Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äntligen så kom beviset på jägarnas förändrade attityd!  (läst 6400 gånger)

Rosten

• Närke
Äntligen så kom beviset! Att jägarna har ändrat attityd för många år sedan. Vilket vi har förklarat gång på gång i detta forum utan att vargälskarna har trott oss.
Men nu håller t.o.m. världsnaturfonden med oss.
Själv så var det rätt många år sedan som man märkte att 99,999999% av jägarna inte höll med den lilla klicken varghatare som tyvärr finns. Men även varghatarna har tydligen tagit sitt förnuft till fånga eftersom den illegala jakten har minskat så kraftigt. Man räknar med att 3-7 vargar dödas illigalt varje år nu. Alltså finna det max 7 idioter bland ca 500 000 jägare.

Så nu får vi bara hoppas på att vargälskarna/jaktmotståndarna ändrar sin syn och inser att vi jägare har jobbat stenhårt för att få en bra förståelse för vargen.

http://www.gp.se/gptv?path=gptv.abcdn.net/TV-ARKIV/Varlden/Sverige&playfile=18870_Tjuvjakten_pa_varg_minskar_kraftigt_135564.pls&autostart=1

pålle

• Gäst
SV: Äntligen så kom beviset på jägarnas förändrade attityd!
« Svar #1 skrivet: 26 aug-11 kl 09:45 »
Äntligen så kom beviset! Att jägarna har ändrat attityd för många år sedan. Vilket vi har förklarat gång på gång i detta forum utan att vargälskarna har trott oss.
Men nu håller t.o.m. världsnaturfonden med oss.
Själv så var det rätt många år sedan som man märkte att 99,999999% av jägarna inte höll med den lilla klicken varghatare som tyvärr finns. Men även varghatarna har tydligen tagit sitt förnuft till fånga eftersom den illegala jakten har minskat så kraftigt. Man räknar med att 3-7 vargar dödas illigalt varje år nu. Alltså finna det max 7 idioter bland ca 500 000 jägare.

Så nu får vi bara hoppas på att vargälskarna/jaktmotståndarna ändrar sin syn och inser att vi jägare har jobbat stenhårt för att få en bra förståelse för vargen.

http://www.gp.se/gptv?path=gptv.abcdn.net/TV-ARKIV/Varlden/Sverige&playfile=18870_Tjuvjakten_pa_varg_minskar_kraftigt_135564.pls&autostart=1
Gattis till det då fast så låter det ju inte rickigt i stugegna  men låt oss hoppas det blir ännu bättre då   :)

skum

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 26 aug-11 kl 09:49 »
Kan jag få en förklaring till ordet varghatare. Vilka ingår i den gruppen?
Skum

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 aug-11 kl 09:58 »
Kan jag få en förklaring till ordet varghatare. Vilka ingår i den gruppen?
Typ den som tycker att vargen inte har något att till föra utan  anser vargen är ett skade djur och inte kan se att vargen har sitt bärtigande i vår fauna precis som älgen  skulle det va logiskt så skulle vi hata älgen med den för stör ju skogen lika så vildvin  .

Nena

• Dalsland
« Svar #4 skrivet: 26 aug-11 kl 10:17 »

Får man lov att vara vargälskare å jägare på samma gång, boendes mitt i vargrevir ägandes två jakthundar som kan bli vargmat?
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 26 aug-11 kl 10:22 »
Får man lov att vara vargälskare å jägare på samma gång, boendes mitt i vargrevir ägandes två jakthundar som kan bli vargmat?
Visst får du det.
Tittar man på vad dom säger i inslaget så tillhör du den absolut största delen av alla jägare.

Halte

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 aug-11 kl 10:27 »
Antingen är man vargkramare eller varghatare. Det finns inga mellanting, det är svart eller vitt, 1 eller 0, dag eller natt...

Alternativ 1: Du älskar varg och vill att den ska finnas i oändligt antal. Detta alternativ innebär också att du hatar lantbrukare, jägare, klövdjur samt svensk landsbygd.

Alternativ 2: Du hatar varg av hela ditt hjärta och vill utrota den fullständigt. Detta alternativ innebär då också per automatik motsatsen till tillägget i alternativ 1.

Några andra alternativ finns inte, så det är bara att välja fot att stå på.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 26 aug-11 kl 10:28 »
Citera
Man räknar med att 3-7 vargar dödas illigalt varje år nu. Alltså finna det max 7 idioter bland ca 500 000 jägare.

Den matematiken tar jag med en nypa salt. Max. 7 (idioter eller ej) som LYCKATS skjuta en varg men så finns det rätt många som aldrig lyckats skjuta någonting. I bekantskapskretsen har jag två ytterlighetsfall av grisjägare.
Den ene skjuter sällan något trots en massa åtelplatser, stora arealer och mycket tid i skogen. Att grisarna finns är bevisat med hur många bilder som helst.
Den andre kommer hem med gris 8 gånger av 10.

Så har vi "stassjägare" och "tyskaskyttar" de som har dyrast bössor, bilar och hattar. Känns lätt igen, de står utmed vägarna med foten på dragkroken. Förirrar de sej in i skogen och får se älg så tömmer de magasinen, prickar dom så är det mest rövaskott.
Men de betalar bra och ursäktas därmed.......... >:( Fy faen!

Invandrande vargar från öster kanske inte kommit med i statistiken. De är hårt ansatta både på den svenska och den finska sidan.

Räknas alla kategorierna med bland 500 000 jägare?

Jag är snart klar med boken Vargen, den jagade jägaren. Den är ny och aktuell. Enligt den är inte varghatarna någon liten klick. Inte bland jägare, inte bland allmogen, kanske bland statsbor. Vargälskarna påträffas mest bland överheten.

Värst tycker jag inte vargen är, det är de dåliga skyttarna, som har så djevfla svårt att hålla inne ett skott i dåligt läge. Så har jag tyckt efter de flesta jakthistorier, ännu mer efter att bara ha några sidor kvar av "vargboken".

Annat var det för 50 år sen, när Uno sköt en älg utan kikarsikte. Två kulor hittades men bara ett hål i pälsen...........
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

MorAnna

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 26 aug-11 kl 10:31 »

Jag hoppas då att det inte är något krav att "välja sida"...? Själv skulle jag önska att det fanns bättre sätt att kombinera närvaron av varg, lo och björn med närvaro av betesdjur...! Men om jag absolut måste välja mellan de båda så får jag väl erkänna att jag hellre vill ha ett öppet landskap med betande djur. Det fanns en tidsperiod (70-tal kanske?) när bönderna häromkring flitigt planterade skog på gammal åkermark/betesmark. Det var riktigt dystert när ängar och gläntor invaderades av mörka granar. Och förutom att skog inte längre är lika lönsamt som det var på 70-talet så är ju risken ändå stor att samma sak händer igen om det inte går att hålla betesdjur i närheten av skog...

Om det däremot utgick rimliga bidrag till "rovdjursstängsel" för betesdjursägare, så kanske man faktiskt kunde ha både och...? Om nu "samhället i stort" absolut vill ha en rejäl rovdjursstam så får faktiskt "samhället i stort" stå för de kostnader som blir följden (dvs för rovdjursstängsel m.m.). Eller så kan vi alldeles glömma möjligheten att köpa "svenskt beteskött" i butiken...

pålle

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 aug-11 kl 10:38 »
Jag hoppas då att det inte är något krav att "välja sida"...? Själv skulle jag önska att det fanns bättre sätt att kombinera närvaron av varg, lo och björn med närvaro av betesdjur...! Men om jag absolut måste välja mellan de båda så får jag väl erkänna att jag hellre vill ha ett öppet landskap med betande djur. Det fanns en tidsperiod (70-tal kanske?) när bönderna häromkring flitigt planterade skog på gammal åkermark/betesmark. Det var riktigt dystert när ängar och gläntor invaderades av mörka granar. Och förutom att skog inte längre är lika lönsamt som det var på 70-talet så är ju risken ändå stor att samma sak händer igen om det inte går att hålla betesdjur i närheten av skog...

Om det däremot utgick rimliga bidrag till "rovdjursstängsel" för betesdjursägare, så kanske man faktiskt kunde ha både och...? Om nu "samhället i stort" absolut vill ha en rejäl rovdjursstam så får faktiskt "samhället i stort" stå för de kostnader som blir följden (dvs för rovdjursstängsel m.m.). Eller så kan vi alldeles glömma möjligheten att köpa "svenskt beteskött" i butiken...
Det är väl ok om det får gälla alla djur ägare  så väl bönder som privat personer.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 26 aug-11 kl 11:11 »
Citera
Eller så kan vi alldeles glömma möjligheten att köpa "svenskt beteskött" i butiken...

Ni som minns den tiden:

"Socialstyrelsen vill att du äter 6-8 skivor vargkött om dagen"

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 26 aug-11 kl 11:17 »
Den matematiken tar jag med en nypa salt. Max. 7 (idioter eller ej) som LYCKATS skjuta en varg men så finns det rätt många som aldrig lyckats skjuta någonting. I bekantskapskretsen har jag två ytterlighetsfall av grisjägare.
Den ene skjuter sällan något trots en massa åtelplatser, stora arealer och mycket tid i skogen. Att grisarna finns är bevisat med hur många bilder som helst.
Den andre kommer hem med gris 8 gånger av 10.

Så har vi "stassjägare" och "tyskaskyttar" de som har dyrast bössor, bilar och hattar. Känns lätt igen, de står utmed vägarna med foten på dragkroken. Förirrar de sej in i skogen och får se älg så tömmer de magasinen, prickar dom så är det mest rövaskott.
Men de betalar bra och ursäktas därmed.......... >:( Fy faen!

Invandrande vargar från öster kanske inte kommit med i statistiken. De är hårt ansatta både på den svenska och den finska sidan.

Räknas alla kategorierna med bland 500 000 jägare?

Jag är snart klar med boken Vargen, den jagade jägaren. Den är ny och aktuell. Enligt den är inte varghatarna någon liten klick. Inte bland jägare, inte bland allmogen, kanske bland statsbor. Vargälskarna påträffas mest bland överheten.

Värst tycker jag inte vargen är, det är de dåliga skyttarna, som har så djevfla svårt att hålla inne ett skott i dåligt läge. Så har jag tyckt efter de flesta jakthistorier, ännu mer efter att bara ha några sidor kvar av "vargboken".

Annat var det för 50 år sen, när Uno sköt en älg utan kikarsikte. Två kulor hittades men bara ett hål i pälsen...........
Ännu en som vägrar tro på den nya verkligheten.
Kan det bero på att om verkligheten kommer fram så får du inte sälja några böcker. ;)
Så tyvärr stämmer inte din påhittade information om jägarna något vidare bra längre.
Fast du kanske tror att även Världsnaturformen står på jägarnas sida. ;)

Och om man tittar på skyttar så skjuter folk bättre idag än vad dom gjorde förr.
Så där har du också fel.
Att kunna skjuta hål i hål på en älg utan elller med kikarsikte är rena turen och har inget med kunskap att göra.
« Senast ändrad: 26 aug-11 kl 11:24 av Rosten »

Nena

• Dalsland
« Svar #12 skrivet: 26 aug-11 kl 11:24 »
Antingen är man vargkramare eller varghatare. Det finns inga mellanting, det är svart eller vitt, 1 eller 0, dag eller natt...

Alternativ 1: Du älskar varg och vill att den ska finnas i oändligt antal. Detta alternativ innebär också att du hatar lantbrukare, jägare, klövdjur samt svensk landsbygd.

Alternativ 2: Du hatar varg av hela ditt hjärta och vill utrota den fullständigt. Detta alternativ innebär då också per automatik motsatsen till tillägget i alternativ 1.

Några andra alternativ finns inte, så det är bara att välja fot att stå på.
Ash då, jag får nog emigrera  ;D

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 26 aug-11 kl 11:32 »
Problemet är att det bara är extremistgrupp 1 som är vill ha 100 000 vargar och extremistgrupp 2 som vill ha 0 vargar som hörs.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #14 skrivet: 26 aug-11 kl 11:35 »
Ännu en som vägrar tro på den nya verkligheten.
Kan det bero på att om verkligheten kommer fram så får du inte sälja några böcker. ;)

Och om man tittar på skyttar så skjuter folk bättre idag än vad dom gjorde förr.
Så där har du också fel.
Att kunna skjuta hål i hål på en älg utan elller med kikarsikte är rena turen och har inget med kunskap att göra.

Verkligheten, din, eller min. I min verklighet säljer jag inga böcker men jag har en dröm om att skriva en........nån gång. Jag har läst "några" hyllmeter men sålt.....näe.

Jag hoppas och tror att dagens jägare i snitt skjuter bättre än de flesta för 50 år sen. Och med bättre bössor, sikten etc. Ja t.o.m. vantarna har betydelse.

Där emot tror jag att det fodras både tur och skicklighet att pricka som Uno. Så mycke ren tur finns inte.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #15 skrivet: 26 aug-11 kl 11:38 »
Ash då, jag får nog emigrera  ;D

Och jag finns nog inte  :o
eller bara i digital form ::)
eller nått :(
« Senast ändrad: 26 aug-11 kl 11:40 av ToA »

Nena

• Dalsland
« Svar #16 skrivet: 26 aug-11 kl 11:49 »

Om vi slutar avguda konsumtion och inte har en så förbaskad tilltro till att ekonomisk tillväxt är den enda rätta vägen att gå så kanske vi skulle ha råd att anställa herdar som kan vakta djuren ???

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 26 aug-11 kl 11:50 »
Där emot tror jag att det fodras både tur och skicklighet att pricka som Uno. Så mycke ren tur finns inte.
Eftersom älgens päls är grå och det inte finns någon speciell prick att sikta på.
Så är det som att skjuta på en grå vägg.
Alltså är det ren tur om du träffar på samma ställe.
Har inget med skicklighet att göra.
Med dagens kikarsikte så har man en stor fördel vid prickskytte.
Men inte ens då är det lätt att sätta skotten hål i hål eftersom pipan ger lite olika svängningar pga att pippan har svällt (pga värmeutväcklingen som blir) när du skall skjuta dit andra skott.

Rosten

• Närke
« Svar #18 skrivet: 26 aug-11 kl 11:52 »
Om vi slutar avguda konsumtion och inte har en så förbaskad tilltro till att ekonomisk tillväxt är den enda rätta vägen att gå så kanske vi skulle ha råd att anställa herdar som kan vakta djuren ???
Du kanske vill jobba hos mig som herde och vakta fåren? ;)

Nena

• Dalsland
« Svar #19 skrivet: 26 aug-11 kl 12:11 »
Du kanske vill jobba hos mig som herde och vakta fåren? ;)
Sorry Rosten, jag är mer inne på att skaffa egna får å vakta dom ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser