Det beror på hur många lamm du väger om året. Jag har en vågbur som jag har köpt från LG-produkter. Den hänger man upp i en fjädervåg. När lammen kommer in i buren så skakar de och darrar och skuttar runt, vilket gör att det är svårt att läsa av den... En digital våg (som är väldigt dyr) avhjälper detta och läser av ändå.
Min vågbur är ändå "förbättrad" med kullager så att den ite ska dallra så förbaskat, men det är ändå svårt att läsa av den.
Sen mönstrar jag mina pälslammm vilket är svårt att göra i LG´s vågbur. Då ska man egentligen ha Knarrhults våg, för där kan man ta bort ena sidan och verkligen titta på pälsen. I LG-buren får man sticka in fingrarna och pilla dom i päslen mellan spjälorna, lite svårt ibland.
Är dock väldigt glad för min vågbur, eftersom alternativet att lyfta upp 40-50 lamm som väger upp till 45 -50 kg i en hängande vågbåge inte är aktuellt för mig som är ensam kärring på gården

Mina hundar hjälper till att mata in lammen i hanteringsrännan som jag har satt fast vågburen i. Hanteringsrännan har jag köpt av Knarrhult. Hunden är köpt på annat ställe

Jag väger 50 lamm på 1,5 timme ungefär. I slutet på säsongen går det fortare eftersom lammen då har lärt sig hur man gör.