Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Urskog  (läst 13522 gånger)

pålle

• Gäst
Urskog
« skrivet: 15 aug-11 kl 10:06 »
 Irriterar mig över att somliga kallar våra naskonalparker för urskog mig veterligen så finn det ingen rejäl urskog kvar bara riktig gammelskog när blir skogen urskog?

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Urskog
« Svar #1 skrivet: 15 aug-11 kl 10:09 »
Skogen är urskog så länge ingen har rört den. Sedan blir den aldrig urskog igen.

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 aug-11 kl 10:18 »
Skogen är urskog så länge ingen har rört den. Sedan blir den aldrig urskog igen.
Ja där är vi överens   :) så då ljuger dom då  som påstår att det finns urskog i Sverige i alla fall på nationalparkerna för hur många träd per hektar som är över 500år finns det så att det skulle kunna kallas urskog ?

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 aug-11 kl 10:24 »

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 aug-11 kl 10:41 »
http://sv.wikipedia.org/wiki/Urskog
Ja men tyresta skogen är ju inte orörd bönderna högg ju där  och fjällskogen är ju natura område så där får man hugga om inte ja mins fel. således finns inge urskog .

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 aug-11 kl 10:46 »
Ja men tyresta skogen är ju inte orörd bönderna högg ju där  och fjällskogen är ju natura område så där får man hugga om inte ja mins fel. således finns inge urskog .

Tydligen så är det någon liten plätt som är orörd där.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tyresta_nationalpark

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 aug-11 kl 10:52 »
Tydligen så är det någon liten plätt som är orörd där.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tyresta_nationalpark
Som ja tolkar det så var det efter att börderna inte ville sälja som det vart orört?.
« Senast ändrad: 15 aug-11 kl 10:56 av pålle »

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 aug-11 kl 11:08 »
Som ja tolkar det så var det efter att börderna inte ville sälja som det vart orört?.

Det var denna meningen jag såg. Läste inte resten så noga: "I Tyresta nationalpark samt i det intilliggande naturreservatet finns det en del orörd urskog, samt flera små sjöar."

Resten är väl naturskog vad jag förstod.

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 aug-11 kl 11:17 »
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tyresta_nationalpark#Historik .Läs det första stycket så står det att dom högg även där i alla fall så är det min tolkning.

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 aug-11 kl 11:22 »
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tyresta_nationalpark#Historik .Läs det första stycket så står det att dom högg även där i alla fall så är det min tolkning.

Jo, men jag tänkte att det kunde finnas orörda delar ändå. Kanske går att hitta bättre fakta om platsen på andra ställen.

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 aug-11 kl 11:24 »
Jo, men jag tänkte att det kunde finnas orörda delar ändå. Kanske går att hitta bättre fakta om platsen på andra ställen.
Möjligt men ja är för dålig på att söka.

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 aug-11 kl 11:27 »
Kanske står något här: http://www.tyresta.se/?page_id=4

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 aug-11 kl 11:43 »
Kanske står något här: http://www.tyresta.se/?page_id=4
Nja det kan ja inte påstå gamla träd finns det lite var stans  har tallari min när het som är över 200 år är det urskog då för några få sådana?:)

Humle

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 15 aug-11 kl 19:36 »
Nja det kan ja inte påstå gamla träd finns det lite var stans  har tallari min när het som är över 200 år är det urskog då för några få sådana?:)
Isåfall har jag en urskogsstubbe hemma! Vilket vore fränt. Nej det är bara buffel & båg allting för att skogsbolag och den svenska staten ska framstå som miljövänner som värnar om mångfald och kulturvärden i skogslandskapet.  :-X
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Jan lindgren

« Svar #14 skrivet: 18 aug-11 kl 10:05 »

Hej!
Visst kallas skogen urskog även om den varit uppodlad en gång i tiden. Stora delar av Amazonas har varit uppodlade men när europeerna kom til Amerika så dog stora mängder indianer av sjukdomar. Odlingarna försvann och det blev ny urskog.

I Sverige brann urskogarna i genomsnitt var 70e år så särskilt gamla skogar har vi inte. Små områden brukade klara sig från bränderna och många tallar överlevde så det är kanske dem som vissa kallar urskog. Människan har alltid använt den så kallade urskogen så namnet urskog är tvivelaktigt.
MVH
Jan

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #15 skrivet: 18 aug-11 kl 10:23 »
I södra halvan av Sverige rekommenderar jag besök både i Dalby Söderskog (löv) och Norra Kvill (barr), det är platser som gjort ett djupt intryck på mig. De är båda naturskog, men när skogens ålder är sådan att en generation träd fallit och sedan naturlig föryngring skett ser man inte skillnaden mot urskog.

Dalby Söderskogs kännetecken är trädens dimensioner, frodigheten och mängden död ved. Norra Kvills är variationen från totalt ogenträngligt plockepinn till torr pelarsal.

Glänta

• LåtHjärtatBultaEmellanåt! Stoppa Resursslöseriet!
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 18 aug-11 kl 12:32 »
Wikipedia är ingen bibel!

I södra halvan av Sverige rekommenderar jag besök både i Dalby Söderskog (löv) och Norra Kvill (barr), det är platser som gjort ett djupt intryck på mig. De är båda naturskog, men när skogens ålder är sådan att en generation träd fallit och sedan naturlig föryngring skett ser man inte skillnaden mot urskog.
Har du sett någon riktig urskog, olof?
« Senast ändrad: 18 aug-11 kl 13:00 av BoN »
Vill ut från stan till skog o äng - men inte ensam. 178 cm förtidspens. singel. Älskar även att komma till nya insikter.
Vill ge livsrum åt varg, vitrygg, svart stork, asbaggar, dysterspindling, kärrskinn, dyveronika, vildbin och annat som berik
Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

olof

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 19 aug-11 kl 00:33 »
Har du sett någon riktig urskog, olof?
Ja. Och jag borde varit tydligare och skrivit "när skogens ålder är sådan att en generation träd fallit och sedan naturlig föryngring skett ser jag inte skillnaden mot urskog."

Glänta

• LåtHjärtatBultaEmellanåt! Stoppa Resursslöseriet!
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 19 aug-11 kl 12:37 »
Vilken urskog var det du såg, var det den i östra Polen med ett krångligt namn som börjar på "B"?
Vill ut från stan till skog o äng - men inte ensam. 178 cm förtidspens. singel. Älskar även att komma till nya insikter.
Vill ge livsrum åt varg, vitrygg, svart stork, asbaggar, dysterspindling, kärrskinn, dyveronika, vildbin och annat som berik
Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

olof

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 19 aug-11 kl 13:35 »
Vilken urskog var det du såg, var det den i östra Polen med ett krångligt namn som börjar på "B"?
Nej, fel kontinent. Säg mig BoN, vart vill du komma med dina frågor?

Wikipedia är ingen bibel!
Nej, och? Utveckla gärna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 4 användare
Hantverkaren, Petter B, Nataks, MaBr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser