Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvål tillverkning  (läst 37242 gånger)

martinki

• ljuspunkt
Re:Tvål tillverkning
« Svar #20 skrivet: 12 okt-06 kl 09:11 »
Hej!

Citrondofterna, hit hör även apelsin, hör till de övre dofterna, dette innebär att den doftar kraftig men håller inte länge alls. Redan innan Din tvål  är mogen, så kommer doften vara forsvunnen eller obefintlig.

Parfymer /dofter görs alltid utifrån regeln att Du måste förankra ("hålla på plats") lättavdunstade delar med basnoter. Det finns schema där det framgår hur man bäst blandar hur mycket av en basdoft med hur mycket av den doft man egentligen är ute efter.

Dofter delas in i tre grupper, för att en doft ska vara hållbar och "bra", så borde Du följa regeln att alltid ha i någonting av alla tre grupper. Undantag finns. En blandning som jag tror kan lukta bra är 1 del patchouli 1 del rosenträ 1 del niaouli och 1 eller två delar apelsin. Patchouli och rosenträ är basnoter, de håller resten på plats (framför allt patchouli). Rosenträ är mer av en medelton och även niaouli är en sådan. En doft som denna blir spännande, för det finns hela tiden nya nyanser att upptäcka efter "apelsinchocken" så att säga. En en-olja-doft blir för det mesta tråkig efter första sniffen.

Men hur som helst så är en eterisk olja ingen olja som i matolja utan ett sammelsorium av hur många kemiska ämnen som helst, ett jättestarkt koncentrat som naturligtvis kan leda till en reaktion när den med sin styrka kommer i kontakt med Dig. Det gäller att hitta, som Du ju var inne på, en mängd som är lagom.

Den mängden är annorlunda för alla, och man ska också tänka på att man kan vara allergisk precis mot allting, så man ska inte överdriva paniken ...

Har bara allergenanalyser här för blodapelsin och "tangerine", men de är ju släkta med Din apelsin. Där finns det allergenerna citral, limonene och linalool.  Limonene är den som bildar absoluta huvuddelen av de ämnen som måste deklareras. Ämnena är en naturlig beståndsdel av växterna i frågan, men det har visat sig att när folk reagerar allergiska på växterna, då berodde det alltid på vissa ämnen, så förekomsten av allergenerna måste nämnas på förpackningen. Observera att bara omnämnandet säger ingenting om allergenens styrka eller "farlighet", inte heller dess relevans eller "aktivitet". Som så många gånger är EUs deklarationsföreskrifter inte genomgoda utan ett spel inför galerierna.

> Hampa tvålen blev nog sådär, luktar junte alls som
> blommorna..men vi får väll se när den är klar..

Ja, det blir så med tvålar. Inte alla ämnen som doftar klarar ett så högt pH-värde. Här gäller det att experimentera!

Hej då
Martin

Olea

• Olea Naturtvålar
« Svar #21 skrivet: 13 okt-06 kl 20:22 »
Hej!

Helgen den 7-8/10 hade jag kurs i hur man tillverkar kallrörd tvål. Kursen gick i Göteborg. ta gänra en titt på några av bilderna från kursen! Adressen är: www.olea.se

Hälsningar annika
Olea Naturtvålar
www.olea.se

Grelbers-stock

« Svar #22 skrivet: 31 okt-06 kl 14:51 »
Lustigt - jag känner till en www.olea.no som funnit ett bra tag....

Olea

• Olea Naturtvålar
« Svar #23 skrivet: 04 nov-06 kl 09:43 »
Hej,

Vad lustigt! Jag var inne och tittade på www.olea.no. Samma namn som mitt fast på norska. Min hemsida heter i alla fall Olea Naturtvålar och är registrerat i Sverige utan att jag hade en aning om att det fanns en namne i Norge.
Hälsn annika
Olea Naturtvålar
www.olea.se

Suorja

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 13 dec-06 kl 17:25 »
hej...

då var man igång igen....denna gång skulle jag vilja prova varmrörd tvål...

är det någon som orkar förklara lite hur det går till?

tack tack

martinki

• ljuspunkt
« Svar #25 skrivet: 06 jan-07 kl 07:02 »
Hej,

precis som vanligt rör Du Din tvål i kastrullen, spara dock doft+färg och tillsätt mellan 3-10% socker i vattnet innan Du häller i lutpärlorna. När allt blivit pudding sätter Du på locket och ställer kastrullen i ugnen som är 70-75 grader varmt. Kolla var 15:de minut så det inte kokar över. När allt ser ut som riktigt blöt (vaslin), dvs massan befinner sig i gelfasen, då kan Du efter ett tag börja AVSMAKA. Just det. Ta lite tvål och känn med tungspetsen om det "zappar". Gör det inte det så är det klart läge för nästa steg. Zappar det, fortsätt baka, tvålen är inte klar ännu.  Jag rör om då och då, men det måste Du inte.

Nästa steg är att färga och doftsätta. Du ska arbeta snabbt och hålla temperaturen annars blir tvålen lätt knölig då den stelnar. Sockret hjälper dock med att ge en krämig konsistens (och världens lödder, så spar på lödderoljorna, de behövs ej här). Skrapa allt över i formen, studsa den flera gånger hårt på bordet så luftbubblorna försvinner. Låt stelna, skär sedan i bitar och njut. En sådan CP tvål med HP-fortsättning är färdig direkt. Den är dock mjuk /fuktig såklart, så låt den torka ett par dagar.

Du kan spara in 10-15% av doftämnena vid en sådan process förresten. Observera att denna tvål inte kan färgas med alla CP-tekniker då den aldrig kommer att vara så flytande som en äkta CP tvål.

Hej då hälsar en morgonpigg
Martin

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #26 skrivet: 18 jan-07 kl 15:11 »
Ni verkar ju kunna detta. Hur gör jag för att smälta om min margarintvål som jag rörde ihop innan jul? Jag tänkte tillsätta nån överfettningsolja och så eterisk rosmarinolja + ev lite rosmarin"skräp". Men jag vet inte vilken överfettningsolja (gärna nått jag har i skafferiet om det funkar) och hur jag ska gå till väga. Vet ni?
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

martinki

• ljuspunkt
« Svar #27 skrivet: 18 jan-07 kl 15:22 »
Hej,

skär din tvål i så små bitar som möjligt, ännu bättre vore om Du kunde "skala" den med en potatis- eller morotsskalare. Ju tunnare (mindre) bitar (flisor), desto snabbare smältning.

Använd inte vatten.

Alla tvålbitarna ska in i en kastrull (lock på) och ställas i ugngen som är typ  70 grad celsius varmt. Om ett par timmar (1-3) kommer tvålen att vara heltsmäld och då kan Du snabbt arbeta in (röra) överfettningsoljan. För att förhindra att massan tvärstelnar ska Du värma överfettningsoljan även den i ugnen, sisådär en kvart.

Observera att din tvål troligen kommer att härskna snabbare då Du tillsätter överfettningsoljan först nu. Vilken Du tar är upp till Dig att bestämma, alla har sina för- och nackdelar liksom alla har olika idéer om vad som känns lyxigt eller bra.

Martin

Eller så ställer du all tvål i mikron och kör 1,5 min på max. Vänta lite så värmen hinner sprider sig, kör en omgång till, vänta lite, osv rör om då och då så ser Du när det är dags.

DAGS är det när all tvål ser "våt" /"blöt" ut. Som vaslin. Inga tvålbitar ska vara kvar, allt ska ha samma konsistens.
« Senast ändrad: 18 jan-07 kl 15:25 av martinki »

Eulalia

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 18 jan-07 kl 15:39 »
HEj Martinki, long time no see, du brukar inte vara på så ofta ..

jag skulle gärna vilja beställa några av dina tvålar, hur gör vi?
bla vill jag ha den där ljuvligt doftande , minns ej vad den heter...

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #29 skrivet: 21 jan-07 kl 10:45 »
Tack för svaren. jag kanske river den i min matberedare. men vilken olja kan jag ta å hur mycket? jag har oliv och sesamolja hemma, plus vanliga matoljor då. det är ju första gången jag gör tvål så det är lite experimentellt  :)
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

martinki

• ljuspunkt
« Svar #30 skrivet: 22 jan-07 kl 17:36 »
Hej!

Oliv tål inte alla och så försämrar olivolja hudbilden (gynnar pormaskar). Solros kanske eller raps? Sesam om Du tycker om doften - men tänk på att frysa alla tvålar  som Du ej har användning för annars kommer de att härskna om Du har otur.

Jag antar att Du gjorde en bastvål på margarin som inte har någon oljeöverskott? Då tillsätter Du helt enkelt 5 % av margarinvikten som överfettningsolja. Rör om väl!

Hej då
Martin

laskeblask

« Svar #31 skrivet: 30 jul-07 kl 17:44 »
En till fråga på detta spännande ämne, jag ska precis försöka mig på att göra min första bastvålssats (kallrörd) och undrar:

När under processen är det optimalt att tillsätta
*eterisk olja
*överfettningsolja
*färgämne och texturgivare, typ grovmalet kaffe?

Tacksam för svar!
/ Tove

martinki

• ljuspunkt
« Svar #32 skrivet: 30 jul-07 kl 20:00 »
Hej!

Dofter tillsätts så sent som möjligt, all värme skadar doftämnena och så dunstar de av lättare. Erfarenheten kommer att lära Dig vilka dofter som tål vad och när det bästa ögonblicket är inne.

Kaffe och dylikt kan Du ha i när som helst; tänk på att kaffe slukar dofter. Personligen tycker jag det är meningslöst med kaffe plus doft, den kommer inte att hålla.

Rent generellt säger man att när tvålgäggan börjar stelna, så är rätt ögonblick inne. Fort måste det gå. Vissa tillsatser gör att det skär sig, andra att det blixtstelnar. Man upplever roliga saker ibland!

Överfettningsoljan är ett hett ämne inom branschen om man säger så. Naturlagarna kommer att se till att den perfekta balansen uppnås så eller så; i princip spelar det ingen som helst roll när Du tillsätter oljorna. De kommer att bli tvål i alla fall - i teorin. I praktiken ligger Dina tvålar nog inte så länge misstänker jag och därför skulle jag rekommendera att blanda in även dessa oljor så sent som möjligt.

Ha det så gott
Martin
« Senast ändrad: 30 jul-07 kl 20:02 av martinki »

emil.a

• Småland
SV: Tvål tillverkning
« Svar #33 skrivet: 01 nov-12 kl 20:03 »
Fint! har också funderat på att tillverka egen tvål ..

man ska använda kausticsoda - om jag fattat rätt..
är det detsamma som björkaske-lut ?? eller kan det vara ett bra substitut? ??

Stor Kram !!   
fritt å fint <3

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #34 skrivet: 01 nov-12 kl 20:36 »
Kan man göra tvål utan kausticsoda??
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #35 skrivet: 16 nov-12 kl 23:59 »
Kaustiksoda är detsamma som natriumhydroxid.
Björkaskelut innehåller kaliumkarbonat, vilket är något helt annat.

Jag tvivlar på att det är möjligt att göra en vettig tvål utan natriumhydroxid.

emil.a

• Småland
« Svar #36 skrivet: 18 nov-12 kl 16:51 »
OK.... vart hittar man natriumhydroxid i naturen?

när man ska köpa kausticsoda, finns det då olika? något speciellt man ska titta efter?
fritt å fint <3

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Senast ändrad: 18 nov-12 kl 17:35 av sɹǝpuɐ »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #38 skrivet: 18 nov-12 kl 18:07 »
OK.... vart hittar man natriumhydroxid i naturen?

Möjligen kan man värma upp natriumkarbonat till så hög temperatur att koldioxid avgår, och man får fram natriumoxid som kan reagera med vatten till hydroxid. Men det är ingenting för amatörkemister att syssla med. Sedan skrivs det om att man blandar soda med släckt kalk, och får en blandning av natriumhydroxid och kalciumkarbonat. Denna blandning är oduglig till tvålkok.

Säkrast är att köpa natriumhydroxid. Men det är ett farligt ämne, läs på noga hur det ska användas.

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
Hjälp med recept på tvål med grisister.
« Svar #39 skrivet: 05 apr-13 kl 20:38 »
Hej!
Jag har en massa grisister i frysen från julslakten & vill inte att de ska gå till spillo.
Är det någon som har ett lämpligt recept på en tvål med ister & t.ex. rapsolja.
Den ska helst funka som "duschtvål" till kroppen.

Räcker det att smälta istrarna & skumma av skräpet?

Med vänlig hälsning
Stefan
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser