Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hugga i sten  (läst 9223 gånger)

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Hugga i sten
« skrivet: 06 sep-06 kl 13:38 »
Jag vill veta allt  om hur man kan hugga ut fyrkanter och kilformer ur natursten på bästa och enklaste sätt. då jag har en körbro som rasat och som tydligen varit kallmurad på ett mycket dåligt sätt, villl jag bygga upp den igen men betydligt stabilare och bättre.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Bo

  • Inlägg: 4238
Använda skyddsglasögon
« Svar #1 skrivet: 07 sep-06 kl 08:26 »
är det viktigaste. Sedan skulle jag själv leta efter en plats med sten som spruckit på rätt sätt med mycket räta vinklar, det underlättar.


lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
Re:Hugga i sten
« Svar #2 skrivet: 19 sep-06 kl 15:33 »
Ett antal rundkilar är vad som krävs. Med ca 5 stycken kring 20mm så klarar man block på ett par hundra kilo. Större stenar tar man med antingen flera kilar eller med grövre. Kilarna är dock inte billiga. Dom kring 20mm brukar kosta ca 200 spänn styck.
För att göra hålen är det en bensin (typ kobra) eller trycklufts -maskin som gäller. En el-maskin lär inte hålla det projektet ut.
Har man en bra kompressor är en trycklufts borr smidigast. Annars går det bra med en kobra också även om den är lite otymplig.
Stenen man har att jobba med har stor betydelse för både resultatet och arbetstakten.
Det billigaste alternativet är annars att köpa gamla stenhuggningsverktyg och göra jobbet för hand. Låter kanske inte som något alternativ för dom flesta men det är det faktiskt...

Här är en länk med lite bilder på verktyg och mitt eget stenprojekt.
http://www.stefansvensson.se/stone
« Senast ändrad: 19 sep-06 kl 15:35 av lallas »
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 2 användare (1 dolda)
alfhild

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser