Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny kaninsjukdom  (läst 4207 gånger)

FridaH

• -
    • Körsbärsdalens Gotlandskaniner
Ny kaninsjukdom
« skrivet: 09 sep-06 kl 12:54 »
« Senast ändrad: 09 sep-06 kl 12:55 av Timotej »

Lena A

Re:Ny kaninsjukdom
« Svar #1 skrivet: 09 sep-06 kl 19:28 »
Vad har vår vän Tedarix för åsikt om den här nyheten ?  ???

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 12 sep-06 kl 16:14 »
Nu börjar man ju undra vart den hollänska kaninen köptes,samt om den var ordentligt besiktigad och varför inte den nya kaninen sattes i karantän hos den nya ägaren innan man satte ut den i den övriga kaningården???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Tedarix

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 13 sep-06 kl 18:20 »
Jaa du Lena! Kaninsjukdomar går vi inte igenom förrän i årskurs fyra och det är ju några år kvar tills dess. ;)

Men jag kan väl inte annat än hålla med Kimma. Jag kan inte förstå hur man kan ta in ett nytt djur i besättningen utan att ha det i karantän först. Framför allt när det till och med kommer från ett annat land.

Man kan ju undra hur det gick till när kaninen kom in i landet. Om den smögs in eller om det var slarv vid tullkontrollen. Det krävs ju införseltillstånd för att ta in sällskapsdjur och införseln ska ske vid bemannad tullplats. Man ska anmäla att man kommer för att  en fysisk kontroll av djuret ska kunna ske.
Förutom att en identitetskontroll görs så ska även en klinisk undersökning göras och ev. tas prover som analyseras. Allt för att det inte ska kunna komma in några sjukdomar vi inte vill ha i landet.  
Nu har vi tydligen en sån här ändå!!  >:(
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Lena A

« Svar #4 skrivet: 13 sep-06 kl 18:50 »
Det är tur att du finns, Tedarix!  ;D ;D Jag kan tänka mig att du får ganska mycket erfarenhet med djurfrågor här på forumet.  ;) Du kommer nog att bli Sveriges populäraste veterinär när du går ut!

Bara nyfiken, läser ni olika sjukdomar per djur varje termin/år? Det vore intressant att veta kursplanen (kortfattat kanske, eftersom det kanske inte hör hemma här  ;)). Jag tror dock att många skulle tycka det vore kul att veta. Läser ni latin också?

/Lena

Tedarix

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 13 sep-06 kl 21:27 »
Hej Lena!
Joo, på det här forumet finns det ju en hel del att läsa och lära sej om. :)
Och trots att vi inkräktar lite på den här tråden så kan jag berätta lite om veterinärprogrammet.

Utbildningen är på 11 terminer, alltså 5 1/2 år, och man börjar med att lära sej hur friska djur ser ut och fungerar. Först efter det lär man sej om alla olika sjukdomarna.
Första året läser man grundkurs i anatomi, biomedicinsk baskurs och organens struktur och funktion.
Andra året fortsätter man med mer struktur och funktion hos organen, allmän sjukdomslära och populationsmedicin.
Tredje året har man speciell sjukdomslära, farmakologi och toxikologi, försöksdjursvetenskap, klinisk anatomi- och konsultationskunskap och livsmedelshygien.

Först i fyran får man börja läsa om specifika djur och då är det hästar och smådjur som gäller. Hästkirurgi inkl. hovsjukdomar, hästmedicin, smådjurkirurgi och -medicin. Men först läser man klinisk kemi och allmän medicin, anestesiologi, allmän kirurgi, klinisk patologi, klinisk radiologi och yrkesförberedande moment som hålla föreläsningar, redovisa organstrukturer och liknande för yngre studenter osv.
I femman blir det epizootologi, ambulatorisk verksamhet, idisslarmedicin, livsmedelshygien på slakteri, reproduktion, obstetrik och juverhälsa, gris- och fjäderfäsjukdomar (först nu!!!! ;) ), djurskydd och författningskunskap.
Slutligen i sexan har man mer epizootologi, veterinärmedicin och folkhälsa och slutligen examensarbete..   :P

Tidigare har alla kurser varit samma för alla förutom nån enstaka kurs sista terminen som man fick välja själv. Men nu har dom förslag på ändring så att man ska få tillfälle att fördjupa sej i nåt ämne tidigare, redan i femman.

Under hela tiden har man förstås praktik på olika ställen, gårdar med mjölk och svinproduktion och på klinikcentrum på Ultuna bl a. Dessutom följer man med distriktveterinärer under längre perioder i femman.
Vi får även gå bredvid och titta på (auskultera) under ettan, tvåan och trean på klinikcentrum men då får vi bara se på och inte göra så mycket. Men man lär sej ju mycket av att bara iaktta också. :)

Så jag vet vad jag har att göra dom närmaste åren iaf..  :P
Sen efter det kan jag hjälpa er med allt möjligt som rör djurens sjukdomar. :)

Just ja! Jag glömde ju att vi ska lära oss allt på både svenska och latin förstås.  Och helst på engelska med eftersom nästan all kurslitteratur är på engelska men i engelska språket så använder man mycket av dom latinska namnen och gör en anglifiering av dom bara..
Latin för att det är det officiella språket inom kåren och när man skriver journaler och svenska för att man ska kunna prata så att alla djurägare förstår ordentligt. :)
/Tedarix
« Senast ändrad: 14 sep-06 kl 06:47 av Tedarix »

orloff

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 sep-06 kl 21:34 »
Ni ska inte tro att kaninen som var sjuk smugglats in i landet.  >:(     Vi är många som hämtar kaniner utomlands med GODKÄNDA papper. Det är ren otur att det blev så här, kunde hänt var och vem som helst. Vi brukar ha våra nya kaniner i karantän, tror faktiskt denna uppfödaren också hade det, det var ingen nybörjare precis.  :-\  

Tedarix

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 13 sep-06 kl 21:42 »
Okej orloff.
Men det är ju lätt hänt att tro det annars.. Ber om ursäkt för det.. :-[

Men då kanske du kan berätta hur det går till vid införsel av djur från andra länder då?
Det är ju alltid kul att veta lite mer. :)
/Tedarix

orloff

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 sep-06 kl 09:15 »
Man söker tillstånd från jordbruksverket. Kaninen från uppfödaren har veterinärintyg som skickas med. Köps kaninen på utställning får man även där veterinärintyg. Inga konstigheter alls utan att allt kostar en massa pengar!

Lena A

« Svar #9 skrivet: 14 sep-06 kl 10:24 »
Tedarix, tack för beskrivning av kursplanen!  :)
Intressant, tycker jag.

Sistan frågan ang detta för tillfället. Är det första året du går? Ja, det är ju alltid bra att veta vad man ska göra de närmaste åren.  ;)

Tedarix

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 14 sep-06 kl 18:48 »
Tack för det orloff! :)
Det är alltså ganska enkelt att följa reglerna om det inte är krångligare än så.
Vad synd då att kaninungen råkade vara sjuk iaf.  :(

Jaa Lena, det är första året så jag har precis börjat. Första tentan i anatomi är i nästa vecka, en praktisk tentamen på onsdag och en skriftlig på fredag.  :P
/Tedarix

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 18 sep-06 kl 11:26 »
Ska  sanningen fram angående import så hör och häpna:

Jag är registrerad importör av hardjur från europa och när jag körde min första runda till Holland(!) för att hämta djur var det omständigare än nånsin. Veterinärbesiktiningen får inte vara äldre än 24 timmar när du passerar tullen i Sverige, djuren skall föranmälas hos tullen 48 timmar innan införsel för att papperna skall kunna kollas, djuren kollas och intygen stämplas.

Allt dethär låter ju mycket bra, men då ska vi se hur gick det då första gången jag åkte ner och kom hem genom tullen.

Jo, alla djuren stämplades,veterinärbesiktigades och dubbelkontrollerades av mig själv. Jag fyllde SJÄLV i alla ID nummer så att kaninerna var de rätta och skrev under det VATTENSTÄMPLADE intyget från veterinären. Föranmälde ankomsten hos tullen i Helsingborg (allt frid och fröjd) klockan 21:00 söndagkväll ankommer vi i Helsingborgs hamn med kaninerna. Går in på tullkontoret och överlämnar intyg,besiktningsprotokoll och införelsetillståndet från SJV och vad säger å damen i luckan tror ni?

"-Vad skall jag med dethär till?"...
Hon hade aldrig sett ett veterinärintyg på en kanin ännu mindre ett importtillstånd för smådjur. Hon visste inte vad hon skulle titta efter och jag fick med stor möda övertyga henne om att sätta en stämpel på intyget så att man kan se att de blivit deklarerade och kollade. Men ut i bilen gick hon aldrig, det orkade hon inte, det var ju bara kaniner..

Så gott folk det låter så bra alltihop men det stämmer dessvärre inte. Så det är till syvende och sist uppfödarens ansvar att se till att inga sjukdommar sprids.

När mina importer kommer hem hamnar de i separata stallar med en av mina egna kaniner, där får de sitta 1 vecka innan de skeppas till sina nya ägare. De jag själv skall behålla får sitta kvar i karantän i 4 veckor innan de kommer ut i min befintliga besättning. Denna information får även köparna som hämtar ut sina djur att de  måste hålla dem isolerade de första 4 veckorna. Om de sen följer det rådet kan jag inte svara på men då får de skylla sig själv om de får in sjukdom. Jag har fullföljt min del som importör.

Jag importerar bara från registrerade uppfödare med gott anseende och en sjukdomsfri historia. Gör sen mina egna kontroller och håller mina djur i karantän. Jag tror personligen att många människor vill ha igång det nya djuret i besättningen för tidigt och inte väntar karantäntiden ut.

Mvh
Mariann...

Uppfödare och Importör
av Belgisk jätte

www.klockarenskaningard.se
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

DVM

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 jan-07 kl 15:12 »
Det är väl ändå en liten överdrift att man måste lära sig allt på latin...och att det officiella språket är latin ;)
Visst är det en del latinska namn, men riktigt så illa är det inte.

Helenan

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 jan-07 kl 11:09 »
Kimma: Hur länge håller du dem i karantän hos dig?

Balbina

• -
« Svar #14 skrivet: 18 jan-07 kl 09:12 »
Det är väl ändå en liten överdrift att man måste lära sig allt på latin...och att det officiella språket är latin ;)
Visst är det en del latinska namn, men riktigt så illa är det inte.

Är man kunnig inom latin så underlättar det allt arbete inom sjukvård. Både inom människosjukvård och djursjukvård.
ex. så döps blodkärlen efter vad de hör ihop med och de får namnet utav det organets latinska namn. Så jo om man ska kunna utöva sitt yrke till 100% så är det ett måste att kunna sjukvårdens latin. Dessutom så kan man förstå även folk med andra språk om man nämner det latinska namnet för latin är ju alltid detsamma.
/nästan färdig undersköterska med stor passion för latin :-)

Balbina

• -
« Svar #15 skrivet: 18 jan-07 kl 09:14 »
Helenan: Kimma skrev: När mina importer kommer hem hamnar de i separata stallar med en av mina egna kaniner, där får de sitta 1 vecka innan de skeppas till sina nya ägare. De jag själv skall behålla får sitta kvar i karantän i 4 veckor innan de kommer ut i min befintliga besättning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser