Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  utegården  (läst 2163 gånger)

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
utegården
« skrivet: 20 aug-11 kl 14:33 »
trött på grisig utegård nu är det 95 % jord ser ju ut som f.a.n när det regnat vilket det gör rätt mycket nu för tiden skulle det inte funka med betong/sjösten plattor då är det ju bara att spola av plattorna från skit mm grusa blir ju ett j... jobb
någon som testat ???
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: utegården
« Svar #1 skrivet: 20 aug-11 kl 15:01 »
Betongplattor funkar prima!
Bara spola av plattorna när de är skitiga.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 20 aug-11 kl 16:53 »
Men om du lägger plattor ute vad ska hönsen då sprätta i? Vitsen med att gå ute är ju bortsett från frisk luft att dom ska få ett naturligt beteende och kunna sprätta och leta småkryp.

Där jag bodde innan hade jag en"lergård" Den strödde jag tjockt med halm. Visst halmen blev våt och bröts ner men då var det bara att strö på mer. Halmen var kul att sprätta i och full med insekter och mask vilket hönsen älskade. Rastgården var på ca 70m2 och jag gjorde åt knappt en rundbal med halm/år.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #3 skrivet: 21 aug-11 kl 21:12 »
Men om du lägger plattor ute vad ska hönsen då sprätta i? Vitsen med att gå ute är ju bortsett från frisk luft att dom ska få ett naturligt beteende och kunna sprätta och leta småkryp.

Där jag bodde innan hade jag en"lergård" Den strödde jag tjockt med halm. Visst halmen blev våt och bröts ner men då var det bara att strö på mer. Halmen var kul att sprätta i och full med insekter och mask vilket hönsen älskade. Rastgården var på ca 70m2 och jag gjorde åt knappt en rundbal med halm/år.
dom går ju ute hela dagarna bara instängda på natten och när vi inte är hemma
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

ullabulla

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 22 aug-11 kl 07:21 »
Hej!

Jag lånar den här tråden lite..
Jag har åxå rätt så geggigt i hönsgården och även om dom går lösa så håller sig mina gärna i rastgården när det regnar. Har lagt ut halm men nu funderar jag på att lägga ett lager granris på botten vad tror ni om det? Kan höns äta granris?
Är hushållerska åt Dv.cochiner, 3 hundar ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 22 aug-11 kl 07:33 »
Granris går jättebra det .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser