Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjäälp!! Kapa horn eller sätta på "stoppar"  (läst 8230 gånger)

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
Hjäälp!! Kapa horn eller sätta på "stoppar"
« skrivet: 18 aug-11 kl 16:35 »
Vi har en killing, född i november 2010 som är väldigt snäll men utan vett.. dvs, han stångas. Inte för att vara dum men verkar inte veta var han har sina horn. Eftersom han bor på en 4H-gård är det ett megaproblem. Alternativen är kapa hornen, hitta någon sorts bollar som går sätta på spetsarna ,sälja eller i värsta fall avliva honom.
 Det är en fin charmig getpojke som helst vill bli kliad på halsen när han kommer skuttandes. V vill som sagt ha kvar honom, men om inte horn-problemet kan lösas de närmaste dagarna kommer vår styrelse troligen skicka honom till slakt.

Någon som vet var det finns hornbollar eller har erfarenhet av kapade horn, hur reagerar en getabock på det?
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Sussilo

• Gäst
SV: Hjäälp!! Kapa horn eller sätta på "stoppar"
« Svar #1 skrivet: 18 aug-11 kl 21:40 »
För allt i världen, såga inte av hornen :o ! Det är en mycket blodig operation som bara en veterinär får utföra. Håligheterna i hornen går ända ner till djurets bihålor med blodkärl och infektionsrisken är stor efter ett sådant ingrepp. Någonstans här bland trådarna finns bilder på hur det arma djuret ser ut efter en sådan operation.

Du kan titta i cykelaffärer om det kanske finns cykelhandtag att trä på hornspetsarna.
« Senast ändrad: 18 aug-11 kl 21:52 av Sussilo »

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #2 skrivet: 19 aug-11 kl 06:25 »
Vi har inte tänkt såga själva, det blir vår veterinär som gör det i så fall. Hur får man cykelhandtag eller tennisbollar att sitta fast?? går det limma med superlim kanske?

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 aug-11 kl 09:12 »
Kan väl vara värt att prova cykelhandtagen av den gamla typen "Bullen" och ett mycket starkt lim. Tennisbollar blir nog svårare att fästa. Alternativet som jag ser det om ni nödvändigtvis ska ha en bock är, att börja om med en ny naturligt kullig (hornlös) bockkilling och att lära barnen att umgås med den på ett bra "bocksätt."  Personligen tycker jag inte att bockar är lämpliga i den typen av barnverksamhet där barnen kan umgås fritt med djuren.
« Senast ändrad: 19 aug-11 kl 09:22 av Sussilo »

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 19 aug-11 kl 09:17 »
Getter är som hundar men även de flesta djur väldigt träningsmottagliga. bestämda tydliga regler ffa genom kroppsspråk som visar vad som gäller. Ta honom i hornen och väldigt bestämt lyft/putta bort och klappa honom sedan när han kommer fram/tar kontakt på rätt sätt! konsekvent och tydligt visar ni att det inte är han som bestämmer och vad som gäller. Ni kan ha något skydd på hornen så länge tycker jag. mvh Vendela
Grangården

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 aug-11 kl 09:39 »
Måste invända. Bockar styrs mycket av rang- och parningsinstinkter. Att ta en bock i hornen och lyfta/putta bort utlöser adrenalin hos bocken och skickar signaler om kamp. Bocken går igång på adrenalinkicken och svarar med ökat knuffande/stångande.

Sussilo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 aug-11 kl 18:32 »
Här är en länk som visar avhorning på ett vuxet djur. Obs! Det är otäcka bilder!

http://thegoatspot.net/phpbb/viewtopic.php?f=26&t=687&sid=555452d8f6fcbb17e861240c4a6de393
« Senast ändrad: 19 aug-11 kl 18:36 av Sussilo »

hustran

« Svar #7 skrivet: 19 aug-11 kl 18:43 »
Att såga av ngr. cm. kan väl inte göra ngt. Det har vi gjort på Gutar. "pulpan" på Gutarna går i alla fall inte ända ut i spetsen,gör det så på getter? Själv har jag sett ngr. gummipluttar eller kanske i plast på jakar med lååånga horn. Hör med Kolmårdens djurpark,de vet säkert hur du skall göra.

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 aug-11 kl 18:50 »
Visst är det stor skillnad mellan att kapa hornen någon cm och att såga av dem nere vid basen. Men här gällde det en bock som stångas bland barn och då hjälper det ju inte med att ta av ett par cm.

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #9 skrivet: 19 aug-11 kl 19:27 »
Jo, en anledning till att han stångas så pass mycket som han gör är att det är några killar i varierande åldrar, ca 16-60, som tyckt att det är skoj med lite hornkamp. Vi har naturligtvis sagt till så fort vi sett eländet, och innan med för den delen. Men av någon anledning som jag inte förstår har vissa individer någon sorts föreställning om att det gäller alla andra - inte honom.
Lillbocken är i grunden snäll o kelen men förstår som sagt inte att hans horn gör ont, möter man upp honom  med att vända sig lite o klia honom på halsen står han o njuter. Men det kan vi inte begära att besökare på gården ska klara, och spec inte små barn.
Veterinären sa till min kolega att hornen kan kapas ner till ca 5 cm från basen, han skulle inte bli helt avhornad men det känns ändå tråkigt om vi måste göra så. Han har troligen lappget i stamtavlan, har det lite breda huvudet, mammageten har smalt huvud, helvita bägge två.

Sussilo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 aug-11 kl 21:20 »
Jo, en anledning till att han stångas så pass mycket som han gör är att det är några killar i varierande åldrar, ca 16-60, som tyckt att det är skoj med lite hornkamp.

Ja, det är vanligaste orsaken till att bockar utvecklar ett stångbeteende mot människor. Jag skulle inte utsätta bocken för en så stor operation och det lidandet, utan hellre avliva honom om det inte går att hitta ett annat hem åt honom.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 19 aug-11 kl 23:17 »
Låter som om det stora problemet är beteendet hos de tvåbenta "tonåringar" som besöker gården.

Som svar på den inledande frågan föreslår jag något i stil med Plastic Padding (eller vad det heter numera).  Vid behov en skruv genom hornspetsen för att få det att fästa.

Men tyvärr har nog bocken lärt sig nu att människor är såna man stångas med.  Det har ju de där ****** ungdomarna lärt homom.  :(  Och det kanske är kul medan han är liten, inte fullt så skojigt när han väger 100 kg.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 20 aug-11 kl 00:02 »
Nu har jag tittat på Sussilos länk.  Det var instruktiva bilder (särskilt nummer 3757, där man ser hur öppet det är rakt in i kraniet).  Att såga av hornen på en get är inget man gör för skojs skull ...  :o

Sussilo

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 20 aug-11 kl 10:09 »
En avhorning tar inte bort leklusten att stångas. De där killarna, 16-60 år, har på ett effektivt sätt lärt bocken att stångas och det kommer han att fortsätta med även om man avhornar honom. Även 5 cm:s hornstumpar kan göra mycket ont, träffa illa och ställa till skada på den som blir stångad, särskilt om det är ett mindre barn.

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 20 aug-11 kl 10:49 »
Ja, de killarna har man ett horn i sidan till...  :P

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #15 skrivet: 20 aug-11 kl 11:08 »
Ja det är ju inte direkt ovanligt att bockar blir stånginga om de hanteras för mkt av människor, och speciellt av barn/ungdomar som tycker det är roligt att reta dem.
De är en sak när de är små söta killingar som man gullar med och de små stångas och man tycker det är sött.. sen när de blir fullvuxna, ställer sig på bakbenen och blir typ 2meter höga och vill "busa" dvs stångas likadant som de gjorde när de var små... då är de inte lika kul längre. Så bockar behöver lära sig från början vad som är rätt och fel och vem som bestämmer.
Tycker inte att avhorning är en lösning på problemet, tycker att försöka sälja honom eller ta bort honom är bättre.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Sussilo

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 20 aug-11 kl 14:21 »
Instämmer! Enl min uppfattning umgås man på litet olika sätt med killingar beroende på om det är en bock- eller en getkilling. Men det är ju helt omöjlig att i en öppen barnverksamhet vara med överallt och kontrollera hur ungdomar (och äldre) leker med bocken. Just därför tycker jag att bockar är mindre lämpliga i barnverksamheter.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #17 skrivet: 20 aug-11 kl 14:32 »
En 4H hård, kan ni inte kastrera honom? Hjälper inte det?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #18 skrivet: 20 aug-11 kl 18:15 »
Han är kastrerad, annars hade väl både mamman och den andra geten haft nya killingar :) Jag skulle helst vilja att han kom till ett nytt hem med getvana människor.
Finns det någon som vill ta hand om honom tror jag inte klubben vill ha någon större summa, säljes INTE till slakt.

Sussilo

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 20 aug-11 kl 21:24 »
Jag skulle helst vilja att han kom till ett nytt hem med getvana människor.

Ja ett nytt, getvant hem vore väl den bästa lösningen. Det är ju inget ont i killen - bara fått ett beteende som inte passar där han är. Prova att lägga ut en annons under "Djur finns -> getter" här på forumet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 2 användare
Mårten Falk, KJE

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser