Jag använde vit utomhusakrylat på mina burar av OSB-skivor (eftersom de behövde "impregneras" för att tåla fukt i botten - plus för att lysa upp lite). Det borde väl fästa även på formplywood...?
Har även tänkt bygga burar med formplywood till golv - eftersom det inte behöver målas för att "impregneras", men i det fallet tänkte jag att burväggarna får bli nät istället. Formplywood kostar ju 3 ggr så mycket som OSB, men målarfärg är inte heller billigt. Räknade dock ut att burar med formplyfa till golv + nät till väggar borde bli en bit billigare än med OSB i vägg runt om (plus dörr med nät). Plus möjligen lite mindre arbetskrävande att bygga (det visar sig...).
Alla de burarna står inomhus i ett stall, och behöver alltså inte något "väderskydd". Inte heller behöver de vara rovdjurssäkra, eftersom de står i stängda hästboxar som jag ska sätta hönsnät över (för att vid tillfälle kunna ha t.ex. en kull ungkaniner lösa på golvet/inhägnad del av golv - och inte behöva vara rädd för katt-anfall).