Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken färg?  (läst 3365 gånger)

MajsanL

• Södermanland
Vilken färg?
« skrivet: 20 aug-11 kl 19:56 »
Har gjort en ny bur till min lilla skruttkanin.
Den är gjord av formplywood, men den blir ju så mörk invändigt.
Vilken färg ska man använda sig av? Tänkte måla vitt.
Marie & Mozart

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Vilken färg?
« Svar #1 skrivet: 20 aug-11 kl 21:15 »
Huvudsaken är nog i så fall att färgen är ogiftig ur kaninperspektiv.

Har du inga stora dörrar på buren???

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Gille

• -
« Svar #2 skrivet: 21 aug-11 kl 06:57 »
Det blir väldigt mörkt om buren inte är vitmålad, oavsätt dörrstorlek. Någon lackfärg kan nog bli bra. Försök göra botten mindra hal.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 21 aug-11 kl 09:07 »
mhmm... jag har använt mig av genomsynlig plast som tak för de nya burarna.. ljust och fint...  och blir det för ljust och varmt under sommaren kan skuggväv läggas på eller buren flyttas.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

MorAnna

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 26 aug-11 kl 10:45 »
Jag använde vit utomhusakrylat på mina burar av OSB-skivor (eftersom de behövde "impregneras" för att tåla fukt i botten - plus för att lysa upp lite). Det borde väl fästa även på formplywood...?

Har även tänkt bygga burar med formplywood till golv - eftersom det inte behöver målas för att "impregneras", men i det fallet tänkte jag att burväggarna får bli nät istället. Formplywood kostar ju 3 ggr så mycket som OSB, men målarfärg är inte heller billigt. Räknade dock ut att burar med formplyfa till golv + nät till väggar borde bli en bit billigare än med OSB i vägg runt om (plus dörr med nät). Plus möjligen lite mindre arbetskrävande att bygga (det visar sig...).

Alla de burarna står inomhus i ett stall, och behöver alltså inte något "väderskydd". Inte heller behöver de vara rovdjurssäkra, eftersom de står i stängda hästboxar som jag ska sätta hönsnät över (för att vid tillfälle kunna ha t.ex. en kull ungkaniner lösa på golvet/inhägnad del av golv - och inte behöva vara rädd för katt-anfall).

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 2 användare
LimJans, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser