Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grävling!  (läst 16508 gånger)

Wehrem Fimmer

• Gäst
Grävling!
« skrivet: 10 sep-06 kl 08:41 »
God morgon! Jag undrar om någon av er har ätit grävling? Recept på "stuvad grävling" och (vill jag minnas) "grävlingstek" finns i Hagdahl kokbok; torde alltså ha varit en förekommande rätt, åtminstone förr i tiden. Jag har förgäves försökt övertala en god vän att skjuta en unggrävling för tillagning! (Av receptet framgår att unggrävling lämpar sig bäst för ändamålet. Jag är inte främmande för att prova grävlingkött om det är väl tillagat!!  Hälsningar!  W.F.

Wehrem Fimmer

• Gäst
Re:Grävling!
« Svar #1 skrivet: 17 sep-06 kl 20:33 »
God afton! Som synes har jag icke fått något gensvar beträffande "grävling". Tar ett nytt tag, och meddelar att jag denna vecka kommer att publicera ett par recept på "grävling", eller "gräfling" eller "gräfsvin", som djuret kallades när den kokbok jag refererar till trycktes!  Hälsningar!   W.F

Desirée

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 sep-06 kl 12:46 »
Kan inte grävlingar ha trikiner?

Wehrem Fimmer

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 sep-06 kl 19:30 »
God afton!   "Jägarförbundet" har någon variant av hemsida;där fann jag följande tröstens ord: (det gäller vildsvinskött, men jag tar mig friheten att tolka det till min fördel, så att det förmodligen gäller trikiner varhelst de dyker upp!    " Om köttet fryses ner några månader så dör alla trikiner."
Kommentar: Det finns dessvärre två varianter av trikiner som är resistenta mot frysning och som således lever kvar i köttet efter nedfrysning.  Man har inte kunnat säga att dessa varianter inte skulle finnas i vildsvin. För övriga trikiner stämmer dock utlåtandet. Tyvärr kan man dock inte vara säker på att inte råka utför de frysresistenta.

"Om köttet upphettas över 70-80 grader vid tillagningen så dör alla trikiner."
Kommentar: Ja, det stämmer. Men man måste vara säker på att köttet har hettats upp till 68 grader  rakt igenom, ända in i mitten.                   Det låter som om jag utan att dö nämnvärt skulle kunna förtära vällagat grävlingkött; har förresten en jägare "på gång" ; har ett halvt löfte om en grävlingbit någon gång i framtiden!   W.F

Suresh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 sep-06 kl 20:09 »
Wikipedia:

Trikiner är ett släkte upp till 4 mm långa rundmaskar som lever som parasiter på bland annat människor. De kan ge upphov till trikinos och smittar oftast via slarvigt tillagat fläskkött. I Sverige testas alla slaktade grisar och det är ovanligt att tamsvin har trikiner. Trikiner förekommer även hos hästar, främst importerarde. Kan även förekomma hos vildsvin, brunbjörn, järv, varg, lo, grävling, räv, fjällräv, skogsmård, hermelin, vildmink, katt, råttor och smågnagare.

Wehrem Fimmer

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 sep-06 kl 19:14 »
Lördagsafton i Småland!    Här kommer nu det som jag hotat med tidigare! Publicerar recept på grävling; recept som hämtats från Hagdahls kokbok.

HELSTEKT GRÄFLING:  En ung gräfling, kryddor, smör.

Då gräflingen är flådd, urtagen och putsad, lägges den i vatten, som på 24 timmar ombytes en gång. Det feta tranaktiga borttages. hvarefter köttet förvälles två gånger och skummas; kokningen bör fortgå några minuter varje gång, så att lukt och smak av tran försvinner. Därefter lägges den i nytt vatten med kryddor, såsom salt, peppar, nejlikor, lagerblad, lök, enbär och något ättika, samt får koka tills köttet känns mört; spadet frånsilas, och gräflingen insättes i ugn, stekes hel med smör, öfvergjutes ofta med något af det frånsilade spadet och påspädes med grädde efter smak. Upplägges, serveras och är lika god varm som kall.

STUFVAD GRÄVLING.

Gräflingen flås och kokas i saltadt vatten, hvarunder fettet afskummas med noggrannhet. Sedan sönderstyckas köttet, kryddas och stufvas på vanligt sätt samt bör serveras mycket varmt. Fettet skiras och förvares till stekning m.m., och spadet kan med tillsats af morötter och andra grönsaker användas till soppor.

Lycka till!     W.F

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 sep-06 kl 19:47 »
Det där med "lukt och smak av tran" låter väl sådär. För övrigt önskas lycka till med gräflingjakten. Och smaklig måltid.

Wehrem Fimmer

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 sep-06 kl 22:03 »
Tack, "Ulric!"  Vi får se om någon skjuter en grävlig åt mig; personligen tror jag inte att det skulle vara någon som helst fara att äta köttet om man är noga med tillredningen!  Enligt kokboken " påminner köttet om äldre harars, men är måhända något gröfre."  Hälsningar!  W.F.

Desirée

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 okt-06 kl 08:56 »
I Elsa Haglunds Jägarfruns kokbok står det att grävlingen måste undersökas om den har trikiner. Ska man äta grävling så bör man äta ung höstgrävling, säger hon vidare.

Plocka bort så mycket fett man kommer åt. Stycka och marinera i ett par dyng. Sen späckar man bitarna och gnider in med salt, peppar och citronsaft. Låt ligga i ett dygn igen. Stek som hare. Elsa rekomenderade dock att röka grävlingen.

Själv har jag tillagat älgmule efter recept i samma bok! Fast jag hoppade ekorrfrikassen ...
« Senast ändrad: 01 okt-06 kl 09:07 av Krysmynta »

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 09 okt-06 kl 10:14 »
Grävling har jag aldrig ätit.
Däremot tvättbjörn, bäver och ekorre.
Av dessa måste jag nog påstå att ekorre är i särklass smaskigast. Helst då mjölkmarinerad och därefter friterad.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Kerstin Linnea

« Svar #10 skrivet: 16 okt-06 kl 14:11 »
Ja det här var en annorlunda mattråd  ;)
Älgmulen ser klart skum ut..hur smakade den??
Annar tycker jag att det är tufft att hitta andra alternativ till fläskotletterna från ica (jag ska berätta för mor min om älgmulen bara för att få se hennes min) , Hon tycer det är hemsk bara det här med att äta kanin och vilt... ;)

Rödskägg

• Småland
« Svar #11 skrivet: 19 okt-06 kl 20:57 »
Roadkill? :P
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 1 användare
Bender

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser