Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan det vara jag såg?  (läst 7602 gånger)

Vildrosen.

Vad kan det vara jag såg?
« skrivet: 18 aug-11 kl 22:32 »
Var ute och gick i dag då det vid sidan av vägen "gick" en märklig ... tja ... vad då för något?
Den var mellan 5 och 10 cm lång, grå-svart, "huden" såg hård ut och liksom ledad, den såg ut som en typ av larv eller mask men mer som en insekt utan vingar - eller nått. Fram hade den en platt grej som var vinklad neråt - fick för mig att den grävde med huvudet så att säga. Bak så avslutades den i en spets. Hade 3 st ben par (kanske 4st benpar) på främre tredjedelen av kroppen och den liksom "hoppade" fram - den "gick" inte utan studsade eller hoppade ...

Vet någon vad det kan har varit jag såg? Har aldrig sett något liknade förrut och dumt nog så tog jag inte den med mig för att fota eller liknande.

Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Vad kan det vara jag såg?
« Svar #1 skrivet: 18 aug-11 kl 22:36 »
Kan det ha varit en tvetjärt?

gernsö

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 aug-11 kl 22:48 »
Kan det ha varit en tvetjärt?

på 5-10 cm?
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 18 aug-11 kl 22:54 »

på 5-10 cm?

Du vet väl att storleken inte spelar någon roll? ;)

5-10 cm läste jag och något jag lärt mig är att man ska inte hänga upp sig på ett ögonmått, utan på beskrivningen.

hustran

« Svar #5 skrivet: 19 aug-11 kl 09:55 »
letade i en insektsbok och hittade ngt. liknande som du beskrev.Larv av violett jordlöpare,kan det vara nåt.Carabus violaceus .Är också nyfiken. :)

Kira

• Småland
« Svar #6 skrivet: 19 aug-11 kl 10:03 »
letade i en insektsbok och hittade ngt. liknande som du beskrev.Larv av violett jordlöpare,kan det vara nåt.Carabus violaceus .Är också nyfiken. :)

Scrolla ner på denna sida så ser du en bild på larven
http://www.bumblebee.org/invertebrates/Torphins10.htm

Körven

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 19 aug-11 kl 10:52 »
Det är omöjligt att säga vad det kan vara på den beskrivningen.Det är som att försöka få fram bilmodellen genom att säga att den har fyra hjul och är röd.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Vildrosen.

« Svar #8 skrivet: 21 aug-11 kl 05:24 »
Tveskärt?? DEN känner väl alla igen, och den är inte i närheten av det jag såg.
Ekoxe - den har väl inte en "spade" framtill?
Det tredje förslaget stämmer itne heller.

Synd att jag inte kan rita i datorn för då hade jag kunnat rita upp den. F.n att jag inte hade kamera eller tog den i en "burk" eller nått.

Försöker mig på en ny beskrivning - lite tydligare  ;) hoppas jag.
Den var mellan 5 och 10 cm, svartgrå.
Fram på huvudet så var den platt (som en spade) med vinkel neråt. Om ni tänker en förvuxen mun/läpp.
Bak slutade den i en spets (och då menar jag spets - inte tagg och inte en rundad del, utan en spets).
Den hade 3 benpar (alt fyra) men den gick inte utan den mer hoppade fram - den verkligen hoppade/studsade fram.

Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

pyromanen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 aug-11 kl 07:54 »
Testa skicka din fråga till naturhistoriska museet. De är vana att vara på just den typen frågor!

http://www.facebook.com/pages/Naturhistoriska-riksmuseet/226312004843

Sussilo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 aug-11 kl 08:04 »
Ja det skulle vara väldigt intressant att få veta vad det är som du har sett.

hustran

« Svar #11 skrivet: 21 aug-11 kl 16:14 »
vilket bra tips! Skall jag komma ihåg. Är också väldigt nyfiken, du måste berätta sedan. ;D

Vildrosen.

« Svar #12 skrivet: 22 aug-11 kl 22:05 »
A, kan man det. Bra tips. Skall absolut skriva och fråga OCh jag skall återkomma med svaret.
Hoppas de har bilder så jag kan peka på vad jag såg ..... eller ännu hellre att det är en ny okänd art - kan kanske få namnge den .....  8)

tinna.m

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 22 aug-11 kl 22:11 »
Låter som en förvuxen bärfis. Googla "bärfis bild".
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

gråkråka

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 25 aug-11 kl 12:33 »
Nihil novi sub sole.
Hellre inre utveckling än yttre inveckling.
Livet består mestadels av logistik och transaktioner, men ävenså av däribland strödda ögonblick av sällhet...

Brahmamamma

• En kvinna utan jord och djur men med drömmar...
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 25 aug-11 kl 19:08 »
Liten alien! Är också nyfiken!
- Shut up and smell the roses.

Vildrosen.

« Svar #16 skrivet: 06 sep-11 kl 04:44 »
Hur f.n gör jag för att skicka en fråga till naturhistoriska - som ovan tipsade om? Jag skulle kunna skicka via facebook .... HUR???

Vildrosen.

« Svar #17 skrivet: 06 sep-11 kl 04:45 »

Alba

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 07 sep-11 kl 20:26 »
Hur f.n gör jag för att skicka en fråga till naturhistoriska - som ovan tipsade om? Jag skulle kunna skicka via facebook .... HUR???

Här kan du skicka din fråga:
http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/fragaforskaren/fragabiologen.147.html

Här är Riksmuseet på Facebook:
https://www.facebook.com/pages/Naturhistoriska-riksmuseet/226312004843?sk=wall

Lycka till! / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Vildrosen.

« Svar #19 skrivet: 17 sep-11 kl 05:58 »
Har lyckats att få iväg en fråga och fått svar men det var inget svar som jag ville ha .... Fick en motfråga  ::) Har nu svarat på den och skrivit lite mer. Få se vad som händer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser