Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa leonberger eller inte?  (läst 31182 gånger)

johannaw

• Uppland
Köpa leonberger eller inte?
« skrivet: 26 aug-11 kl 17:51 »
Jag vill ha råd och tips och goda råd för vi funderar på att skaffa en leonberger. Alla fördelar och nackdelar mottages tacksamt. Särskilt nackdelarna (om det finns några? :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Köpa leonberger eller inte?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-11 kl 18:31 »
Jag har leonberger hundar nackdelen är allt hår överalt. Dom fäller åretrunt. Men det är enda nackdelen. Helt underbara hundar i allt.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 26 aug-11 kl 18:31 »
Jag har leonberger hundar nackdelen är allt hår överalt. Dom fäller åretrunt. Men det är enda nackdelen. Helt underbara hundar i allt.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

vårlängtan

• Småland
« Svar #3 skrivet: 26 aug-11 kl 18:48 »
Det är en mycket stor hund, som sagt:mycket päls att sköta och att dammsuga upp, sen
är frågan hur petig man är med det. Det är oftast ulligt och lägger sej snällt i högar. Borstar man mycket så
blir det ju mindre inne.  :o
Om jag jämför med min Bernerhanne vi hade så är Leonberger rätt pigga och skuttiga,
läs hoppiga om du vill. De har mycket energi för att vara så stora. En del större hundar har ju ett
mer "nallebjörnslugn". Fördel eller nackdel, det får man avgöra själv.
Stora renrasiga hundar är mycket dyra i försäkring, jag vet, det gäller alla stora renrasiga.

Tänk på att kolla kennelns historik. Har de lång livslängd på sina hundar, få höftledsfel mm.

Vi älskar vår kille, men jag måste säga att unghundstiden var en påfrestning. Nu är han en pärla!

Heja Leonberger och  Berner Sennen!  ;)
Hälsningar Vårlängtan. PS! Jag är subjektiv till sjutton!
Njuter av värme och allt det gröna!

wildaa

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 26 aug-11 kl 19:20 »
Vi har haft två leonberger och det finns nackdelar med dem som med alla andra stora långhåriga hundar.
De släpper massor med hår, de drar in lera, grus, snö, vatten, mindre träd, kottar och grenar. De älskar att bada och det kan bli ett problem om man bor nära ett vattendrag. När de leker med pinnar är det inte en pinne de leker med utan en trädstock vilket kan bli jobbigt omm an får den i knävecken, de gillar att kramas, gärna ståendes på bakbenen och lämnar stora våta tassavtryck på dina kläder.
De gillar att sitta i knät och ligga i soffan precis som andra hundar, bara det att de är större. De har en unik förmåga att "glömma" svälja sista klunken med vatten och i stället släppa ut den i ditt knä. De dregglar, äter massor och har avföring som en mindre häst. I övrigt är de underbara, snälla, godmodiga, tålmodiga, pigga, lättlärda och helt fantastiska hundar.
Lena
Storfamiljs mamma med intresse av alternativa vägar i livet ;0) Har höns, katter och hundar utöver ungar och make......

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 26 aug-11 kl 21:37 »
Jag älskar mina lejon , har haft leonberger i många år nu o även tagit några kullar .
Har aldrig träffat några andra hundar som är så vänliga , lättlärda gosiga och inteligenta .Har inte ens haft problem med sko tuggande som valpar  :D
Aldrig en massa dummheter som brukshudarna har , typ måste aktiveras hela tiden .
Våra är nöjda med att vara med i vardagen med allt det innebär .
Har ytterdörren öppen o dom ligger på trappan om dom ens orkar masa sej ut .
Av ullen kan man sticka varma sockor *s*

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 26 aug-11 kl 21:45 »
Leonberger ÄR en brukshund, åtminstone i Tyskland. Sen att den här avlats mest till sällskap är en annan sak. Men de är definitivt gångbara i tävlingssammanhang om man vill hålla på med bruks, särskilt om man väljer rätt stam.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 26 aug-11 kl 21:48 »
Ja absorlut !
Jag tänkte mest på jämförelsen i svenska hundböcker .
Ja ska man ha en gårdshund välj då svenska linjer , vill du ha till jakt eller bruks ta dom tyska .
Jag har en som har tyska linjer i sej o hon är mkt kvickare o skarpare än den andra som är av svenska linjer som är mest en Al Bundy i hundformat . ;D

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #8 skrivet: 26 aug-11 kl 21:50 »
Det bästa med leonberger!

Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 aug-11 kl 22:02 »
Leonbergern är en underbar hund, OM man får tag på rätt linjer.
Min Alfons, snart 7 år, är fantastisk på många vis, snäll mot min dotter, rar med katterna (så länge de inte springer), lyhörd och gosig... MEN (och detta är JÄTTEVIKTIGT!) han är rädd. En rädd hund i 70-kilosformat är i värsta fall livsfarligt.
Detta yttrar sig i min hunds fall som aggressivitet mot andra hundar och ibland människor. Som sagt: FARLIGT.

OM du vill ha en Leonberger bör du kräva att få träffa BÅDA föräldrarna innan, gärna med en egen/lånad hund i släptåg, samt kolla mentaltester, höfter, ögon (många Leonberger blir tidigt blinda, men det talas det tyst om i uppfödarsammanhang) och träffa uppfödaren många gånger innan du träffar valpen.
Kolla gärna runt bland många olika uppfödare.

Ytterligare (men min högst personliga) erfarenheter visar att de som jobbar mest med utställningar är sämst på det mentala.

Själv skulle jag bara köpa Leonberger från en enda kennel i hela Sverige, och den heter Lejonlands kennel. Gun är en av få som vet vad hon håller på med.
http://www.lejonland.se/

MVH / Malin, Lopts beryktade sambo.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 26 aug-11 kl 22:05 »
Segerbergets kennel hade underbara linjer ! Ingen rädsla i dom hundarna alls .
Finns en hel del sönderavlade lejonlinjer jag skulle akta mej för oxå .
Jag har den gammla urtypen med breda skallar lugnt temprament och massa.
Jag har sett så många hundar som nu är avlade för att vara mindre o lättare .
Skitfula !
Nee en lejonhane ska ha maxhöjd o maxvikt för att vara snygg . Inga 55kilos fjutt inte .

johannaw

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 26 aug-11 kl 23:23 »
Tack så mycket för alla svar och jättebra att ni tar upp det negativa eftersom det är det man måste bearbeta/tänka över. Hmm jobbigt med mkt hår och dregel och lera och blöta stora tassar...haha men jag tänker lite som så att man kanske får ta det onda med det goda. Att det kanske är bättre att skaffa en stor och lugn och robust hund istället för en smidigt nervvrak som klättrar på väggarna efter en dags passivitet.
Jättesvårt val.
Min man är emot leonberger pga av storlek, hår och dreggel. och naturligtvis är det en stor nackdel med stora foderkostnader samt dyr försäkring.
ja det tål verkligen att tänkas på det här.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 26 aug-11 kl 23:25 »
Faktiskt så är inte mina dyra i foder , äter mindre än en shäfer .Ca 5 kilo i veckan per hund torrfoder + matrester så klart .

Men man ska inte vara pedant o reta sej på hundhår den saken e klar .

johannaw

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 27 aug-11 kl 09:18 »
Hur många dl /dag är det för en hund?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 27 aug-11 kl 10:06 »
Ingen aning då mina alltid har fri tillgång på mat .
Jag ger dom ett jaktfoder med högre innehåll av fett då dom kräver en hel del med sina stora kroppar .
Mästers Jakt heter det o ligger på 300kr säcken .

Jag skulle rekomendera att en sån här stor hund ska ha fri tillgång på mat dygnet runt från den föds .
Ingen vill ha 85kilos matelak jätte !

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #15 skrivet: 27 aug-11 kl 10:22 »
Negativt med Leonberger.....hmmm låt mig tänka.

Du måste köpa en större säng så du också får plats. En bil i bussstorlek behövs ju också om du vill kunna ta med dig något mer än hunden. Får hunden för sig att den vill sova i ditt knä eller lägga sig och vila på promenaden finns det inte mycket du kan göra åt det, det är bara att vänta tills jycken vaknat, min mamma satt i en timma i svampskogen när Annie kände sig pömsig.

Personligen tycker jag att schäfern fäller mer än vad Leonbergern gjorde.

Många fördelar. Du kommer aldrig frysa ihjäl, det är bara att krama gosig bautahund. Du behöver inte vara rädd för att gå ut när det är mörkt. Min hund släppte heller inte in obehöriga i huset eller på tomten, en hund i den storleken är respektingivande.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 27 aug-11 kl 10:24 »
Ingen aning då mina alltid har fri tillgång på mat .
Jag ger dom ett jaktfoder med högre innehåll av fett då dom kräver en hel del med sina stora kroppar .
Mästers Jakt heter det o ligger på 300kr säcken .

Jag skulle rekomendera att en sån här stor hund ska ha fri tillgång på mat dygnet runt från den föds .
Ingen vill ha 85kilos matelak jätte !
De flesta rekommenderar begränsat foder till valpar av stor ras. Det är viktigt att de inte är för tunga när de växer, det ökar risken för att de ska får problem med lederna och kan minska deras förväntade livslängd. Generellt sett ska valpar hållas vid nedre gränsen för normalhull, tycker jag. Och eftersom de inte ska motioneras häftigt, vilket också skulle vara en risk för lederna så är det rimliga sättet att reglera vikten att hålla igen på fodret.

Lägger man en massa tid på att träna en hund för det liv man vill att den ska leva, om det nu är gårdshund, familjehund, jakthund, brukshund eller något annat, så vill man ju inte att den ska behöva ha ont och fungera dåligt redan när den är relativt ung.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 27 aug-11 kl 10:29 »
Men dom är faktiskt mkt enkla att ta med överallt , dom är så anpassningsbara .
Jga har åkt land o rike runt med mina lejon i alla år o ingen har vantrivts .
Tvärtom efter tre mån bilsemester så vill dom ändå följa med i bilen när jag ska på ica  ;D
Dom älskar att bada så jag brukar passa på o tvätta dom ordentligt på sommaren när dom kan bada av sej i en sjö .
Avloppen klarar inte så mkt hår hemma *S*
Som mest hade jag 6st vuxna o 10 valpar sammtidigt o det gick förvånandsväst bra .

Just det ,,,vill du ha en hund med kapasitet att vakta o skydda så ta en tik.
Dom har mera instingter att värna om sina människor , hanarna kan vara mkt snack men ingen verkstad så att säja .

Jag vet rekomendationerna men det funkar inte på denna ras .
Dom växer så fort att om dom inte får käka dygnet runt blir dom som vinthundar .
Jag har haft o fött upp rasen i 20 år nu så jag har koll .MEN man ska inte ge valpfoder så länge som det rekomenderas däremot .

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 27 aug-11 kl 10:59 »
Hej! Leonberger är en underbar hundras. Man kan göra i prinsip allt med dom. Agility, draghund, vårdhund, spår, vad man vill och ett stort pluss är att man inte måste göra.... de är nöjda med att lufsarunt på gården och ut i skog o mark.
Leonerger är otroligt barnkära hundar. Den största protesten vi får hemma var att hon gick till dörren och bad om att få gå ut, när ungarna varit för jobbiga.
Vist hårar de och drar in smuts men det är rel lätt att dammsuga upp det ulliga håret. De fäller rejält 2ggn/ år dåfår man borstar mycket, nästan varje dag om man inte vill ha det inne. Annars borstar jag efterbehov vet inte riktigt men tycker inte det är så hemskt mycke pälsvård.
De är stora vovvar men vårat lejon ligger mest o sover inne sen är det full fart ute :)

De är relativt lättlärda, älskar när husse och matte är glada och gör allt för att det ska vara så.
En nackdel(och fördel ifs) är dock att de är väldigt bra människokännare. Vet att med mej så kommer man inte undan med ngra dummheter så hon försöker inte. Men när min man e hemma själv med henne kan hon hitt på ett och annat.....
Men det är ju upp till ägaren att utforma sin hund.

Det är ett stort ansvar och mycke jobb oavsett vilken hundras man har men med leonberger får man sååååå mycket tillbaka så det är helt klart värt allt.

Lycka till!

Birgit

« Svar #19 skrivet: 13 sep-11 kl 10:40 »
Citera
De flesta rekommenderar begränsat foder till valpar av stor ras. Det är viktigt att de inte är för tunga när de växer, det ökar risken för att de ska får problem med lederna och kan minska deras förväntade livslängd. Generellt sett ska valpar hållas vid nedre gränsen för normalhull, tycker jag.

Dessutom är det knappast normalt att äta torrfoder. Ger man hundarna riktigt foder BARF och liknande, så blir de nöjdare, växer långsammare utan att bli för tunna och lederna håller. Har själv pyrenéer, pyrre/maremma och haft estrela. Den här typen av hund mognar långsamt och ska inte vara färdiga förrän runt 2-3 års ålder. Har aldrig haft ledproblem på någon hund och vi har fött upp hundar tidigare också.
Barfar man dem blir restprodukterna betydligt mindre också (inte häst/ko-högar), vilket tyder på bättre förbränning

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ros-Marie Karlsson, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser