Hej Lena!
Joo, på det här forumet finns det ju en hel del att läsa och lära sej om.

Och trots att vi inkräktar lite på den här tråden så kan jag berätta lite om veterinärprogrammet.
Utbildningen är på 11 terminer, alltså 5 1/2 år, och man börjar med att lära sej hur friska djur ser ut och fungerar. Först efter det lär man sej om alla olika sjukdomarna.
Första året läser man grundkurs i anatomi, biomedicinsk baskurs och organens struktur och funktion.
Andra året fortsätter man med mer struktur och funktion hos organen, allmän sjukdomslära och populationsmedicin.
Tredje året har man speciell sjukdomslära, farmakologi och toxikologi, försöksdjursvetenskap, klinisk anatomi- och konsultationskunskap och livsmedelshygien.
Först i fyran får man börja läsa om specifika djur och då är det hästar och smådjur som gäller. Hästkirurgi inkl. hovsjukdomar, hästmedicin, smådjurkirurgi och -medicin. Men först läser man klinisk kemi och allmän medicin, anestesiologi, allmän kirurgi, klinisk patologi, klinisk radiologi och yrkesförberedande moment som hålla föreläsningar, redovisa organstrukturer och liknande för yngre studenter osv.
I femman blir det epizootologi, ambulatorisk verksamhet, idisslarmedicin, livsmedelshygien på slakteri, reproduktion, obstetrik och juverhälsa, gris- och fjäderfäsjukdomar (först nu!!!!

), djurskydd och författningskunskap.
Slutligen i sexan har man mer epizootologi, veterinärmedicin och folkhälsa och slutligen examensarbete..

Tidigare har alla kurser varit samma för alla förutom nån enstaka kurs sista terminen som man fick välja själv. Men nu har dom förslag på ändring så att man ska få tillfälle att fördjupa sej i nåt ämne tidigare, redan i femman.
Under hela tiden har man förstås praktik på olika ställen, gårdar med mjölk och svinproduktion och på klinikcentrum på Ultuna bl a. Dessutom följer man med distriktveterinärer under längre perioder i femman.
Vi får även gå bredvid och titta på (auskultera) under ettan, tvåan och trean på klinikcentrum men då får vi bara se på och inte göra så mycket. Men man lär sej ju mycket av att bara iaktta också.

Så jag vet vad jag har att göra dom närmaste åren iaf..

Sen efter det kan jag hjälpa er med allt möjligt som rör djurens sjukdomar.
Just ja! Jag glömde ju att vi ska lära oss allt på både svenska och latin förstås. Och helst på engelska med eftersom nästan all kurslitteratur är på engelska men i engelska språket så använder man mycket av dom latinska namnen och gör en anglifiering av dom bara..
Latin för att det är det officiella språket inom kåren och när man skriver journaler och svenska för att man ska kunna prata så att alla djurägare förstår ordentligt.

/Tedarix