja.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #41 skrivet: 25 maj-12 kl 21:19 »

Hej!

Vi har högre krav än så på vetenskapligt relevanta test. Det är genomfört utan någon som helst vetenskaplig metodik

Hur skulle du vilja utforma ett jämförande test mellan olika tvättmedel, tvättnötter och vatten?

Vilka är "vi" som har högre krav?

Jag tyckte testet var bra och tydligt visade effekten av de olika medlen.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 25 maj-12 kl 21:20 »
För en som aldrig har tvättat med tvättnötter skulle det vara intressant att ta del av på vilket sätt testet i Råd och Rön var fel.

Halte

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 25 maj-12 kl 21:27 »
Kan någon förklara en gång för alla på vilket sätt Råd&Röns test är felaktigt utfört?

När jag läser igenom testet så kan jag förstå att man testat olika "tvättmedel" med exakt jämförbara förutsättningar och tvättnötternas verkan var då jämförbar med vanligt vatten.. På vilket sätt kan det testet vara missvisande?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #44 skrivet: 25 maj-12 kl 21:30 »
Eftersom jag inte stannar maskinen och plockar ur nötterna innan sköljprogrammet blir tvätten smutsigare än med vatten, ja.
Jag tvättar bara med själva nötterna när jag är lat. Jag brukar göra en tvättlösning, då fungerar det bättre. Man slipper skalrester och annat. Fröna är ju svarta, dom kan också i alla fall teoretiskt lämna färgrester, så dom åker bort direkt.

Jens och ni andra som undrar på vilket sätt testet var dåligt, jag tror att jag har beskrivit mina synpunkter kring detta redan tidigare nånstans här på forumet. Tyvärr så måste jag iväg nu och hinner inte svara mera idag. Jag får återkomma senare eftersom detta skulle ta för lång tid just nu.

En hint: Redan här förlorar man siktet på vettig/användbar information i slutändan:
...ett jämförande test mellan olika tvättmedel, tvättnötter och vatten?...

MvH
Christina G

Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Broberg

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 25 maj-12 kl 21:33 »

En hint: Redan här förlorar man siktet på vettig/användbar information i slutändan:
MvH
Christina G

Gör man? Hur? Det visade att rent vatten hade bättre tvätteffekt än rent vatten med tvättnötter i? Att det blev renare om man slopade nötterna.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #46 skrivet: 25 maj-12 kl 21:42 »

Hej!

Jag tror jag förstår.  Vi är inte överens om syftet med testet!

För mig är önskemålet att tvättprodukter tar bort smuts, fläckar och lukt från mina kläder och andra textilier. Syftet med att testa olika tvättprodukter är därför - enligt mitt sätt att se saken - att ta reda på vilken tvättprodukt som ger bäst resultat givet mitt önskemål. Med det syftet tycker jag att det var ett bra test.

Vilket är ditt önskemål på tvättprodukter och hur ska man testa att det önskemålet uppnås på bästa sätt?

Vänligen
Jens

Edit: Skrivfel korrigerat.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Broberg

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 25 maj-12 kl 21:43 »
Jag tvättar bara med själva nötterna när jag är lat. Jag brukar göra en tvättlösning, då fungerar det bättre. Man slipper skalrester och annat. Fröna är ju svarta, dom kan också i alla fall teoretiskt lämna färgrester, så dom åker bort direkt.

En tanke som slog mig om man pratar miljö och energi. Om man gör eget hemma när vedspisen ändå är igång för annat, men om var och en börjar göra tvättmedelsavkok på strömspis? Blir det billigare och mer miljövänligt än om någon annan gör mer åt gången?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 25 maj-12 kl 22:32 »
Eftersom ingen annan verkar ha några exempel på ovetenskaplighet kan jag bidra med ett: man formulerar ingen hypotes. Om man inte vet vad man testar vet man ju inte om testet lyckas. En hypotes skulle till exempel kunna vara att ett plagg smutsat med choklad och sedan tvättat med bara vatten har minst 10% mer rester kvar än om plagget tvättas med tvättnötter+vatten.

Att man inte formulerar någon hypotes tyder på att man inte gör anspråk på vetenskaplighet. Det gör inte testet värdelöst: om jag släpper ett strykjärn på foten och tycker det gör ont är det också en värdefull erfarenhet.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #49 skrivet: 26 maj-12 kl 11:03 »

Jens och ni andra som undrar på vilket sätt testet var dåligt, jag tror att jag har beskrivit mina synpunkter kring detta redan tidigare nånstans här på forumet. Tyvärr så måste jag iväg nu och hinner inte svara mera idag. Jag får återkomma senare eftersom detta skulle ta för lång tid just nu.

Nej, förra gången detta diskuterades så undvek du också att svara på tvättpudelns kärna.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Anders G.

• -
« Svar #50 skrivet: 28 maj-12 kl 14:07 »
Game, Set, Match.

jenses

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 28 maj-12 kl 20:00 »
Att man inte formulerar någon hypotes tyder på att man inte gör anspråk på vetenskaplighet.
Att man bara formulerar en hypotes och skiter i bevisföringen som ChristinaG tyder inte heller på att man gör anspråk på vetenskaplighet.
Men men, "Vi har högre krav än så på vetenskapligt relevanta test."
Amagad.

Rotmos

• Västergötland
    • Bonstorp Naturprodukter
« Svar #52 skrivet: 04 jun-12 kl 12:53 »
Nu vill jag påminna alla forumvetare att sin egen tvätt får man så ren som man betalar för. Vill man betala ett högt pris dvs vara elak mot miljön då köper man vita kläder och använder blekmedel i stora mått. Vill man vara snäll mot miljön bör man tänka på miljön, och är man på detta forum tror jag att man vill tänka på miljön.

Och tvättnötter fungerar på normalsmutsad tvätt, kom ihåg att vissa bakterier och virus måste tvättas i minst 74 grader celsius om de ska dö. Då finns det ingen anledning att tvätta i 40 grader celsius. Calicivirus exempelvis bläääää

Själva bakterierna dör av gnuggandet. Fläckarna tas bort med blekmedel och alkaliska produkter.

Vi använder natursåpa, tvättnötter, förtvätt, galltvål och bikarbonat som blekmedel och komplement. Inte allt på samma gång, utan där/då det behövs.

En annan aspekt på varför tvättnötter dömdes ut (iallafall enligt mig) är att de växer vid ekvatorn, där också kokabusken växer. Mycket pengar att tjäna på kokain.

//Anna
På gården finns värmlandsfår, linderödsvin och hedemorahöns :)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #53 skrivet: 04 jun-12 kl 13:13 »

En annan aspekt på varför tvättnötter dömdes ut (iallafall enligt mig) är att de växer vid ekvatorn, där också kokabusken växer. Mycket pengar att tjäna på kokain.

//Anna

Du menar att en norsk tidning dömer ut tvättnötter för att inte förstöra för knarkodlarna? Det där får du gärna rita upp åt mig för jag förstår inte riktigt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

bua

« Svar #54 skrivet: 04 jun-12 kl 13:29 »
Saponinerna i tättnötterna frigörs inte vid 40, dåligt vid 60 grader. I Indien gör de avkok på nötterna som används när man tvättar svalt. Vi kan testa och mäta många "gamla" metoder och finna dem värdelösa när vi använder dem tillsammans med moderna tekniker och utan kunskap om hur de fungerar.
Tvättnötter innehåller saponiner, saponiner rengör textilier men naturligtvis får man inget bättre tvättresultat om man slänger in nötter och tvättar så kallt att saponinerna stannr i nötterna. De kunde lika gärna slängt in en träbit. Eller så kunde de lagt modernt  tvättmedel i en tättslutande plastbehållare och då kunnat konstatera att modernt tvättmedel inte fungerar.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 04 jun-12 kl 13:32 »
Det är första gången jag hör det. Borde det inte ligga i återförsäljares intresse att klargöra det?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #56 skrivet: 04 jun-12 kl 13:35 »
Jag har för mig att det stod i testet att alla produkterna använts i enlighet med respektive tillverkares instruktioner.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

bua

« Svar #57 skrivet: 04 jun-12 kl 13:47 »
Jag har för mig att det stod i testet att alla produkterna använts i enlighet med respektive tillverkares instruktioner.
Och vem tillverkar tvättnötterna? Träden de växer på är nog både okunniga och ointresserade av hur deras nötter används.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #58 skrivet: 04 jun-12 kl 13:58 »
Om en har lite fantasi går det att tänka sig att ovannämnda upplysning även innefattade instruktioner från återförsäljare...troligtvis är det inte så många svenska tvättnötsanvändare som plockar dem själva...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #59 skrivet: 04 jun-12 kl 16:19 »
Våga prova du med för det är enkelt. Stoppa in några såpnötter i en bomullspåse ihop med tvätten, svårare var det inte.

Användning
Lägg 4 – 6 skalhalvor i medföljande tvättpåse, lägg sedan in påsen i tvättmaskinen tillsammans med din tvätt. Skalhalvorna kan återanvändas ca 3 gånger. Tillsätt vid behov miljövänligt blekmedel för en extra vit lyster.

Tvätt i maskin:
Lägg 5 - 8 nötter i en tvättpåse, (beroende på hur hårt smutsad tvätten är, hur hårt/mjukt vatten man har) i en tvättpåse, en hopknuten strumpa eller dylikt och lägg den i tvättmaskinen.

Ovanstående är citat från 3 olika leverantörer av tvättnötter, från deras hemsidor.
Om leverantören säger att man ska lägga tvättnötterna i en påse och låta gå med tvätten, och testaren gör så och får ett resultat som redovisas, så har åtminstone jag svårt att inse att vetenskapligheten i testet behöver ifrågasättas.

Om man sedan gör avkok på nötterna för att extrahera ut saponiner etc, så gör man ju något helt annat än råd och rön (och leverantörerna rekommenderar). Att sedan kalla det för vetenskaplighet är synnerligen märkligt

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser