Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lammvåg  (läst 3525 gånger)

Blekinge

• Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
lammvåg
« skrivet: 21 aug-11 kl 18:40 »
Hej
Har tänkt att byta upp mig från min gamla grisvåg till en ny fin lammvåg, men vilka priser :o
Vad har ni andra köpt är det verkligen ett rimligt pris på 10-15tusen för en lammvåg.

vallhunden

• Västergötland
SV: lammvåg
« Svar #1 skrivet: 21 aug-11 kl 18:49 »
Det beror på hur många lamm du väger om året. Jag har en vågbur som jag har köpt från LG-produkter. Den hänger man upp i en fjädervåg. När lammen kommer in i buren så skakar de och darrar och skuttar runt, vilket gör att det är svårt att läsa av den... En digital våg (som är väldigt dyr) avhjälper detta och läser av ändå.
Min vågbur är ändå "förbättrad" med kullager så att den ite ska dallra så förbaskat, men det är ändå svårt att läsa av den.

Sen mönstrar jag mina pälslammm vilket är svårt att göra i LG´s vågbur. Då ska man egentligen ha Knarrhults våg, för där kan man ta bort ena sidan och verkligen titta på pälsen. I LG-buren får man sticka in fingrarna och pilla dom i päslen mellan spjälorna, lite svårt ibland.

Är dock väldigt glad för min vågbur, eftersom alternativet att lyfta upp 40-50 lamm som väger upp till 45 -50 kg i en hängande vågbåge inte är aktuellt för mig som är ensam kärring på gården ;D ;D
Mina hundar hjälper till att mata in lammen i hanteringsrännan som jag har satt fast vågburen i. Hanteringsrännan har jag köpt av Knarrhult. Hunden är köpt på annat ställe ;D ;D ;D

Jag väger 50 lamm på 1,5 timme ungefär. I slutet på säsongen går det fortare eftersom lammen då har lärt sig hur man gör.

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Blekinge

• Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
« Svar #2 skrivet: 21 aug-11 kl 20:02 »
När dom skuttar och darrar hur mycket hoppar vågen i kg räknat?

Anna i småland

• Småland
« Svar #3 skrivet: 21 aug-11 kl 21:56 »
Vi har också en gammal grisvåg som fungerar utmärkt. Varför byta?? Vår ser rostig och skruttig ut men väger precist och det går fort.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 22 aug-11 kl 07:40 »
När dom skuttar och darrar hur mycket hoppar vågen i kg räknat?

20 kg??!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 2 användare
pow, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser