Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sådant man kan hitta i naturen  (läst 4977 gånger)

qawsed

Sådant man kan hitta i naturen
« skrivet: 29 aug-11 kl 21:19 »
Jag visste inte vart jag skulle lägga den här tråden eftersom det handlar om mer än bara mat.
Men jag har alltid varit intresserad av att göra saker själv.
Därför undrar jag vad man kan få tag på i det fria som man kan använda till diverse saker.
Som sagt inte bara till mat utan för att framställa/tillverka saker själv.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Sådant man kan hitta i naturen
« Svar #1 skrivet: 31 aug-11 kl 19:01 »
En täljer man fina smörknivar av och tar bären till kryddor .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 01 sep-11 kl 18:54 »
oj..sicken fråga..det finns hur mycket som helst i naturen som är användbart... näver kan du göra kåsor mm av bra tändmaterial dessutom.. nässlor kan du göra snören av,koka te eller torka till hönsen.. granskott är gott att äta och koka te på, flinta är bra till pilspetsar,yxa eller kniv,.. ene är bra pilbågsmaterial..   gran och tall kottar kan du göra leksaker av,granris duger som säng och väggar i tillfällig bostad(nödbivack) .. vitmossa,torv och träkol i kombination med en tom ölburk blir ett vattenreningsfilter,  rötter kan man tillverka vispar och borstar av, ..
Fjäderfän och kaniner

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #3 skrivet: 03 sep-11 kl 14:50 »
kollat hemsidan naturskafferiet, där har dom listat de växter och svampar som är mest "matnyttiga" (som man kan tex skörda i så stor mängd att det är värt det)

kvastar kan man ju såklart göra av ris (jag brukar inte göra det men mormor gör det)
man kan ju ibland hitta horn (minns jag rätt så ska man kolla med markägaren om man får plocka dom) kan man ju använda det till div smide.
medecin i massor finns ju också, särskilt till mende besvär men det kan jag inte räkna upp allt på rak arm utan det får du kolla i örster tråden.
är man konstnärlig av sig kan man ju göra faktiskt riktigt fina saker (så fina att dom är "ge bort värda") av kvistar, kottar, stenar m.m.
tänk har mkt inredning nuförtiden som är tex tallkottar som man köper (!) som man kan plocka själv.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 03 sep-11 kl 15:26 »
Myrmalm att göra vedspisar av.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Zeraphia

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 03 sep-11 kl 16:23 »
Vad finns det man kan äta, plommon i grannens trädgård, päron osv?
Hungrig varje dag!
Boende lite ensides (alt. kollektiv/alternativ/kolonistuga) finns det för en ensam matte med hund och katt i Trollhättan, Örebro med omnejd eller Dalsland?
Likasinnade vänner sökes i Trollhättan!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 03 sep-11 kl 20:04 »
Vad finns det man kan äta, plommon i grannens trädgård, päron osv?
Hungrig varje dag!

Ta med en pappkasse o en i plast ut i skogen plocka vildäpplen o annan frukt + svamp tex denna finns det mkt av o den är jättegod http://www.svampguiden.com/art.asp?art=hydnum_repandum

Hade du bott nära mej hade du fått hur mkt äpplen du vill .
Sen har du ju massa nypon nu , bara att torka o koka nyponsoppa sen o nyponte .
Vildplommon är mums finns oxå nu .
Stensöta , harsyra , granskott, du kan kolla om nån har höns som du kan få några ägg i från om du tex hjälper till .
Vildhavre o vilda spannmål på gamla åkrar som du kan koka välling på .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Purpurea

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 03 sep-11 kl 21:40 »
Rönnbär, nypon, äpplen, trattkantareller, lingon och hasselnötter blev dagens skörd på torpet. Mäkta stolt känner man sig...  ;)

Det finns även lite hallon och blåbär kvar och de går ju att fixa till ngt gott.

Kan man använda ekollon till något trevligt? Det är också ett bra tillfälle nu att binda små knippen av ris och näver för vinterns braständningar. Sådant kan man pyssla med lite då och då. Fina är de också. Om man har tur så kan man hitta tjärved och förbereda vinterns stubbafacklor. Björkris ska hänga på tork inför bastubaden i vintern. Frysen funkar bra också.

Lavendel i olika konstellationer går alltid hem som presenter t ex. 

Svaret på allt är 42...

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #8 skrivet: 03 sep-11 kl 22:51 »

Berätta hur! menar du att smida den själv?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 03 sep-11 kl 23:37 »
Ben kan man göra smycken och nålar av .
Det går ju oxå att göra mkt av trä såsom möbler , skålar mm mm
O eldar man med ved så är det ju bara att samla .

Har man djur som behöver strö så kan man sammla torra löv i papperssäckar .
Brännnässlor kanman torka till dom .
Om man klipper ner nässlorna nu så hinner man ta dom späda bladen o sammla till människo mat .

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 04 sep-11 kl 11:53 »
Berätta hur! menar du att smida den själv?

Inte alls! För en gång skull håller jag mig till trådens rubrik även om jag tar ut svängarna lite. Det var ju så de första järnspisarna kom till.
F.ö. är inte en järnspis smidd, den är gjuten. Spiskroken där emot är smidd.

pålle

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 sep-11 kl 11:58 »
Man kan leta efter väder pinade grenar och stubbar till konst värk och så käppar  till ålderns höst  :) eller vad man nu kan se i dom.

Per K

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 10 sep-11 kl 14:48 »

;D  ;D  ;D dagens garv. Tack!

Humle

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 10 sep-11 kl 22:38 »
Ja med andra ord ALLT!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #14 skrivet: 11 sep-11 kl 11:22 »
En felfri rostfri 2-litersgryta. Men inget lock. Antagligen grannarnas ung- >:D >:D som hajkat igen.

Rexiam

« Svar #15 skrivet: 12 sep-11 kl 22:09 »
;D  ;D  ;D dagens garv. Tack!

Det är inte bara att skratta åt ;) Det fanns järnbruk som ända in på 1800-talet tillverkade gjutjärn på rödjord och myrmalm. Skälet till deras nedläggning var inte brist på råvara eller otillräcklig kvalitet utan snarare att metoden inte var konkurrenskraftig jämfört med masugnsmetoderna.

Jag har f.ö. gått på kurs om forntida järnframställning baserat på rödjord som vi grävde upp i en skogsbacke och det gick alldeles utmärkt, fast det var rätt tids- och arbetskrävande. Vårt järn blev till smid- och härdbart stål, men skulle gå att kola upp till gjutjärn om man vill det.

... men nu såg att det visst var en mattråd och järn i den mängden kanske är lite svårsmält.

Wonderingsanna

• "Think and wonder, wonder and think." /dr Seuss
    • Halland
    • Wonderings
« Svar #16 skrivet: 06 okt-11 kl 00:35 »
Rexiam: Gör en gryta av malmen istället å tillaga mat i den. Maten blir ju järnberikad och ännu nyttigare  ;D ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

727 gäster, 1 användare
fyren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser