Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Noggranna lamor vaktar får mot varg  (läst 10513 gånger)

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

pålle

  • Gäst
SV: Noggranna lamor vaktar får mot varg
« Svar #1 skrivet: 20 aug-11 kl 12:50 »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Noggranna lamor vaktar får mot varg
« Svar #2 skrivet: 20 aug-11 kl 13:03 »
Där ser man,går om man vill  :D. Gissar att Fårägaren är positivt inställd mot rovdjur. Där får nog illasinnade tvåbeningar också fly fältet  ;D .

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Noggranna lamor vaktar får mot varg
« Svar #3 skrivet: 20 aug-11 kl 13:10 »
Ett annat tips är trädet ek. Vi har sådana i hagen och hittills har resultatet varit hundraprocentigt.

pålle

  • Gäst
SV: Noggranna lamor vaktar får mot varg
« Svar #4 skrivet: 20 aug-11 kl 13:13 »
Där ser man,går om man vill  :D. Gissar att Fårägaren är positivt inställd mot rovdjur. Där får nog illasinnade tvåbeningar också fly fältet  ;D .
Ja tänker den  kombon lamor ovjarorkor då slipper vare sig fyrbetningar eller två beningar  undan i sam klang med rovdjurs avisade staket borde ju va nästan kassaskåpssäkert.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Noggranna lamor vaktar får mot varg
« Svar #5 skrivet: 20 aug-11 kl 13:19 »
Å
Där ser man,går om man vill  :D. Gissar att Fårägaren är positivt inställd mot rovdjur. Där får nog illasinnade tvåbeningar också fly fältet  ;D .
Varför skulle den fårägaren vara mer positivt inställd till rovdjur än någon annan fårägare?
Han försöker skydda sina djur, men det gör väl de flesta andra djurägare också?
Ulric: Hos mig är det granarna som skyddar, inte ett enda vargangrepp här heller...
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

  • Gäst
SV: Noggranna lamor vaktar får mot varg
« Svar #6 skrivet: 20 aug-11 kl 13:25 »
ÅVarför skulle den fårägaren vara mer positivt inställd till rovdjur än någon annan fårägare?
Han försöker skydda sina djur, men det gör väl de flesta andra djurägare också?
Ulric: Hos mig är det granarna som skyddar, inte ett enda vargangrepp här heller...
Värkar ju inte förespråka skjutande eller bössan på ryggen för jämnan  vart fall som vissa andra.utan har lärt sig vad anpassning betyder.
« Senast ändrad: 20 aug-11 kl 14:08 av pålle »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Noggranna lamor vaktar får mot varg
« Svar #7 skrivet: 20 aug-11 kl 13:31 »
Ett annat tips är trädet ek. Vi har sådana i hagen och hittills har resultatet varit hundraprocentigt.
Ett typexempel på hur man försöker förringa effektiva åtgärder genom att försöka förlöjliga. Laman motar även Pumor som är ett stort rovdjur,Laman spottar ut ren magsyra vilket jag har svårt att tro någon vill ha i plytet.  :D . Tror du Fårägarna i USA köper Lamor i onödan?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Noggranna lamor vaktar får mot varg
« Svar #8 skrivet: 20 aug-11 kl 13:33 »
ÅVarför skulle den fårägaren vara mer positivt inställd till rovdjur än någon annan fårägare?
Han försöker skydda sina djur, men det gör väl de flesta andra djurägare också?
Ulric: Hos mig är det granarna som skyddar, inte ett enda vargangrepp här heller...
Oftast är det så att den som inte gnäller utan gör något är mer positivt inställd,verkar som en del hoppas på att Fåren blir uppätna så dom kan gnälla för media.  8)

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Noggranna lamor vaktar får mot varg
« Svar #9 skrivet: 20 aug-11 kl 14:05 »
Jag konstaterar bara att somliga förkastar beprövade, inhemska metoder trots dokumenterad effektivitet. Allt importerat är bättre?

Charlotte, här finns både ek och gran, men tyvärr har granarna inte visat något intresse utan låter ekarna sköta arbetet själva.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Noggranna lamor vaktar får mot varg
« Svar #10 skrivet: 20 aug-11 kl 14:20 »
Oftast är det så att den som inte gnäller utan gör något är mer positivt inställd,verkar som en del hoppas på att Fåren blir uppätna så dom kan gnälla för media.  8)
Här uttrycker du det som dom flesta djurägare som bekymrar sig för att djuren ska bli rivna opponerar sig mot i inlägg från "Vargkramare" till "Varghatare" (som man blir kallad för så fort man skriver något som handlar om svårigheter med att skydda sina djur):
Vad vet du om vad dom som "gnäller" gör för att skydda sina djur ???
Jag har funderat mycket på varför alla trådar som innehåller ordet varg alltid blir mer eller mindre "bråkiga" på alla forum.
Det är ju inte bara på Alternativ det händer utan överallt.
Jag tror det beror på alla "Verkar som","Tolkar jag det som", "Tror jag", "Har jag hört" osv som läggs på den som oroar sig.
Ja, jag oroar mig för hur det ska bli när vi får varg hit och jag kommer aldrig att tycka att det är positivt i något avseende för Mig att vi får hit varg, men jag kommer heller aldrig att ge mig ut och tjuvskjuta någon varg eller ens hata vargen, den kan ju inte rå för hurdan rovdjurspolitik vi har.

 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

  • Gäst
SV: Noggranna lamor vaktar får mot varg
« Svar #11 skrivet: 20 aug-11 kl 14:26 »
Här uttrycker du det som dom flesta djurägare som bekymrar sig för att djuren ska bli rivna opponerar sig mot i inlägg från "Vargkramare" till "Varghatare" (som man blir kallad för så fort man skriver något som handlar om svårigheter med att skydda sina djur):
Vad vet du om vad dom som "gnäller" gör för att skydda sina djur ???
Jag har funderat mycket på varför alla trådar som innehåller ordet varg alltid blir mer eller mindre "bråkiga" på alla forum.
Det är ju inte bara på Alternativ det händer utan överallt.
Jag tror det beror på alla "Verkar som","Tolkar jag det som", "Tror jag", "Har jag hört" osv som läggs på den som oroar sig.
Ja, jag oroar mig för hur det ska bli när vi får varg hit och jag kommer aldrig att tycka att det är positivt i något avseende för Mig att vi får hit varg, men jag kommer heller aldrig att ge mig ut och tjuvskjuta någon varg eller ens hata vargen, den kan ju inte rå för hurdan rovdjurspolitik vi har.
Kanske inte det men lobbar gör ni precis som jägar kåren det råde inget tvivel om  hur många fårägare talar om anpassning i stället  problem?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Noggranna lamor vaktar får mot varg
« Svar #12 skrivet: 20 aug-11 kl 14:31 »
Kanske inte det men lobbar gör ni precis som jägar kåren det råde inget tvivel om  hur många fårägare talar om anpassning i stället  problem?
Om du fick problem med det du livnär dig på, skulle inte du också prata om det ??? Lobbar inte alla på olika sätt för det som är viktigt för dom ???
Vad vet du om vad LRF och Fåravelsförbundet eller andra intresse organisationer diskuterar?
Kanske BÅDE vilka problem de stora rovdjuren orsakar och hur man ska anpassa sig till problemen...
Kolla upp saker och ting istället för att tolka, tro och anta så mycket :)
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Noggranna lamor vaktar får mot varg
« Svar #13 skrivet: 20 aug-11 kl 14:39 »
Jag är helt övertygad om att dom flesta fårägare vill ha ett levande djurliv i våra marker och jag har svårt att tänka mig att då många tycker att kraftiga hörn stolpar och två trådar till skulle motivera att vi förstör det djurliv som finn i våra skogar och den varg-stam som kom vandrande till oss på slutet av 70 talet.

Redan då skrek många väldigt högt döda vargen men långt många fler såg det som något väldigt bra för faunan att få tillbaka ett rovdjur. Då på 70 talet var jag en av dom första som mötte vargen öga mot öga faktiskt och sen dess vill jag ha varg och två trådar är det värt.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Noggranna lamor vaktar får mot varg
« Svar #14 skrivet: 20 aug-11 kl 14:44 »
Hej!
Det är löjligt att tro att en lama kan klara en svensk varg. En varg river utan vidare en stor älg. Laman spottar inte saltsyra utan lite matrester i första magen. Det luktar illa men är ofarligt. Anfaller laman så använder den frambenen till att försöka krossa revbenen på rovdjuret. En prärievarg eller en dingo kan en lama klara av.

Tännlappen, du är välkommen till oss för att träffa lite lamor så att du känner till lite mer om verkligheten. Då kan du också berätta för mig hur man bygger rovdjurssäkra stängser när det är sten, diken och översvämningsområden.
MVH
Jan

pålle

  • Gäst
SV: Noggranna lamor vaktar får mot varg
« Svar #15 skrivet: 20 aug-11 kl 14:45 »
Om du fick problem med det du livnär dig på, skulle inte du också prata om det ??? Lobbar inte alla på olika sätt för det som är viktigt för dom ???
Vad vet du om vad LRF och Fåravelsförbundet eller andra intresse organisationer diskuterar?
Kanske BÅDE vilka problem de stora rovdjuren orsakar och hur man ska anpassa sig till problemen...
Kolla upp saker och ting istället för att tolka, tro och anta så mycket :)
Den saken tycks du sköta bra skälv ja tolkar bara det som skriv här det räcker så bra och det har ja min fulla rättat göra fast  del försöker vissa sätta mun kavel för att det inte faller i god jord

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Noggranna lamor vaktar får mot varg
« Svar #16 skrivet: 20 aug-11 kl 14:48 »
Den saken tycks du sköta bra skälv ja tolkar bara det som skriv här det räcker så bra och det har ja min fulla rättat göra fast  del försöker vissa sätta mun kavel för att det inte faller i god jord
Nej, inte försöker någon sätta munkavel på dig...
Och du får naturligtvis tolka vad du vill :)
Jag försökte skapa lite förståelse för "den andra sidan", men nu förstår jag att det var helt förgäves och onödigt, ska inte upprepas mer.
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

  • Gäst
SV: Noggranna lamor vaktar får mot varg
« Svar #17 skrivet: 20 aug-11 kl 14:52 »
Hej!
Det är löjligt att tro att en lama kan klara en svensk varg. En varg river utan vidare en stor älg. Laman spottar inte saltsyra utan lite matrester i första magen. Det luktar illa men är ofarligt. Anfaller laman så använder den frambenen till att försöka krossa revbenen på rovdjuret. En prärievarg eller en dingo kan en lama klara av.

Tännlappen, du är välkommen till oss för att träffa lite lamor så att du känner till lite mer om verkligheten. Då kan du också berätta för mig hur man bygger rovdjurssäkra stängser när det är sten, diken och översvämningsområden.
MVH
Jan
Så du menar på fullt allvar att  den Svenska är större än den Nordamerikanska källa på det tack ? tror du far efter prärie varg ja och där har du ju rätt men det stod inget om vilken sort det vari alla fall vad ja såg.

pålle

  • Gäst
SV: Noggranna lamor vaktar får mot varg
« Svar #18 skrivet: 20 aug-11 kl 14:56 »
Nej, inte försöker någon sätta munkavel på dig...
Och du får naturligtvis tolka vad du vill :)
Jag försökte skapa lite förståelse för "den andra sidan", men nu förstår jag att det var helt förgäves och onödigt, ska inte upprepas mer.
Bra det . men vist har ja förståelse för problemet men visa skriver ju enbart på ett beklagade vis så hur ska man då tolka det hela det är svårt med det skrivna ordet då man inte kan utläsa nyanserna som i talet.
« Senast ändrad: 20 aug-11 kl 15:07 av pålle »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Noggranna lamor vaktar får mot varg
« Svar #19 skrivet: 20 aug-11 kl 15:41 »
Hej!
Det är löjligt att tro att en lama kan klara en svensk varg. En varg river utan vidare en stor älg. Laman spottar inte saltsyra utan lite matrester i första magen. Det luktar illa men är ofarligt. Anfaller laman så använder den frambenen till att försöka krossa revbenen på rovdjuret. En prärievarg eller en dingo kan en lama klara av.

Tännlappen, du är välkommen till oss för att träffa lite lamor så att du känner till lite mer om verkligheten. Då kan du också berätta för mig hur man bygger rovdjurssäkra stängser när det är sten, diken och översvämningsområden.
MVH
Jan
Halvsmält mat innehåller säkert lite syra,inget man vill hai ansiktet  :o. Det med dina stängsel ska du söka kunskap om,går säkerligen att fixa.  8)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser