Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras för köttproduktion?  (läst 1824 gånger)

port513

• Skåne
Vilken ras för köttproduktion?
« skrivet: 10 aug-11 kl 20:55 »
Har tidigare enbart haft kaniner som sällskap och därför absolut inte ens funderat på vad man ska ha för ras om man vill ha kött.
De jag pratat med säger New Zealand Red men vad säger ni som har kaniner för kött?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Vilken ras för köttproduktion?
« Svar #1 skrivet: 11 aug-11 kl 00:17 »
Beror helt på vad du prioriterar... Burstorlek, kraftfoderbehov, lätthanterlighet, om du vill ha flera användningsområden etc...

Jag äter hermeliner (dvärgras) jag :-). Överskottet från min utställningsavel. Dom är perfekta för mig, lätthanterad storlek i livet och döden så att säga. Lättfödda också, de når vuxenvikt rätt fort (ca 1kg). Man får nästan alltid någon i kullen som blir alldeles för stor = perfekt grytkanin. Vi är bara 2 i familjen.
//Lina

jennabus

• Kaninuppfödare
    • Norrbotten
    • Mytoskaniner
« Svar #2 skrivet: 11 aug-11 kl 12:32 »
Jag gör samma som Lina, äter överskottet från min utställningsavel skillnaden är att jag har Rex och Liten Rex. Vikterna vid slakt varierar från ca 4 kg ner till 2-2,5 kg.... Detta funkar fint för mig  :)...
En rex blir Ca två middagar för två till 3 personer och tar man till vara på levrarna har man en middag till :)..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 aug-11 kl 12:47 »
Samma sak diskuterades för ett par veckor sedan. Här:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=116024.0

MorAnna

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 11 aug-11 kl 12:58 »
Jag "gör två flugor på smällen", och kör genbank på lantraser (Melleruds- och Gotlandskanin) samtidigt som jag tänkte att det skulle ge lite kött...! Så det är lite samma tänk som "skiesabove" och "jennabus", har egentligen kaninerna av en annan anledning - köttet är en "biprodukt".

Ska man däremot inrikta sig på att bli ren köttproducent kan jag tänka mig att det är andra villkor som gäller - dvs man måste ha koll på tillväxttakt, foderkostnad osv. (egentligen ligger lantraserna bra till där, eftersom de är framavlade sen gammalt för att ha blygsamma foderkrav...!) När jag räknade efter lite ungefärligt tyckte jag det verkade svårt att få någon lönsamhet på att t.ex. sälja kaninkött...? Eller har du bara tänkt att ha för egen konsumtion?

Jag är lite osäker på om jag verkligen klarar av att äta upp dem själv, men jag har tänkt att jag ska slakta de "överblivna" (dvs de som jag inte tänker spara till avel, eller får sålt till kel eller andra genbanker) årsungarna  (+ eventuellt äldre avelsdjur som gjort sitt) efter betessäsongen (för när utebetet är slut blir det ju hösäsong, och genast kostar det mer att föda dem...!). Om jag inte är så sugen på att äta upp dem själv ska jag pröva att sälja. Annars får jag väl ställa till med fest och bjuda på kaningryta ;-).

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 2 användare
torbjorn, PLund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser