Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Moderera sin egen tråd?  (läst 15744 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Moderera sin egen tråd?
« Svar #40 skrivet: 24 aug-11 kl 10:50 »
Det kan ju också finnas frågor där ingen har 'rätt' eller 'fel'...
Utan bara åsikter eller som Trollmor skriver: En faktafråga man vill ha svar på.

Problemet är ju att det som en person ser som fakta, ser en annan som en åsikt, och sen är diskussionen igång.

Om det vore tekniskt möjligt, skulle ju i så fall en speciell tavla skapas, där trådarna får modereras av skaparen. Om inte annat så vore det ett intressant socialt experiment. Jag ser framför mig hur det kommer att skrikas i falsett om *varför tog du bort mitt inlägg???!!!*.
Att olika åsikter tillåts är ju en grundsten i en diskussion, och det som gör den levande. Hur gick det inte med trådarna som inte tillät avvikande åsikter? Skruvis stratade en för enbart förtidspensionärer-stendöd. En tråd startades nyligen för enbart vegetarianer, och vi andra förbjöds strängeligen att delta, för deras behov av att tala ostört var ofantligt..Hur gick det med den? Stendöd, såvitt jag vet.
Vi ska vara rädda om den för oss självklara åsiktsfriheten. Den är inte lika självklar för alla här i världen.

Charlotte

• -
« Svar #41 skrivet: 24 aug-11 kl 11:06 »
För mig är åsiktsfrihet och att gå in och ta över trådar med OT-inlägg två helt skilda saker.
Att en tråd inte får 2000 inlägg behöver inte innebära att den är död, det kan lika gärna innebära att jag faktiskt kan gå in i en i den och enkelt se vad jag ville ha reda på.
Ljugarbänken finns ju för den som vill mäta sina åsikters värde gentemot andra och diskutera för diskuterandets skull...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Existens?

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 24 aug-11 kl 16:43 »
För mig är åsiktsfrihet och att gå in och ta över trådar med OT-inlägg två helt skilda saker.

Inte helt. Om den som startar en tråd har full rätt att gå in och ta bort inlägg som den inte gillar, då är det ingen åsiktsfrihet enligt mig.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #43 skrivet: 24 aug-11 kl 20:50 »
När en sån här fråga kommer upp så är det ju ett symptom på att forumet modereras för lite. Trådar tillåts spåra ur hejvilt och personliga påhopp och överdrivet påstridiga toner förekommer och tillåts ligga kvar.

Det är enligt mig en del av Alternativ.nu's charm... Det finns för- och nackdelar med anarki...

Och anledningen till att det modereras för lite är för att det är fruktansvärt energikrävande att få tre tusen arga PM från människor som tror att man modererar bara på ren jävelskap. Eller för all del att människor man bryr sig om helt plötsligt ber en dra åt helvete bara för att man försöker sköta sitt jobb. Jag erkänner villigt att jag inte modererat ett endaste dugg på närmare ett halvår, men så har jag inte varit online mer än typ 5 minuter per dag i snitt heller.

Kira

• Småland
« Svar #44 skrivet: 24 aug-11 kl 21:25 »
Jag tycker idén är värd att prova, de som inte gillar att få inlägg bortplockade kan ju starta sin egen tråd. Det är hur frustrerande som helst att få tråden man startad bortnappad av de som inte kan respektera TS:s ämnes val.

pålle

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 24 aug-11 kl 21:43 »
Jag tycker idén är värd att prova, de som inte gillar att få inlägg bortplockade kan ju starta sin egen tråd. Det är hur frustrerande som helst att få tråden man startad bortnappad av de som inte kan respektera TS:s ämnes val.
Ja då ska väll den tråden ju modereras av trådskaparen den med då? då är det väl fritt fram sen för alla att kunna moderera i sina trådar ska den en så ska väll alla få göra det   eller ska det va nån diktatoriskt här i visa trådar då tycker bara det värkar torgsynt de är faktiskt ett fritt forum än så länge  där man har rätt att yttra sig i alla trådar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 24 aug-11 kl 22:05 »
Jag förstår inte hur man skall kunna på ett objektivt sätt moderera en diskussion där man själv deltar aktivt.

Edit: min uppfattning om off topic-pladder är att moderatorerna skall vara mycket hårdare mot sådant.

Sussilo

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 24 aug-11 kl 22:22 »

Exakt! Att inte få diskutera ämnet utan att spammare, OT och pajkastare tar över tråden är ingen åsiktsfrihet! Det gör det helt ointressant att vara kvar på en sådan tråd.

Charlotte

• -
« Svar #48 skrivet: 24 aug-11 kl 22:31 »
Exakt! Att inte få diskutera ämnet utan att spammare, OT och pajkastare tar över tråden är ingen åsiktsfrihet! Det gör det helt ointressant att vara kvar på en sådan tråd.
Jag är rädd att det skulle skapa en hel massa mera pajkastning och bråk :-\
Men en uppskärpning från oss Moderatorer vore nog bra och att alla hjälps åt att anmäla om inte Moderatorn har sett vad som händer.
Mvh
Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Sussilo

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 25 aug-11 kl 07:06 »
Jag är rädd att det skulle skapa en hel massa mera pajkastning och bråk :-\

I idén som TS framförde, ska hon själv ta bort allt OT på den tråden :).

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #50 skrivet: 25 aug-11 kl 07:35 »
Jo, men just det kan skapa ännu mer bråk, och då riktat mot varje trådskapare, inte mot oss moderatorer, som ändå på något plan valt att utsätta oss för den risken. I vissa fall så är ju inlägg klart OT, men i många fall är det en bedömningsfråga som inte är svart eller vit. Om då någon tror starkt på en sak, och lägger mycket tid på att skriva ett inlägg, så blir troligen denna person upprörd om inlägget tas bort.

Det finns risk för att det leder till fler konflikter och en otrevlig stämning.

Kanske är det ändå bäst att fortsätta med moderatorer, men kanske strama upp en del och kanske ha fler moderatorer, så man hinner med att kolla lite mer noga.

Samtidigt vill jag inte ha ett forum där det bara är nya trådar eftersom alla är rädda att hamna OT. Lite lagom måste en diskussion få sväva ut, man kan behöva använda exempel som inte är direkt kopplade till trådämnet, eller ett litet sidoämne som i stort hör till trådens huvudämne kan få ligga kvar i den tråden. Är man för strikt riskerar man att få ett dött forum, eftersom alltför snäva begränsningar gör det tråkigt att skriva.

Däremot gäller såklart forumets regler, om att hålla god ton, inte göra personangrepp osv. Och vi bör nog vara hårdare med att ta bort inlägg som vissa tycks skriva i parti och minut, som handlar om samma ämne men som kommer upp i massor av trådar oavsett tavla eller trådämne. Och avknoppning i olika trådar är ju också önskvärd om sidoämnena är intressanta och därmed bör ha egna namn för att vara lättare att hitta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Charlotte

• -
« Svar #51 skrivet: 25 aug-11 kl 07:58 »
Ja, men jag tror det resulterar i trådar om vad som togs bort och varför det togs bort, och en massa arga PM till TS.
Mvh
Charlotte
Ändrat:ieenilorac har förklarat mycket bra :)

Sussilo

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 25 aug-11 kl 10:01 »
Ja, men jag tror det resulterar i trådar om vad som togs bort och varför det togs bort, och en massa arga PM till TS.

Det återstår ju att se och det är nog TS beredd på och kan hantrera  :) . TS skulle ju göra en inledning med vad som gäller för tråden och då får väl skribenter skylla sig själva om de inte följer spelreglerna på den tråden. Enkelt!

Charlotte

• -
« Svar #53 skrivet: 25 aug-11 kl 10:18 »
Det återstår ju att se och det är nog TS beredd på och kan hantrera  :) . TS skulle ju göra en inledning med vad som gäller för tråden och då får väl skribenter skylla sig själva om de inte följer spelreglerna på den tråden. Enkelt!
Nu hänger jag inte med riktigt...
Gällde Trollmors första inlägg en fråga om en ny funktion på forumet eller en önskan om En egen tråd som hon skulle få moderera?
Mvh
Charlotte

Existens?

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 25 aug-11 kl 10:39 »
Nu hänger jag inte med riktigt...
Gällde Trollmors första inlägg en fråga om en ny funktion på forumet eller en önskan om En egen tråd som hon skulle få moderera?
Mvh
Charlotte

Lite av båda, har jag fattat det som...Att en enda person skulle få en egen tråd att moderera sjäv, skulle nog i sig leda till diskussioner  :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #55 skrivet: 25 aug-11 kl 12:06 »
Mvh
Charlotte
Jag undrade om det kunde gå.  Dels rent tekniskt. Dels ur principiell synvinkel.

På den andra frågan har jag fått en del svar i denna tråd, även om jag måste läsa många ointressanta inlägg för att hitta dem.

På den första frågan har jag via PM kommit fram till en lösning, som jag ska prova snart.

Ieenilorac, Du behöver inte bekymra Dig över arga PM till en trådskapare som själv väljer att moderera sin tråd.  Då vet ju den trådskaparen vad hän ger sig in på, lika mycket som en moderator vet det.  Vi som skapar trådar som flippar ut blir också upprörda.  ;)  Ni moderatorer kan ju inte vara med precis överallt.

(Jag antar att jag fattat fel, men det ser ut i Ditt inlägg som om Du tror att någon föreslår TS-modererade trådar I STÄLLET FÖR moderatorer.  Något sådan har jag varken föreslagit, sett någon annan föreslå, eller ens tänkt!)

Jag vill tacka för alla de sakliga svaren i min tråd!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

pålle

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 25 aug-11 kl 18:06 »
Jag som bara surfar mobilt kan inte anmäla inlägg. Vän af ordning i glada-varg tråden har skrivit ett inlägg som jag på mitt forum skulle raderat och delat ut en varning för.
Ja  hade det vare ja så hade det sket omedelbart både borttagning och varning nu hycklas det  av modertorna  står klart   det åtskillnad på forums medlemmar ursäkta ot bara måst skriva det .
« Senast ändrad: 25 aug-11 kl 19:23 av pålle »

jenses

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 25 aug-11 kl 19:20 »
Jag undrade om det kunde gå.  Dels rent tekniskt. Dels ur principiell synvinkel.

Möjligt rent tekniskt är i princip allt.
Men:
Citera
Ask not what your country can do for you - ask what you can do for your country

Finns det någon bland alla som önskar sig nya knappar och självmoderering m.m.,
som kan tänka sig att betala en slant för arbetet?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #58 skrivet: 25 aug-11 kl 20:08 »
Finns det någon bland alla som önskar sig nya knappar och självmoderering m.m.,
som kan tänka sig att betala en slant för arbetet?
Jajamänsan!  Det gör vi, då & då!  :D
Fast, just det här behöver inte innebära några ändringar av forumfunktionerna har jag nyligen fått veta.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #59 skrivet: 26 aug-11 kl 07:37 »
Det finns ett modd som heter Good post / Bad post som kanske kan vara intressant, med tanke på de funderingar om användarmoderering och "Gilla-knapp" som dykt upp.
Man kan ge inlägg +1 eller -1 och om ett inlägg får under en viss gräns, t ex -10, så döljs det ="bad post".
Varje medlem kan själv välja om "bad posts" ska visas som vanligt, döljas eller visas som ett grå rand man kan klicka på så visas det.

För att inte fokusera på det negativa: man kan också få fram listor på de inlägg/medlemmar som fått flest "+1"-röster, vilket kanske kan göra att man lägger mer omsorg bakom det som skrivs.

Det blir ett mer gräsrots-styrt forum som snabbt kan reagera på påhopp och ot. Men det finns säkert nackdelar också. Jag ville bara nämna möjligheten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
Undine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser