Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninförsäljning  (läst 7142 gånger)

jebo

• Västergötland
Kaninförsäljning
« skrivet: 30 aug-11 kl 19:18 »
Var annonserar ni när ni vill sälja era kaniner och kaninungar och hur snabbt blir ni av med dem? När är bästa tiden för parning så att man lättast kan sälja ungarna?

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Kaninförsäljning
« Svar #1 skrivet: 31 aug-11 kl 06:27 »
Var annonserar ni när ni vill sälja era kaniner och kaninungar och hur snabbt blir ni av med dem? När är bästa tiden för parning så att man lättast kan sälja ungarna?

http://www.alternativ.nu/index.php?board=105.0

Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

jebo

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 31 aug-11 kl 12:54 »
Ja, jag tänkte ju snarast på något annat forum än Alternativ, förstås. Annonserar ni på Blocket t ex eller Kanin i fokus?

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: 31 aug-11 kl 13:26 »
Leveransklara ungar i mai och juni brukar sälja bra (beror självklart på ras och om det er många eller få uppfödare där du bor). Annonsera på blocket om det är där man brukar leta efter "saker" (i Norge har vi finn.no, tror det är samma sak som Blocket!?).

Vil någon tinga kaniner, lita inte på at dom menar det seriöst innan dom har betalat hela köpesummen. Låt dom få 2 dagar på att hämta kaninerna eller föra over penger til din konto  >:D

MEN, avla inte med forsäljning som mål om du inte tänker eta upp dom som blir til övers. Det ender bara med at du ger bort kaninungar i desperasjon, och gratis kaninungar får inte alltid en trevlig skjebne.. (Tyvärr inte alla som kostar pengar heller!)

Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 31 aug-11 kl 13:48 »
MEN, avla inte med forsäljning som mål om du inte tänker eta upp dom som blir til övers. Det ender bara med at du ger bort kaninungar i desperasjon, och gratis kaninungar får inte alltid en trevlig skjebne.. (Tyvärr inte alla som kostar pengar heller!)

Instämmer. Kaniner är inte så pass lättsålda så det går att tro att man ska få alla sålda, om man inte bara tar ett par kullar per år.
Ha en reservplan för överskottet (människomat/hundmat eller liknande).
Dessutom så får man inte föda upp kaniner med avsikt att sälja, det måste man ha tillstånd för.

Personligen så skulle jag inte bli av med alla kaninungar ens om jag skänkte bort dem ;) Och då tar jag betydligt mindre kullar än många uppfödare, i år har det blivit 17 kullar. Vissa tar 80-90 kullar eller mer...
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

jebo

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 31 aug-11 kl 13:55 »
80 kullar??!?!! :o :o :o Jag hade på min höjd tänkt mig två kullar. Jag har mina kaniner för sällskap och vill att de ska ha ett bra liv i första hand, inte vara avelsmaskiner.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 01 sep-11 kl 00:19 »
80 kullar??!?!! :o :o :o Jag hade på min höjd tänkt mig två kullar. Jag har mina kaniner för sällskap och vill att de ska ha ett bra liv i första hand, inte vara avelsmaskiner.

Vissa har 100 djur eller mer  :o Själv har jag ca 20 och tycker att det räcker gott och väl.

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

jebo

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 01 sep-11 kl 08:27 »
fast hur klarar man av att ta hand om så många djur? Man måste ju ha en enorm tomt för att kunna ha tillräckligt med utehagar åt dem. Jag har haft funderingar på att skaffa mig ett avelspar till, men det är just detta med utevistelsen som ställer till det. Det är en del jobb med att se till så varje kanin får sina 3-4 timmars utevistelse i utehagen varje dag.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 01 sep-11 kl 09:55 »
Har du kaniner för köttproduktion finns inga krav på utevistelse. Inte annars heller, vad jag vet.

Men jag håller med, det är svårt att sköta många kaniner på ett bra sätt. Därför håller jag själv på att minska antalet kaniner. Det ska vara roligt, och man ska inte behöva ha dåligt samvete för att man inte riktigt hinner med.

Fast själv skulle jag aldrig krångla med att flytta kaniner mellan olika burar dagligen. Antingen är de i sina våningsburar, eller så får man ha vettiga betesburar med bodel, så att de kan vara ute dygnet runt. Vill man ha dem i betesbur måste man ha två burar, eftersom man inte får ha dem på marken vintertid.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 01 sep-11 kl 10:04 »
fast hur klarar man av att ta hand om så många djur? Man måste ju ha en enorm tomt för att kunna ha tillräckligt med utehagar åt dem. Jag har haft funderingar på att skaffa mig ett avelspar till, men det är just detta med utevistelsen som ställer till det. Det är en del jobb med att se till så varje kanin får sina 3-4 timmars utevistelse i utehagen varje dag.

Det finns inga krav på att kaniner ska ha utevistelse. De flesta stora uppfödare sätter inte ut sina i hagar. Jag gör det definitivt inte med mina utställningsdjur, färgen jag har är superkänslig för att bli solblekt och då kan jag bara ha dom i hage när solen gått ner (vilket är aldrig på sommaren här uppe).
//Lina

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 sep-11 kl 10:08 »
Ett hett tips för den som på allvar funderar på att föda upp många kaniner är att läsa det som Gösta skrivit om ämnet. Det är en helt annan historia än att ta två kullar om året för att äta upp själv.

jebo

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 01 sep-11 kl 14:04 »
Alla gör som de vill, och detta är inte menat som någon kritik mot dem som gör på ett annat sätt., Jag personligen tycker inte att det är en djurhållning som skulle kännas tillfredställande för mig, om mina kaniner aldrig fick möjlighet att skutta i rejäla utehagar och då menar jag minst 8-10 kvadratmeter. men eftersom jag inte har mina kaniner för industriekll uppfödniong

jebo

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 01 sep-11 kl 14:11 »
Var lite för ssnabb på svarsknappen där. Jag har ju inte mina kaniner för industriell uppfödning och då är det lättare att ställa högre krav på sig själv att de ska få mycket utevistelse.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 01 sep-11 kl 14:40 »
Var lite för ssnabb på svarsknappen där. Jag har ju inte mina kaniner för industriell uppfödning och då är det lättare att ställa högre krav på sig själv att de ska få mycket utevistelse.

Det har inte jag heller. Jag föder upp för utställning, som hobby helt enkelt.
Har rasthagar, men alla kaniner hinner så klart inte vara ute varje dag.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 04 sep-11 kl 10:41 »

Det har inte jag heller. Jag har en hobbyuppfödning för utställning och hushållskött. Har ca 25 djur. Utställningsdjuren kan inte gå utomhus eftersom de bleks. Avelsdjuren går i beteshagar på sommaren däremot.
//Lina

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 04 sep-11 kl 10:47 »
Mycket handlar om vad du ställer för krav på nya ägare! Jag föder inte upp utan omplacerar vanvårdsfall och ibland omplaceringar - mina krav är bla att de ska gå i par eller fler, inte bo i bur utan i hägn eller hagar så de får gräva och skutta ordentligt, utevistelse sommarhalvåret etc... då är det inte lika lätt att hitta nya hem..
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #16 skrivet: 04 sep-11 kl 11:34 »
(...) Det ska vara roligt, och man ska inte behöva ha dåligt samvete för att man inte riktigt hinner med.
Se där sa Du ett verkligt sant ord!

(Och det var väl kul att få höra av just mig?  ;) )
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #17 skrivet: 04 sep-11 kl 13:58 »
Mycket handlar om vad du ställer för krav på nya ägare!

Vissa hävdar att de får sålt alla ungar från alla kullar (och vissa har som sagt mååånga kullar).
Jag skulle hellre äta upp en kanin än att sälja till någon som inte känns "rätt"...
Här har det blivit totalt 8 kullar i år, och det känns alldeles lagom.
Det kommer inte bli flera nästa år, snarare färre...

Jag har annonserat på blocket, fast de mellerudskaniner jag sålt den vägen kan jag nog räkna på ett finger.
Jag har annonserat i 2 lokaltidningar och i tidningen Åter, jag annonserar här på alternativ och på kanin.ifokus
Sen annonserar jag på föreningen gotlandskaninens hemsida, och via en mailinglista vi startat för mellerudsgenbankerna.

....och jag har sålt 7 (!) mellerudskaniner (har 3-4 tingade ur de yngre kullarna) och 3 (!) dvärgvädursungar (har 2 tingade ur senaste kullen).

Så min slutsats är:
Det går åt mycket tid att annonsera och svara på mail! Vägen från första mailkontakten till en ev. sålt kanin är ofta lång och krånglig.
Är man inte beredd att slakta några kaniner varje år så bör man bara ta enstaka kullar!

Är själva meningen med uppfödningen att sälja ungar så bör man välja en ras det finns stor efterfråga på, och satsa på renrasiga djur med stamtavla och höga utställningspoäng! Samt vara aktiv på utställning och göra sig ett "namn"  :)

« Senast ändrad: 04 sep-11 kl 14:00 av Ann E »
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

jebo

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 04 sep-11 kl 21:06 »
Vissa hävdar att de får sålt alla ungar från alla kullar (och vissa har som sagt mååånga kullar).
Jag skulle hellre äta upp en kanin än att sälja till någon som inte känns "rätt"...
Här har det blivit totalt 8 kullar i år, och det känns alldeles lagom.
Det kommer inte bli flera nästa år, snarare färre...

Jag har annonserat på blocket, fast de mellerudskaniner jag sålt den vägen kan jag nog räkna på ett finger.
Jag har annonserat i 2 lokaltidningar och i tidningen Åter, jag annonserar här på alternativ och på kanin.ifokus
Sen annonserar jag på föreningen gotlandskaninens hemsida, och via en mailinglista vi startat för mellerudsgenbankerna.

....och jag har sålt 7 (!) mellerudskaniner (har 3-4 tingade ur de yngre kullarna) och 3 (!) dvärgvädursungar (har 2 tingade ur senaste kullen).

Så min slutsats är:
Det går åt mycket tid att annonsera och svara på mail! Vägen från första mailkontakten till en ev. sålt kanin är ofta lång och krånglig.
Är man inte beredd att slakta några kaniner varje år så bör man bara ta enstaka kullar!

Är själva meningen med uppfödningen att sälja ungar så bör man välja en ras det finns stor efterfråga på, och satsa på renrasiga djur med stamtavla och höga utställningspoäng! Samt vara aktiv på utställning och göra sig ett "namn"  :)

Tack för utförligt svar. Inte konstigt att många genbanker lägger ner efter bara något års verksamhet alltså.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 06 sep-11 kl 00:14 »
Tack för utförligt svar. Inte konstigt att många genbanker lägger ner efter bara något års verksamhet alltså.

Men det är ju inte meningen med genbanken att få alla djur sålda, alla duger inte ens för att blir genbankskanin!

Genbankerna är till för att föra generna vidare.. det kan mycket väl betyder att man inte sälja en enda kanin under flera år och det behövs inte heller. Ät upp kaninerna och byt ut förälderdjuren med långa intervaller, inte efter en eller två säsonger och ni gör genbanksarbetet en stooooor tjänst !

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 3 användare (2 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser