Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggfärg Hedemora..?  (läst 16254 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Äggfärg Hedemora..?
« Svar #20 skrivet: 06 nov-11 kl 20:26 »
Oj vilken mörk färg, enligt lanthönsklubben ska ALLA lantraser lägga benvita till ljust bruna ägg...

Lantraserna har väldigt varierande färg på äggen, men som Ronny säger så ser de flesta ägg ut ungefär som Björklundas. Jag har dock sett att mina mörkare Hedemora lägger mörkare ägg och att de ljusare hedemororna lägger ljusare ägg. Överlag är det mest ljust bruna men jag hade en vit höna tex som lade nästan helvita ägg.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #21 skrivet: 06 nov-11 kl 20:29 »
tycker kackel.se kan ändra sin info ang äggfärg :P  ::)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daisy

• Bohuslän
« Svar #22 skrivet: 06 nov-11 kl 20:34 »
Jag upplever också att de mörka hönorna värper mörkast ägg.
Jag har 3 barn, man, 2 katter och höns av raserna Orpington, Isbar och Hedemora

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 06 nov-11 kl 20:55 »
Vilka söta små prickar du har på dina Daisy :D

Fick hem hedemora-avelsägg i tis och de var väldigt blandade. Ett var nästan vitt och de andra var allt från ljust grisrosa (som vissa av dina, Björklunda) till hudfärgade, till gultonat hudfärgade och mellan bruna, alla olika bland de tio äggen, kul :)
« Senast ändrad: 06 nov-11 kl 20:59 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

JohlinsHedemorahöns

• Gästrikland
« Svar #24 skrivet: 07 nov-11 kl 15:34 »
Mina svarta värper inte "mörkt", däremot är det mina blå som värper en nyans mörkare än de andra

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #25 skrivet: 31 jan-13 kl 21:38 »
Som rubriken lyder, vad ska jag kalla mina Hedemorors äggfärg?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Nina W

• Värmland
« Svar #26 skrivet: 31 jan-13 kl 22:05 »
Jag säger belgie eller ljusbruna -duger det inte med vanlig svenska?

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #27 skrivet: 31 jan-13 kl 22:11 »
Det duger fint med vanlig svenska men jag tycker inte benämningen beige stämmer på mina! De är mer beige-rosa, ljusbruna är de inte i alla fall.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

flindra

• -
« Svar #28 skrivet: 31 jan-13 kl 23:03 »
Skulle kalla mina ägg ljusbrunaprikosa.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #29 skrivet: 31 jan-13 kl 23:32 »
Finns det officiella benämningar på äggfärg, liksom det finns på fjäderdräktsfärg? Det heter ju t ex inte "beigevitspräcklig", utan "laxfärgad"...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

FM

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 01 feb-13 kl 00:10 »
Färgen har vell med genetik att göra och då är dom vell bruna :P ?? Även om jag tycker att mina har nyanser av rosa, beige, rött etc
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #31 skrivet: 01 feb-13 kl 08:45 »
1 av 32 nyanser av brunt  ;)

Jag minns inte riktigt men det finns drygt 30 anlag som styr över den bruna nyansen på äggen. Det är därför det är så himla svårt att avla fram kritvita ägg om man har råkat få in lite brunt i nyansen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #32 skrivet: 01 feb-13 kl 08:55 »
Ljusbrunaprikos får det bli då!

Jogar

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 01 feb-13 kl 09:40 »
Du får ta med ägg till färghandeln och jämföra med deras färgkartor  :)

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #34 skrivet: 01 feb-13 kl 10:19 »
 ;DJogar, jag tänkte faktiskt tanken idag då jag ska till "storstan" och göra en massa ärenden!! Hade varit kul att se vad de sa att de har för färg!! Kanske att jag gör det!

olivia.k

• Jämtland
« Svar #35 skrivet: 01 feb-13 kl 10:24 »
Fast många färger har ju inget namn, utan bara färgnummer enligt olika system. Har själv haft färglära på umeå uni i någon kurs (formgivning).

Här är i alla fall en lista på  namn:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_färger

flindra

• -
« Svar #36 skrivet: 01 feb-13 kl 10:33 »
För att ytterligare krångla till det så finns det 20 olika sorters färgseende hos människor. En färg kan alltså uppfattas olika av olika personer!

Jag har märkt att maken ofta kallar färger för andra namn än mig. Något som jag kallar vinrött kan han kalla blått eller lila.

Ek

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 01 feb-13 kl 11:04 »
Med risk för att ha fel. Benäms inte alla lantraser äggfärg som benvita dom är ju rätt ljusa.Men jag kan ju ha fel.

flindra

• -
« Svar #38 skrivet: 01 feb-13 kl 12:25 »
Jag skulle inte kalla våra ägg benvita. Inte ens våra ljusaste ägg är vita, utan snarast aprikosa. Vad tycker ni?

Hantverksmora

• Småland
« Svar #39 skrivet: 01 feb-13 kl 12:36 »
Ljusbrunt o mörk beige  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser