Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad gör jag för fel med min stickning?  (läst 4593 gånger)

supertramp

• Södermanland
    • Min blogg
vad gör jag för fel med min stickning?
« skrivet: 29 aug-11 kl 11:21 »
Jag har börjat med min andra stickning, (första var väldigt enkla raggsockor, utan häl och liknande) som är tumvantar.
Varje gång jag byter sticka så blir det liksom ett glapp, det blir ingen fast cylinderformad stickning utan mer som en fyrkant. Jag har försökt att dra jättehårt, men det verkar inte hjälpa, vad tror ni jag gör för fel?? det är3.5 jag stickar med och garnet är en silkeblandning.

Tacksam för all hjälp!  ;D
Utanför Trosa med en dröm om ett självförsörjande sätt att leva. En lång och fantastisk stig att vandra. http://grogrund.wordpress.com

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: vad gör jag för fel med min stickning?
« Svar #1 skrivet: 29 aug-11 kl 11:40 »
Jag tror det är problem med att dra efter garnet fast du säger att du drar efter. En annan möjlighet är att du stickat för kort bit och det kan se ut som det blir hål de första varven men när man kommit en bit så försvinner de. Är du ännu på mudden eller fortsätter hålen när du gått över till slätstickning? I resårstickning kan de se ut som hörnmaskorna blir större än de andra men när man gått över till slätstickning brukar det rätta till sig.
elliha.blogspot.com

LimJans

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 29 aug-11 kl 12:02 »
Silke är dessutom ett väldigt stumt garn, det kan också vara problemet om man inte är en van stickare....

supertramp

• Södermanland
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: 29 aug-11 kl 13:12 »
Tack för era svar, jag är precis klar med mudden och ska börja med rätstickning, ska se om det blir bättre :)

Utanför Trosa med en dröm om ett självförsörjande sätt att leva. En lång och fantastisk stig att vandra. http://grogrund.wordpress.com

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #4 skrivet: 29 aug-11 kl 17:31 »
Silke är dessutom ett väldigt stumt garn, det kan också vara problemet om man inte är en van stickare....

Det tänkte jag inte på, det har du rätt i. Silke är inget bra nybörjargarn, ull eller alpacka är mycket lättare eller för all del akryl.
elliha.blogspot.com

LimJans

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 29 aug-11 kl 18:30 »
Det tänkte jag inte på, det har du rätt i. Silke är inget bra nybörjargarn, ull eller alpacka är mycket lättare eller för all del akryl.

Ja, allt utom bomull eller silke (typ) är bättre att börja i.  ;)
(ska jag säga, det ALLRA första jag stickade efter att ha klurat ut vad som var en rät och en avig maska var... inte en halsduk... utan ett par riktiga raggsockor på strumpstickor. Varför göra det enkelt för sig?)  ;D  ;D ;D

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #6 skrivet: 29 aug-11 kl 21:11 »
Ett väldig lätt sätt att komma tillrätta med detta är att när du blivit klar med ett varv, så stickar du upp två extra maskor på den sticka du just jobbat med.

Ex du har 40 maskor fördelat på 4 stickor.

Då stickar du 12, 10, 10, 10 dock utan att öka, utan du förskjuter hela tiden varvet med två maskor per sticka.
« Senast ändrad: 29 aug-11 kl 21:25 av Grönavågen »

supertramp

• Södermanland
    • Min blogg
« Svar #7 skrivet: 30 aug-11 kl 11:35 »
Igår rev jag jag upp min stickning när jag hade provat men inget blivit bättre :-[

men som ni säger ska jag prova med något annat garn först nu då?
Eller kan det kanske funka att sticka en liten sjal med garnet?? Det är ju så fint ;D

tinna.m

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 30 aug-11 kl 11:40 »
Sticka en mössa på rundsticka! Då slipper du vända, aviga, hål i skarvarna och blir dessutom varm om knoppen.. Vill du kan du sticka den som en rak korv och sy ihop så det blir som en papperspåse, eller låta korven bli längre, då kan du ha den som halsduk eller mössa.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #9 skrivet: 30 aug-11 kl 15:57 »
Igår rev jag jag upp min stickning när jag hade provat men inget blivit bättre :-[

men som ni säger ska jag prova med något annat garn först nu då?
Eller kan det kanske funka att sticka en liten sjal med garnet?? Det är ju så fint ;D

Allt som är platt är lättare med ett sådant garn så visst kan du prova en sjal. I början får man vara beredd på att det kan vara lite svårare att få till det man vill. Prova göra ett par vantar i ull eller alpacka först och hoppa sedan på sjalen tycker jag.
elliha.blogspot.com

lovikka

• -

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 5 användare
Tone Lind, Ylvalifalk, ärt, imlo, mattiasj

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser