Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge kan getterna gå ute?  (läst 3153 gånger)

Ulrica.Söderqvist

• Njuter av livet på landet
    • Småland
    • Lilla-Ohs Tomten
Hur länge kan getterna gå ute?
« skrivet: 26 aug-11 kl 14:12 »
Hejsan! Detta är första gången som jag skriver hit så jag hoppas på bra svar och kanske kan jag ochså få någon bra kontakt med mer erfarenhet av dvärggetter än jag själv  :) På midsommarafton hämtade vi hem vår första dvärgetter. Det är två kastrerade killar som föddes i våras. De har fått en härlig hage med mycket sly och gott om små berg att hoppa på. Vi har ett 112 cm elstängsel runtom och de har inte försökt rymma en enda gång. De är så härliga och verkligen personliga. De ropar på oss så fort vi är ute och vill helst att vi ska sitta i hagen hela dagarna. På nätterna sover de på det högsta berget (ca. 1,5 m. högt) och när det regnar så är de i sitt "kalvhus" som står i hagen. Nu undrar jag hur länge de kan gå ute innan det är dax att flytta in. De har inte så mycket bete kvar så vi ger dem extra sly och hö + att de får lite krossad korn som godis. Vad är det bästa jag kan ge dem inne till vintern, bara hö eller ska de ha kraftfoder också?
Tacksam för alla svar  :)
Lilla-Ohs Tomten

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur länge kan getterna gå ute?
« Svar #1 skrivet: 27 aug-11 kl 19:48 »
Välkommen till Gettavlan!

Vår "dvärggetexpert" heter Balbina, men hon har sällan tid att logga in numera.  PMa henne, kanske kan hon tipsa om litteratur och sådant.

Om Dina vänner är det minsta lika mina svenska lantrasgetter, så kommer de att säga till själva hur de vill ha det, ute eller inne, hö eller bete.  Om Du kan ge dem valmöjlighet så ser Du hur de föredrar.

Högsta berget 150 cm  ;D  Ja, de gillar att ha utsikt över eventuella lejon på G.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

• -
« Svar #2 skrivet: 27 aug-11 kl 20:30 »
Oj, jag höll på att missa:  Kombinationen

* dvärgget
* pojke
* kastrerad

gör dem känsliga för överfodring.  Skippa nästan allt godis!  Ge dem löv som godis!  De kan få urinsten och något som liknar hästars fång om de får för mycket mat.

Ulrica.Söderqvist

• Småland
    • Lilla-Ohs Tomten
« Svar #3 skrivet: 29 aug-11 kl 10:21 »
Tack för ditt svar  :)  Bra att du berättade om överfodringen!!! Jag vill inte att de ska bli sjuka. Men det är svårt att veta om de har bete så det räcker. Båda är lite runda om magen och man känner känner inga revben. Själv så tycker jag att det ser ganska tomt ut i hagen. De har verkligen ätit allt i tur och ordning. Det första de åt upp var allt Rönnbärssly  ;D Det var mums. Nu är det mest ormbunkar och gräs kvar + ett Oxelträd och Oxelsly och det äter de inte. Vilket sly (löv) brukar vara det bästa och finns det flera än Oxel som de inte äter. Hur mycket mat ska de ha per dygn för att inte bli "överfodrade"? :-\
Lilla-Ohs Tomten

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #4 skrivet: 29 aug-11 kl 15:22 »
Mina getter har alltid ätit oxel (i brist på rönn). Bäst mår de nog om de kan gå in och ut som de vill.
Men de behöver en välströad innomhus plats som skall vara dragfri men ventilerad. Med bra hö och om det blir extremt kallt lite,lite havre, bör de må bra i ett icke isolerat rum.
Om Du inte känner revbenen alls så är de kanske för mätta för att knapra oxel!
PS Glöm inte mineralfoder och saltsten!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Ulrica.Söderqvist

• Småland
    • Lilla-Ohs Tomten
« Svar #5 skrivet: 29 aug-11 kl 20:10 »
De har en viltsten i hagen och så har vi köpt mineraler med koppar. Bra att veta att Oxel är något de äter om de måste  ;)
Lilla-Ohs Tomten

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 29 aug-11 kl 20:15 »
Våra mjölkgetter tyckte inte om björksly. Sälg rönn en tyckte de om.

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 29 aug-11 kl 21:08 »
Alla getter jag har träffat har föredragit rönn asp ask m m framför björk och gran!

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 aug-11 kl 06:21 »
Med tillgång till ett torrt och dragfritt vindskydd där de kan gå ut och in mår getter bäst av att få vara ute året runt. Förutom de slysorter som redan är uppräknade har mina getter gillat tall, gran och enris, vilket också är nyttigt för dem  :). Vommens arbete med grovfodret (hö, halm, sly och ris) alstrar värme till geten. Så med fri tillgång på grovfoder + ett bra "gethus" med skydd för regn och blåst så fryser inte getterna. Rot-, grönsaks- och fruktavfall från hushållet brukar också uppskattas.
« Senast ändrad: 30 aug-11 kl 07:50 av Sussilo »

Ulrica.Söderqvist

• Småland
    • Lilla-Ohs Tomten
« Svar #9 skrivet: 30 aug-11 kl 13:10 »
Tack för alla kloka svar  :D
Lilla-Ohs Tomten

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser