Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Noggranna lamor vaktar får mot varg  (läst 12990 gånger)

Tännlappen

• -
SV: Noggranna lamor vaktar får mot varg
« Svar #20 skrivet: 20 aug-11 kl 15:43 »
Här uttrycker du det som dom flesta djurägare som bekymrar sig för att djuren ska bli rivna opponerar sig mot i inlägg från "Vargkramare" till "Varghatare" (som man blir kallad för så fort man skriver något som handlar om svårigheter med att skydda sina djur):
Vad vet du om vad dom som "gnäller" gör för att skydda sina djur ???
Jag har funderat mycket på varför alla trådar som innehåller ordet varg alltid blir mer eller mindre "bråkiga" på alla forum.
Det är ju inte bara på Alternativ det händer utan överallt.
Jag tror det beror på alla "Verkar som","Tolkar jag det som", "Tror jag", "Har jag hört" osv som läggs på den som oroar sig.
Ja, jag oroar mig för hur det ska bli när vi får varg hit och jag kommer aldrig att tycka att det är positivt i något avseende för Mig att vi får hit varg, men jag kommer heller aldrig att ge mig ut och tjuvskjuta någon varg eller ens hata vargen, den kan ju inte rå för hurdan rovdjurspolitik vi har.
Man ska värna vår djurfauna,inte spela vissa krafter i händerna.  8)

Kira

• Småland
« Svar #21 skrivet: 21 aug-11 kl 16:53 »
Hej!
Det är löjligt att tro att en lama kan klara en svensk varg. En varg river utan vidare en stor älg. Laman spottar inte saltsyra utan lite matrester i första magen. Det luktar illa men är ofarligt. Anfaller laman så använder den frambenen till att försöka krossa revbenen på rovdjuret. En prärievarg eller en dingo kan en lama klara av.

Tännlappen, du är välkommen till oss för att träffa lite lamor så att du känner till lite mer om verkligheten. Då kan du också berätta för mig hur man bygger rovdjurssäkra stängser när det är sten, diken och översvämningsområden.
MVH
Jan

Ställ dig i kön Jan, jag har redan inbjudit till stängsling hemma hos både Zenia och hemma hos mig. Väntar ivrigt sen flera veckor på att någon ska anmäla sig. Jag är inte orolig det verkar finnas många stängsel proffs på forumet ;) De kommer nog snart och hjälper mig, har några hektar som ska stängslas in.

Kira

• Småland
« Svar #22 skrivet: 21 aug-11 kl 16:56 »
Vad säger pessimisterna nu då ? :)
Jo, jag vet Pålle, har varit inne på att skaffa mig lama. Jag har sökt och sökt men inte hittat något som övertygar mig om att en lama står pall för ett varganfall. Och dessa vackra lamor åh vad jag skulle gråta om den skadades eller dödades av vargen.

pålle

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 21 aug-11 kl 17:09 »
Jo, jag vet Pålle, har varit inne på att skaffa mig lama. Jag har sökt och sökt men inte hittat något som övertygar mig om att en lama står pall för ett varganfall. Och dessa vackra lamor åh vad jag skulle gråta om den skadades eller dödades av vargen.
Jo vist det vore inte e kul förstås men i hop med ett par boskaps vaktare så borde det bli i pricip kassaskåps säkert .

Kira

• Småland
« Svar #24 skrivet: 21 aug-11 kl 17:37 »
Jo vist det vore inte e kul förstås men i hop med ett par boskaps vaktare så borde det bli i pricip kassaskåps säkert .
Jo men jag är en dålig hunduppfostrare, kanske får jag en sån hund som springer iväg och biter andras djur. Dessutom har jag snart hela hagen full av annat än just får med dina råd ;)
Nä det blir nog stora fula granar istället...precis som grannarna gjort. Vi får se, än är inte vargen skjuten och fåren lever gött, stängselet ok. Alla är vi nöjda å solen skiner ;D

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #25 skrivet: 21 aug-11 kl 18:32 »
Ett inlägg litet snett från vänster i debatten: Strutsar klarar lejon om dom inte är för många. Kanske ett alternativ? Dom klarar vårt klimat rätt bra också, de har strutsar på flera ställen i Jämtland.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Jan lindgren

« Svar #26 skrivet: 21 aug-11 kl 18:45 »
Hej!
Strutsar är effektiva. Jag träffade en som fick en ponny ihjälsparkad av en strutshanne. Tvivlar dock på att strutsar skyddar får.
MVH
Jan

Vargerik

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 21 aug-11 kl 18:48 »
Lama & hund i samarbete skulle bli apskit, lamor hatar allt som ens påminner om en hund.

Broberg

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 21 aug-11 kl 18:49 »
Ställ dig i kön Jan, jag har redan inbjudit till stängsling hemma hos både Zenia och hemma hos mig. Väntar ivrigt sen flera veckor på att någon ska anmäla sig. Jag är inte orolig det verkar finnas många stängsel proffs på forumet ;) De kommer nog snart och hjälper mig, har några hektar som ska stängslas in.

Vill man ha proffs får man betala för det.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #29 skrivet: 21 aug-11 kl 18:56 »
Hej!
Strutsar är effektiva. Jag träffade en som fick en ponny ihjälsparkad av en strutshanne. Tvivlar dock på att strutsar skyddar får.
MVH
Jan
Tråkigt för ponnyägaren, det är rejält spark i dom djuren. Dom är råstarka och snabba som tusan när det gäller.

Man kan ju göra som med gäss - de får helt enkelt slå larm och föra oväsen? Eller omgärda fåren med ett strutsgärde eller något. Bara man funderar litet går det säkert att använda djuret på ett naturenligt sätt till vår fördel.

Synd att kameler och dromedarer är odugliga i det här sammanhanget. Har sett hur dom lever i Norberg (visst var det Norberg?). Dom ligger mest och idisslar eller vad det är dom håller på med om dagarna.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #30 skrivet: 21 aug-11 kl 19:04 »
Ett inlägg litet snett från vänster i debatten: Strutsar klarar lejon om dom inte är för många. Kanske ett alternativ? Dom klarar vårt klimat rätt bra också, de har strutsar på flera ställen i Jämtland.

får jag fråga vad man har för staket till strutsar?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

vallhunden

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 21 aug-11 kl 19:08 »
Man kan ju göra som med gäss - de får helt enkelt slå larm och föra oväsen?

Jag hade gäss som "tjuvlarm" för många år sedan. När tjuvarna väl kom höll gässen käft!!! :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #32 skrivet: 21 aug-11 kl 19:10 »
Jag hade gäss som "tjuvlarm" för många år sedan. När tjuvarna väl kom höll gässen käft!!! :o

Så gjorde mina också, så tysta och trevliga djur och aldrig att dom skulle jaga bort en besökare  :D jag saknar mina gäss  :-[
Länk till mina lamm 2012

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #33 skrivet: 21 aug-11 kl 20:36 »
Tyckte det såg ut som en vanlig gärdsgård på gården jag besökte. Men googla så får du se vad dom använder.

Nä vilka tråkmånsar! Här kacklar dom så grannarna klagar, för minsta vindpust eller hund en mil bort.

pålle

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 21 aug-11 kl 20:45 »
Det ja har sett är väldigt högt typ vilt stängsel på strutsfarmer kanske det blir annorlunda  om det blir lite rejäla ytor men ja tror inte på struts den är ju ett stäpp fågel så i kiras skog funkar den nog dåligt .

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #35 skrivet: 21 aug-11 kl 20:54 »
Det ja har sett är väldigt högt typ vilt stängsel på strutsfarmer kanske det blir annorlunda  om det blir lite rejäla ytor men ja tror inte på struts den är ju ett stäpp fågel så i kiras skog funkar den nog dåligt .

det var väll dit jag ville komma riktigt bra staket som håller alla djur ute och inne  :-*
Länk till mina lamm 2012

pålle

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 21 aug-11 kl 20:55 »
det var väll dit jag ville komma riktigt bra staket som håller alla djur ute och inne  :-*
oki  :)

Nina W

• Värmland
« Svar #37 skrivet: 21 aug-11 kl 21:15 »
Jag måste bara bland mig i... Såg ett TV-program för länge sedan om en kille som jobbade som cowboy i Canada, men inte med cows - kor utan med får. Där användes lamor, men han sa att dom fixade bara coyote -alltså prärievargar och förvildade tamhundar.
Inte riktiga vargar. Fanns även en hel del alpackor, dom var mindre men hjälpte med rovdjursvakten efter förmåga... Men det var ju ute i det vilda, kanske klarar några lamor av en vargflock om den kommer in i en fårhage.

Kira

• Småland
« Svar #38 skrivet: 21 aug-11 kl 22:01 »
Här kommer en länk om boskapsvaktande hundar för er som är intresserade
http://www.boskapsvaktandehundar.se/safunkar.asp#effektivitet

Kira

• Småland
« Svar #39 skrivet: 21 aug-11 kl 22:08 »
Vill man ha proffs får man betala för det.

Det tror jag inte, de mest seriösa verkar hjälpa till gratis
http://www.gastriklandstidning.se/element.asp?n_id=3677&m_id=12
snacka går ju men snacka så det går...

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 2 användare
Lars - Magnus, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser