Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan jag plantera under ett valnötsträd?  (läst 8118 gånger)

mt_knot

• Skåne
Vad kan jag plantera under ett valnötsträd?
« skrivet: 31 aug-11 kl 09:00 »
Någon som känner till växter som tål att planteras under ett valnötsträd? Jag har ett stort valnötsträd som ger bra med nötter men jag tänkte utnyttja ytan under och har hört att det kan vara svårt pga valnötens "giftighet" (kommer inte på rätt ord nu, alleopatisk?). Främst då växter som jag kan använda till något.

Mvh Johan

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Vad kan jag plantera under ett valnötsträd?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-11 kl 09:09 »
Giftig? Aldrig hört.

Under de manchuriska valnötsträd jag har sett, så har det vuxit allt från jordgubbar till vitlök, dock var trädet hamlat.

malarmaster

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 aug-11 kl 09:38 »
har själv valnöt o jag kan nog säga att ska man odla under en valnöt bör man tänka på några saker.
1. måste vara skuggtåligt,en valnöt blir stor.
2. vara noga med att ta bort nedfallna löv då de förgiftar marken för andra växter,låt de inte ligga över vintern o förmultna.

under mitt träd växer det främst skuggtåliga perenner men skall ärligt sägas att det är svårt att få fart på dem,en del går ut o har provat många varianter.vet ej om trädet i sej utsöndrar något,som t.ex gran,som gör miljön för andra mindre trivsam.
dock har jag lagt märke till att där jag lägger avfallna löv från valnöten o de förmultnar där trivs inte kirskålen heller.
lägger dem i en särskild kompost som troligen inte går att använda till något.
läste om löven i en artikel i medlemstidningen Trädgårdsamatören o förstod varför det varit svårt med växter under trädet,det går bättre de senare åren då jag nu är noga med att ta bort löv. Ulf

Jan lindgren

« Svar #3 skrivet: 31 aug-11 kl 10:21 »
Hej!
Det är knappast värt besväret att odla på vanligt vis under ett valnötsträd. Gör istället en blötbädd och du kan odla vad du vill. Beskrivning finns på sidan om hjortron i Handboken.
MVH
Jan

carlie2

• Stadsbo
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 29 dec-24 kl 20:38 »
Syrén funkar här.
Ja alltså en plätt som känns rätt.

borsdorfer

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 30 dec-24 kl 15:00 »
Någon som känner till växter som tål att planteras under ett valnötsträd?

Mvh Johan
På en del sorter av valnötter utsöndrar rötterna substansen juglon. Juglon är giftig för vissa växter.

johber

« Svar #6 skrivet: 30 dec-24 kl 19:10 »
Är möjligen ett problem om man har svart valnöt,
"För de övriga arterna i familjen valnötsväxter finns det som sagt inga bevis för att deras juglonproduktion skulle vara ett problem överhuvudtaget. "

Är avhandlat här:
https://skogsträdgården.stjärnsund.nu/juglon_del_2/

Dela detta:

* Inloggade just nu

1235 gäster, 3 användare (1 dolda)
gorlan, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser