Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syrningskruka  (läst 10153 gånger)

Pigan

• Halland
Syrningskruka
« skrivet: 17 aug-11 kl 21:17 »
Var får man tag i en mjölksyrningskruka?

/Pigan

pålle

• Gäst
SV: Syrningskruka
« Svar #1 skrivet: 17 aug-11 kl 21:24 »
//www.hjemmeproduktion.dk/shop/se/jastkrukor-15c1.htm

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #2 skrivet: 17 aug-11 kl 21:44 »
Säkert bra grejjer som Pålle tipsar om. Pröva också att söka på ordet syrningskruka här på forumet./Y
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Znibban

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 aug-11 kl 18:56 »
Var får man tag i en mjölksyrningskruka?

/Pigan

Jag köpte min på "Morot och annat" i Malmö.
De har kanske en hemsida, eller så har du en affär närmare dig som säljer kravodlade grönsaker etc.

SurOve

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 19 aug-11 kl 21:48 »
Jag tycker att syrningskruka är bökigt och tungt. Och dessutom svårt att se hur processen går. Krukan väger en del och sedan kanske 5-10kg innehåll. Ska flyttas mellan olika temperaturer. Hur gör du när det ska kylas - får du in krukan i kylskåp? Har du nära till kyl/jordkällare? Jag tycker att det kan skvimpa ut (och in) vatten ur rännan när man flyttar krukan. Och vattnet kan försvinna om man inte tittar till den.

Så vi har köpt 2-3 liters glasburkar med gummiring och metallklämma. Och syrar i omgångar och gör på så vis ca 100kg syrat per år. Funkar jättebra. Lättare att flytta, får plats i vanlig kyl, lättare att se om processen går bra. Mer lagom mängd att äta när burken är öppnad än att gräva i den stora krukan. Glasburkar finns bla på Ekohallen och kanske på stora ICA- och Konsumaffärer.

Tänk på att när syrningen är klar och du har kylt krukan/burken så kan den lagras ända upp till 12-15 grader utan att bli dålig. Tips om du inte har så gott om plats i kylen.

Lycka till!
Syrar ofta. Surar ibland.

Znibban

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 aug-11 kl 14:33 »
Jag tycker att syrningskruka är bökigt och tungt. Och dessutom svårt att se hur processen går. Krukan väger en del och sedan kanske 5-10kg innehåll. Ska flyttas mellan olika temperaturer. Hur gör du när det ska kylas - får du in krukan i kylskåp? Har du nära till kyl/jordkällare? Jag tycker att det kan skvimpa ut (och in) vatten ur rännan när man flyttar krukan. Och vattnet kan försvinna om man inte tittar till den.

Så vi har köpt 2-3 liters glasburkar med gummiring och metallklämma. Och syrar i omgångar och gör på så vis ca 100kg syrat per år. Funkar jättebra. Lättare att flytta, får plats i vanlig kyl, lättare att se om processen går bra. Mer lagom mängd att äta när burken är öppnad än att gräva i den stora krukan. Glasburkar finns bla på Ekohallen och kanske på stora ICA- och Konsumaffärer.

Tänk på att när syrningen är klar och du har kylt krukan/burken så kan den lagras ända upp till 12-15 grader utan att bli dålig. Tips om du inte har så gott om plats i kylen.

Lycka till!

Det är knöligt att få in krukan i kylskåpet  >:( mitt kylskåp är inte särskilt rymligt normal sett heller. Dörren har massa hyllor vilket gör att de "riktiga" hyllplanen är smalare än normalt  :'(
Jag får ta bort hela hyllplan för att få in krukan. Men när sedan väl syrningen är klar så fyller jag äver i mindre burkar (1-liters) som är lättare att hantera.

Det var bra att få reda på att lagringen skan ske i 12-15 grader  :D, det gör att jag kan flytta ner ganska många glasburkar i matkällaren!
Just nu håller jag på att koka stenar som ska fungera som  tygnder i 2-liters krukor.
Tänkte prova att syra gurkor och squash :P

SurOve

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 20 aug-11 kl 20:16 »
Znibban: flyttar du över syrat i mindre burkar minskar hållbarheten till kanske 4-6 veckor. I kruka/glasburkar håller det ett år eller mer vid behov. Bäst är så klart att syra nytt kontinuerligt.

I glasburkar med gummiring behövs inga stenar. Jag bara slänger i allt och täcker med vatten/lag vid behov. Syrar även "torrt" i burkarna, tex basilika, libbsticka och oregano.

Observera att lagring vid 12-15 grader antagligen bara gäller när du inte har öppnat krukan/burken. Annars är det kylskåp som gäller, skulle jag rekommendera. Men du kan alltid prova. Bildas det en vit beläggning på ytan i burken är det bara toppjäst. Ofarligt men kanske smakar lite dåligt. Ta bort det översta och ät resten.

Gurkor och squash blir jättebra, tex med vitlök och dill i. Håller inte sig fräscht lika länge (ett år) utan blir lite mjukare efter hand

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #7 skrivet: 21 aug-11 kl 09:47 »
Får jag hoppa in och fråga hur ni gör när ni använder burkar med gummiring? Knäpper ni ihop dem eller låter ni locken glappa? Jag tänker att eventuell gas måste komma ut på nåt sätt.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

SurOve

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 22 aug-11 kl 21:09 »
Elin: Knäpp locket. Det blir övertryck i burken och koldioxiden (antar jag) pyser ut men ingen luft kommer in. Så märker du oxå att processen är igång - det pruttar om burken om du stöter till den. Kommer det in luft så ruttnar det i stället.

Samma princip som inkokning - luften pressas ur burken när det du kokar in expanderar av värmen. Och sedan sugs locket fast när konserven kallnar.

vegantanten

• Västergötland
    • Veganrecept & Galna Upptåg
« Svar #9 skrivet: 05 dec-14 kl 12:31 »
Behöver man vikterna för att pressa ner vitkålen i syrningskrukan för att hålla den under vatten eller är det överkurs? Hittar så dåligt med information om detta.
« Senast ändrad: 06 dec-14 kl 12:08 av vegantanten »

Gretan

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 18 dec-14 kl 17:25 »
Det går utmärkt, att lägga det syrade i nya, mindre  burkar ooch sedan förvara dem länge, om de nya burkarna nämligen är täta.
Vi syrar 60 liter per år och har gjort så i många år.
Vi har ett gammalt extrakylskåp för lagring av burkarna. Där får allt detta syrade plats och där kan det lagras minst ett år, som det görs hos oss

En god vän till mig har haft småburkar, omburkade ifrån stor kruka och som lagrats i källare i över 3 år. Där har då varit temperatur mellan +5 och + 14 grader under lagringen.Det syrade och på så sätt lagrade har varit jättegott även efter 3 år. Jag föredrar dock vår egen syrning, som aldrig varit lagrad längre än 1,5 år efter omburkning till mindre burkar. 

Vi föredrar riktiga syrkrukor, har också syrat i konservglas, som beskrivs ovan, men har fått bättre resultat med syrkrukor.
Man skall se till, att det som skall syras är under vätskeytan ordentligt. jag har sett tips på att man skall kunna fylla en tjock plastpåse med vatten och knyta till den och sedan skall plastpåsen kunna hålla ner grönsakerna genom att den skapar tryck mot det stängda locket.

purpurbönan

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 27 jan-15 kl 21:28 »
Har använt tipset ovan. Du kan även ha saltlake i påsen. På så vis gör det inget om den läcker eller går sönder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 2 användare (1 dolda)
Vannadal

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser