Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundmat  (läst 3720 gånger)

Kira

• Småland
Hundmat
« skrivet: 19 aug-11 kl 09:23 »
Vad ger ni era hundar att äta? Färdigfoder, burk eller torr eller "hemlagad"?
 Min ena hund är väldigt kräsen medan den andre äter nästan allt.

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
SV: Hundmat
« Svar #1 skrivet: 19 aug-11 kl 09:38 »
 :) bra mat gör ju mycket för hundens hälsa. Det viktiga är att det inte är för mycket spannmål och att man tänker på att proportionera efter hundens aktivitet och att hålla vikten. Göra eget har jag inte tid/resurs för. Innan hade vi royal canin som gick bra. Men för att hålla vikten gick vi till light fodret vilket inte var lika fint/gott och inte gav vad som behövdes. Vi har Orijens hundfoder som mat. Mycket bra kvalité och priset blir inte så farligt då det blir små portioner/doser av det. ibland ger vi lite rått kött, kokt kyckling eller helt enkelt ett ägg på maten för att det ska bli lite färskt. Ett ägg då och då är mycket bra. Hon får även märgben 1 g/vecka som hon sedan gladeligen gnager på varje dag. Det har hållt tänderna bra och ger en avslappning. När hon en kort period inte fick luktade hon illa i munnen, men inte nu! En hunds bajs ska inte vara för ljust i färgen, vara rätt fast och hunden ska inte behöva göra ifrån sig mer än 1-2 gg/dag är en måttstock. Men byter man mat ska man alltid blanda med det gamla till att börja med och då kan det såklart visa sig lite genom att det blir tvärtom...
Så gör vi i allafall och vi har en glad och fin hund på snart sex år.  :)
Grangården

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 19 aug-11 kl 10:07 »
Som regel torrfoder (vanligtvis Doggy eller Coop, tröttnar hon på den ena sorten får hon den andra) samt allehanda matrester. Havregrynsgröt, potatisskal, kokt potatis, fläsksvål, flott, köttrester osv. Burkhundmat eller Klass kan det bli vid enstaka tillfällen.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 19 aug-11 kl 10:20 »
Jag gör eget foder samt barfar dom. Anser att hundar ska äta varierat, så de får allt från insjöfisk till korngröt. Har dock något billigt skitfoder hemma som backup om jag blir sjuk eller insnöad.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #4 skrivet: 19 aug-11 kl 10:51 »
Jag gör eget foder samt barfar dom. Anser att hundar ska äta varierat, så de får allt från insjöfisk till korngröt. Har dock något billigt skitfoder hemma som backup om jag blir sjuk eller insnöad.

Ungefär så ja...  :) Mina hundar äter huvudsakligen slaktavfall och matrester och då med tillskott av vitamineraler och kalk/benmjöl. Ibland får de kött med ben och då blir det bara det till middag. Precis som Grönavågen brukar jag försöka ha ett billigt torrfoder hemma så att hundarna har något att äta om jag glömt att ta fram ur frysen eller så.

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 22 aug-11 kl 12:45 »
Mina får NordicPlus färskfoder  :)
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

hejhopp

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 13 dec-11 kl 15:13 »
Jag kör med Halla's kyckling och ris torrfoder samt Hallas färskfoder:)
Lantlig kvinna som önskar sig att leva på landet.

Kira

• Småland
« Svar #7 skrivet: 13 dec-11 kl 15:23 »
Jag har provat att ge rått kött men mina hundar blir dåliga i magen av det. Samtidigt undrar jag vad som finns i hundmaten man köper...
Matrester från oss funkar inte heller.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #8 skrivet: 13 dec-11 kl 15:38 »
mina får high Energy som bas ett ganska kraftigt foder men sen går dom ganska hårt som jakthundar oxå..  (30/20)

Sen får dom ganska mycket rått kött till detta.. vilket dom älskar  ;D

Har räknat fram och tillbaka på olika foder och kommit fram till att detta blir mindre dyrt än ett "billigt" lågpris foder..
De behöver en viss mängd energi i fodret för att orka med sitt arbete och om jag ska ge samma energimängd så blir det faktiskt Dyrare... med billligfoder..??? Suck..

Att jag sen har "gratis" kött gör att det inte blir så dyrt totalt sätt..
maler ned allt slaktrens från älg och får.. även en del höns går denna väg..

Ägg får dom oxå.. får mer än familjen äter upp  8)
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Fia06

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser