Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pengar vs tid  (läst 6587 gånger)

Linnea Christina

  • Inlägg: 64
    • Uppland
Pengar vs tid
« skrivet: 06 sep-06 kl 15:03 »
Hur dyrt blir det att driva en gård?
Jag undrar vad ni med gård/självhushållning har för yrken?
Hur får man tid till allt som måste göras med djur/odlingar och samtidigt tillräckligt med pengar? ???
Torpare med ena foten i 1800-talet och andra i nutiden.

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Pengar vs tid
« Svar #1 skrivet: 07 sep-06 kl 22:09 »
Jag gissar att dom gör som de flesta hantverkare, jobbar svart till vis del.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Pengar vs tid
« Svar #2 skrivet: 07 sep-06 kl 22:58 »
Frågan var ju vad man jobbar med inte hur man sköter sin bokföring.

Även den som jobbar/säljer svart måste ju ha kunder till sina varor/tjänster.

Jag jobbar på kontor 1/2tid och säljer plantor och grönsaker resten av tiden. Kontorsjobbet är tyvärr det som betalar hyran ...

Linnie : du måste nog specificera din fråga lite. Vad det kostar eller vad man tjänar på sin "gård" beror ju på vad man håller på med, hur och vadför man gör det. Väldigt få kan dock klara sig på småbruk utan att ha pengar från lönearbete eller annan verksamhet.

Leta bland gamla trådar under rubrikerna "Ekonomi" och "Vägar till självhushållning". Där finns många diskussioner om detta.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Pengar vs tid
« Svar #3 skrivet: 08 sep-06 kl 07:17 »
För att leva billigt behöver du pengar. Det tar ett tag att komma in i ruljansen och för att skaffa alla "bra saker", får du i de flesta fall betala med svenska kronor. När du har fina djur och feta grönsaker, är du mer eller mindre självförsörjande och kan lönearbeta mindre och få mer tid över till din lilla gård.

Av en mystisk slump lönearbetar både jag (90 %) och min man (100 %) nu. Mycket pengar, lite tid. Det var inte så vi hade planerat - alls - men nu gillar vi läget, stressar en del och håller fokus på drömmarna.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Pengar vs tid
« Svar #4 skrivet: 08 sep-06 kl 12:50 »
(Detta inlägg är inte ett svar på tidigare inlägg utan en allmän reflektion)

Det är vårat konsumtionsmönster och livsstil som slukar vår tid.

Livsstilsbegreppet Voluntary simplicity – frivillig enkelhet handlar främst om att ta ställning till frågor om hur man vill leva sitt liv, att inte följa strömmen utan tänka och välja själv. Ifrågasätta alla inköp utifrån frågan om de verkligen ger högre livskvalitet. Idealen är materiell enkelhet, god gemenskap, att göra det man älskar att göra och att leva i nuet.

Hur många timmar kostar bilen, huset, konsumtionen och lånen när skatten är dragen från lönen?  Räkna gärna: Ta din inkomst, den summa du får i handen efter skatt och dela i antalet timmar du jobbat under en månad. Nu har du din verkliga timlön. Sedan tar du den utgiftspost du vill räkna på, tex lån, delat med den verkliga timlönen och får fram hur många timmar det kostar i tid.

Är de materiella valen vi gör verkligen viktiga eller är det så att vi blir påverkade av familj, släkt, vänner och samhälle?

Nu menar jag inte att alla ska ändra sina konsumtionsvanor och levnadssätt. Men det kan vara bra att bli medveten om att de val vi gör kostar mycket tid.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Linnea Christina

  • Inlägg: 64
    • Uppland
Re:Pengar vs tid
« Svar #5 skrivet: 08 sep-06 kl 17:42 »
Tack för alla svar! Det var interessant att höra er syn på det och tycker att jag nog ska klara mig jag med.. :)
Torpare med ena foten i 1800-talet och andra i nutiden.

Suresh

  • Gäst
Re:Pengar vs tid
« Svar #6 skrivet: 09 sep-06 kl 03:39 »
I fjor hade jaq en taxerad inkomst efter reseavdrag på 145 000 kr. Netto c:a 95 000 efter skatt.

På det har jag betalat 42 228 kr i underhåll och 24 000 kr i återbetalning till CSN.  I år tillkommer amortering på JAK-lån 1 200 kr/ mån. Boendekostnad c:a en tusenlapp per månad  till.  Och lånesumman har jag reserverat på JAK för återbetalning av sparpoäng, så jag lever inte på lånade pengar.  Men frågan är: vad lever jag på egentligen? Jag begriper det inte själv.  ???

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Pengar vs tid
« Svar #7 skrivet: 09 sep-06 kl 08:02 »
Du kanske lever på mat?

Garyu

  • Gäst
Re:Pengar vs tid
« Svar #8 skrivet: 09 sep-06 kl 15:25 »
Såg nånstans att folk som lever som "hunter/gatherers", ehm, alltså... "jägare/samlare"? Dom lägger i alla fall 70% av sin tid på familjen och att umgås med varandra, alltså sociala aktiviteter som inte ger någon "inkomst" i ordets egentliga mening. De resterande 30% av deras tid går ju dessutom inte BARA till att jaga eller springa runt och samla ihop mat utan även till att tillverka verktyg och annat.

Nu är det i och för sig så att den här typen av människor nästan aldrig har tillgång till sjukvård och annat så de kanske har kortare livslängd, det vet jag inget om. Men det verkar ju ändå som att även om man ser på en hel livstid så borde de få mer tid över för "högkvalitativa" sysslor.

Så varför har vi lämnat det bakom oss egentligen? Är inte syftet med utveckling att man ska få det bättre?

Suresh

  • Gäst
Re:Pengar vs tid
« Svar #9 skrivet: 09 sep-06 kl 15:47 »

(...)

Nu är det i och för sig så att den här typen av människor nästan aldrig har tillgång till sjukvård och annat så de kanske har kortare livslängd, det vet jag inget om. Men det verkar ju ändå som att även om man ser på en hel livstid så borde de få mer tid över för "högkvalitativa" sysslor.

Så varför har vi lämnat det bakom oss egentligen? Är inte syftet med utveckling att man ska få det bättre?

Jägarfolk har nästan alltid mycket god hälsa - i vart fall mycket bättre än jordbruksfolk på samma utvecklingsnivå. Fina tänder, inga förslitningskador - sällan epidemier.

Varför är då jägarfolken så få, fast de mår så bra? Svar, därför att få kan leva som jägare. På samma geografiska yta kan långt fler jordbrukare försörja sig. Och ännu fler industrialiserade människor.

Så utvecklingen gör inte med nödvändighet att vi får det bättre. Bara att vi blir fler och fler.

Jägarfolken ropar:
STOPPA INTE AIDS

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Pengar vs tid
« Svar #10 skrivet: 09 sep-06 kl 15:54 »
Så varför har vi lämnat det bakom oss egentligen? Är inte syftet med utveckling att man ska få det bättre?

I och med jordbruket har människorna blivit så många att det inte skulle gå att försörja alla som jägare och samlare.

Jag tror inte utvecklingen har något syfte över huvud taget, lika lite som evolutionen eller kapitalismen har det. De bara är. Den som kommer på ett smartare sätt att göra något får ett tillfälligt försteg framför andra människor och kan utnyttja det under en begränsad tid för att höja sin levnadsstandard eller sprida sina gener. Så småningom har kunskapen spritt sig så att man är tillbaks där man började.

Eulalia

  • Gäst
Re:Pengar vs tid
« Svar #11 skrivet: 10 sep-06 kl 15:35 »
I och med jordbruket har människorna blivit så många att det inte skulle gå att försörja alla som jägare och samlare.


det beror på vad man jagar.....kannibalism nån?  ;D

javill

  • Inlägg: 11427
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Pengar vs tid
« Svar #12 skrivet: 11 sep-06 kl 12:20 »


På det har jag betalat 42 228 kr i underhåll och 24 000 kr i återbetalning till CSN.  

Vad har du för CSN-lån? Den typen av CSN-lån jag har ska jag betala av med 4% av min taxerade inkomst per år. Så liten eller ingen inkomst betyder liten eller ingen avbetalning på CSN-lånet.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

nettan

  • Gäst
Re:Pengar vs tid
« Svar #13 skrivet: 23 okt-06 kl 17:19 »
Vad har du för CSN-lån? Den typen av CSN-lån jag har ska jag betala av med 4% av min taxerade inkomst per år. Så liten eller ingen inkomst betyder liten eller ingen avbetalning på CSN-lånet.

det där stämmer inte.....jag fick betala 1500/kvartal till csn trots att jag inte hade något jobb och 4800kr UT efter skatt....

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Pengar vs tid
« Svar #14 skrivet: 23 okt-06 kl 18:00 »
Såg nånstans att folk som lever som "hunter/gatherers", ehm, alltså... "jägare/samlare"? Dom lägger i alla fall 70% av sin tid på familjen och att umgås med varandra, alltså sociala aktiviteter som inte ger någon "inkomst" i ordets egentliga mening. De resterande 30% av deras tid går ju dessutom inte BARA till att jaga eller springa runt och samla ihop mat utan även till att tillverka verktyg och annat.

Nu är det i och för sig så att den här typen av människor nästan aldrig har tillgång till sjukvård och annat så de kanske har kortare livslängd, det vet jag inget om. Men det verkar ju ändå som att även om man ser på en hel livstid så borde de få mer tid över för "högkvalitativa" sysslor.

Så varför har vi lämnat det bakom oss egentligen? Är inte syftet med utveckling att man ska få det bättre?
Jag kan nog inte helt titulera mig som "jägare/samlare".
Men under perioden oktober-april så står huvuddelen av inkomsterna för min del från intäckter från pälsauktioner och under resten av året står inkomster från skadedjursjakt för en betydande del av familjeekonomin. Annars tjänar jag mina pengar på att jaga annat än vilt (brukar plocka in en och annan människa dåd och då som domstolen, sheriffen eller någon Bonds Man vill ha tillbaka) ;).
Eller så säljer jag virke, eldningsved, ägg, kycklingar, väggsten (heter det så på svenska?), plantor m.m. Eller smider, svetsar, snickrar eller kör maskiner åt andra. Ibland står jag även som utkastare vid bykrogen om dom känner behov av den tjänsten.
Jag tror det är svårt att klara en gårds försörjning enbart genom en syssla. Vill man klara sig själv så måste man vara anpassningsbar och se till att skaffa sig kunskaper inom olika områden.

Och ja pengarna kostar tid om man vill klara sig själv. Betydligt mer tid än vad lönearbete kräver. 8-timmars arbetsdagar existerar inte för en självförsörjare i västvärlden.
« Senast ändrad: 23 okt-06 kl 18:05 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Pengar vs tid
« Svar #15 skrivet: 23 okt-06 kl 19:32 »
det där stämmer inte.....jag fick betala 1500/kvartal till csn trots att jag inte hade något jobb och 4800kr UT efter skatt....

CSN har ändrat sina återbetalningsregler ett antal gånger. Vi som läste på 80-talet betalar inte sällan betydligt mer än de där 4 procenten...  å andra sidan blir vi klara med lånen innan vi dör  ;D


nettan

  • Gäst
Re:Pengar vs tid
« Svar #16 skrivet: 23 okt-06 kl 19:52 »
CSN har ändrat sina återbetalningsregler ett antal gånger. Vi som läste på 80-talet betalar inte sällan betydligt mer än de där 4 procenten...  å andra sidan blir vi klara med lånen innan vi dör  ;D



jag är klar med mitt!!!
hade bara 40.000 ;D

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Pengar vs tid
« Svar #17 skrivet: 23 okt-06 kl 20:34 »
Grattis! Själv har jag några betalningsår kvar, men inte så många. Tillbringade en förskräcklig massa år i den akademiska världen, rätt kul var det ju iofs  ;)

Och jösses vad här ska firas när CSN har fått sina sista pengar från mig - det blir en besparing på åtskilliga tusenlappar årligen som man kan lägga på mycket roligare saker... eller på att jobba mindre!

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Pengar vs tid
« Svar #18 skrivet: 23 okt-06 kl 23:06 »
Tid är pengar sägs det. Hur ska man tolka om någon säger att han inte har tid? Är han pank?

Edgar (som är på löjlighetshumör just nu)

javill

  • Inlägg: 11427
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Pengar vs tid
« Svar #19 skrivet: 24 okt-06 kl 10:59 »
CSN har ändrat sina återbetalningsregler ett antal gånger. Vi som läste på 80-talet betalar inte sällan betydligt mer än de där 4 procenten...  å andra sidan blir vi klara med lånen innan vi dör  ;D



Jag lär inte ha betalt mitt innan jag fyller 65 men, får väl se fram emot att det då skrivs av... ::) I dagsläget betalar jag bara räntekostnader och inget armorteras. Det blir som en extra akademikerskatt på 4% av inkomsten helt enkelt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 3 användare (1 dolda)
alfhild, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser