Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu ska jag snart testa göra min egen mozarella  (läst 9092 gånger)

Just_me

• Småland
Nu ska jag snart testa göra min egen mozarella
« skrivet: 17 aug-11 kl 20:34 »
Nu har jag hittat "bondmjölk" och ska köpa 3 liter för att göra mozarella.
Två frågor bara! Jag vill göra den utan löpe, hur mycket typ lime ska jag ha till 3 liter mjölk?

Tänkte använda det här receptet:
http://www.dn.se/mat-dryck/recept/mozzarella

Sen är jag väldigt nyfiken på det ämne de nämner men inte säger namnet på:
"Vid industriell tillverkning tillsätts ett ämne som får ytan på mozzarrellabollarna att hålla ihop och behålla sin glansighet."

För då kan man kanske lagra den längre om man har det i vatten i kylskåp?

Just_me

• Småland
SV: Nu ska jag snart testa göra min egen mozarella
« Svar #1 skrivet: 17 aug-11 kl 20:45 »
Nu hittade jag ju ett recept här!
Men, hur mäter jag PH värde?
Vad är brytning? ("Brytning i cmstora kuber")
Hur länge kan den ligga i saltlage i kyl innan den blir dålig?

Mossarella:
60 liter mjölk
värm/kyl till 37,8 grader och tillsätt 2 % thermofil kultur, ( osten kan bli gummiaktig om man använder mesofil men det går att blanda )
30 minuter senare tillsätts löpe, 18 ml till 60 liter mjölk
Brytning i cm stora kuber efter 40 minuter, rör-vila-rör .... ett tag.
Nu kommer det viktiga i processen:
ph ska vara 5,2 ( inte lägre för då kan trådiga karaktären försvinna )
Här tog det 3 timmar att nå dit...
Ha två byttor vatten färdiga - en med 85 gradigt och en iskall.
Lägg en kluns av ostmassan i det varma vattnet ca ½ minut- Tag sedan upp en deciliter stor bit av den och knåda den rund. Tryck in mot mitten. Konsistensen är som en blandning av bulldeg och tuggummi.
Lägg den i det kalla vattnet och ta upp en ny omgång. Använd en träslev att ta upp osten ur den varma byttan och se till att temp hålls på 85 grader.
Får man för stor kluns och massan ligger i för länge så kan osten få en kautschuk-konsistens. 10 minter går bra.
Lägg den i mättad saltlake , 10 minuter per 200 gram ost och kyl. Sen kan osten ( efter torkning ) parraffineras, rökas läggas i olja eller saltlake.
Det är trådigheten i mjölkens proteiner som utnyttjas. Buffelmjölk är bäst, sedan ko, får och till sist getmjölk. Getmozzarella lär dock vara gott ....

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 18 aug-11 kl 19:13 »
Puffar tråden då jag imorgon ska hämta 3 liter mjölk och testa göra Mozarella ;)

PH värdet tänkte jag testa mäta med ett dropptest från djuraffären :P Hoppas det går!

Vet fortfarande inte vad det där med brytning betyder men kanske märker jag det?

En sak jag verkligen undrar är "Thermofil kultur", det går alltså inte bara med yoghurt? Var köper man kultur? Kan jag använda yoghurt med aktiv kultur?

Och sist men inte minst - Vågar jag sattsa på limesaft istället för löpe och vilken mängd?

Hoppas nåt proffs kan svara :D

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 31 aug-11 kl 21:08 »
Blev det någon mozarella?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 11 sep-11 kl 02:24 »
Blev det någon mozarella?

Snart så!
Blev tvungen att skjuta på det :) Har varit i Sverige i nästan 2 veckor och nu ligger jag i feber, men så fort jag är frisk så! :D

Sandy_7

• Västergötland

Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser