Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Matvete och korn för mältning  (läst 3943 gånger)

Fjalar

• Västergötland
Matvete och korn för mältning
« skrivet: 10 aug-11 kl 22:21 »
Hej på er. Nu känner jag mig mogen för att odla malt till egen öl och vete att äta som ris. JAg undrar bara om någon har några tips på bra sorter att odla.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Matvete och korn för mältning
« Svar #1 skrivet: 11 aug-11 kl 18:01 »
Om du ska koka och äta hela vetekorn så är enkornsvete bäst, emmer/tvåkornsvete näst bäst. Men du behöver skalningsmaskin till dem och såna växer inte på trän. Du kan hitta lite mer om detta ochh annat i denna tråd:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=116629.0

Bästa alternativ som inte behöver skalas vet jag inte vad det är, men moderna brödveten är inte särskilt lämpliga. De är hårdsmälta. De är ensidigt förädlade för att passa moderna bakningsmetoder.

När det gäller kornet så ska du leta rätt på ett s k maltkorn. De ska också odlas på lite speciellt vis men jag är inte insatt. Det finns en bok av en svensk om hur han gör eget öl från utsäde till färdig dryck, eller ungefär så i alla fall.
« Senast ändrad: 11 aug-11 kl 18:04 av Anders Skarlind »

Fjalar

• Västergötland
SV: Matvete och korn för mältning
« Svar #2 skrivet: 11 aug-11 kl 23:37 »
Tack för svaret.

Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser