Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund och barn - hur orolig borde jag vara?  (läst 10939 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hund och barn - hur orolig borde jag vara?
« Svar #20 skrivet: 16 aug-11 kl 09:57 »
Ett djur är ingen leksak.

Det är det som är tricket, du är där och är emellan. Koll HELA tiden.
Både för hundens och ungens trygghet.
De är inte ensamma en sekund.
Där satt den!

Här har vi ett typexempel på PostTraumatiskt Stress-Syndrom.  Vi har inte en susning om vad barn har utsatt denna hund för.  Minsta lilla detalj (kanske färgen på en tröja, eller en viss rörelse med en hand) kan utlösa de hemska minnena, och individen "är tillbaka" i tortyrsituationen.  Då är det svårt eller omöjligt att reagera förnuftigt.

Din tik hanterade ju situationen superbt.  Men att utsätta henne för dessa minnen en gång till vore grymt.  Håll en dörr låst mellan barn och hund varje sekund när Du inte kan vara fokuserad på dem själv!

Och grattis till att Du har två så goda vänner!  En ettåring och en hund!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

pålle

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 16 aug-11 kl 10:01 »
Där satt den!

Här har vi ett typexempel på PostTraumatiskt Stress-Syndrom.  Vi har inte en susning om vad barn har utsatt denna hund för.  Minsta lilla detalj (kanske färgen på en tröja, eller en viss rörelse med en hand) kan utlösa de hemska minnena, och individen "är tillbaka" i tortyrsituationen.  Då är det svårt eller omöjligt att reagera förnuftigt.

Din tik hanterade ju situationen superbt.  Men att utsätta henne för dessa minnen en gång till vore grymt.  Håll en dörr låst mellan barn och hund varje sekund när Du inte kan vara fokuserad på dem själv!

Färgen torde inte ha nån betydelse hudar är färg blida ad ja vet.

Just_me

• Småland
« Svar #22 skrivet: 16 aug-11 kl 16:32 »
Där satt den!

Har lärt mig nått idag :)
Om vi är ute är hunden mycket mycket lugnare trotts närkontakt med lillen. Tror det är för att hon inte blir trängd, hon går ju helt lös ute.
Idag fick jag lite av en chock när han tultade fram till mig för att sno mina oh så spännande klirrande jobbnycklar och Dess (hunden) efter en stund kommer fram och snusar på lillkillen en stund. Han grabbade tag i hennes päls, blev en stor tuffs av håpr i hans hand men då la hon sig ner på sidan! Jag passade på att köra det mamma alltid kört med mina småsysken/syskonbarn:
"Aaaaahh, på hunden...." så klappar man väldigt lungt och försiktigt så barnet ska förstå att man klapar snällt, inte slå och rycka.

Hur som hade vi det riktigt mysigt där mitt på gräsmattan i solen, han klappade lite, försökte peta på hennes tänder och sen tröttnade han och gick! Jag satt kvar en bra stund och kliade på magen och passade på att leta fästingar (hennes favoritsysselsättning numera)

Tyckte det gick så jäkla bra! Hunden var stencool, ungen tröttnade och alla var glada.

Jag skulle fortfarande aldrig ha dem i samma rum utan att jag fysiskt står mellan dom. Och jag kommer inte ta för givet att det går lika bra nästa gång och verkligen inte inomhus. Men jag blev riktigt glad! Och jag tror jag gjorde rätt som asossierade honom med korv i hennes ögon ;)
Kanske därför hon kom fram till att börja med, haha!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #23 skrivet: 16 aug-11 kl 23:04 »
Korv är nog den rätta vägen  ;D
Min tik får tunnelseende när det gäller ägg så alla som är hundrädda får mata henne med ägg först så dom blir super polare !
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #24 skrivet: 17 aug-11 kl 11:22 »
Citera
och Dess (hunden) efter en stund kommer fram och snusar på lillkillen en stund. Han grabbade tag i hennes päls, blev en stor tuffs av håpr i hans hand men då la hon sig ner på sidan!

Tycker det låter som att Dess talar om att Lillen hör till flocken, söker kontakt och kollar att allt är bra. När det rycks i pälsen betygas både vänlighet och underkastelse genom att lägga sig platt.
Tror inte Dess skulle göra något annat än i ren panik. Och visst ser det ut som någon liten skrikig typ med klibbiga fingrar..........  :-[ Å så har Dess fått skulden. Någon skrev posttraumatisk stress, jupp! D tror jag på.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Just_me

• Småland
« Svar #25 skrivet: 17 aug-11 kl 13:17 »
Tycker det låter som att Dess talar om att Lillen hör till flocken, söker kontakt och kollar att allt är bra. När det rycks i pälsen betygas både vänlighet och underkastelse genom att lägga sig platt.
Tror inte Dess skulle göra något annat än i ren panik. Och visst ser det ut som någon liten skrikig typ med klibbiga fingrar..........  :-[ Å så har Dess fått skulden. Någon skrev posttraumatisk stress, jupp! D tror jag på.

Ja det känns jättebra nu, inte alls som ett problem. Tror det var rätt väg att gå, är glad att jag inte issolerade dem från varrandra ännu mer!

Färska ägg är också en favorit här :D Bägge hundar gör sina aaaallra gulligaste poser och ger tassen och slickar sig om munnen när jag kommer från hönshuset :p

Existens?

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 17 aug-11 kl 13:30 »
Man kan ju också bygga bort de 'fällor' som finns i hemmet, om det bara är en tid kan man ju ta bort korgar och liknande som ligger på platser där det inte finns en utväg, t.ex under skrivbord. Min gamla gillar alla människor, men kommer någon och rycker henne i svansen, barn eller vuxen, så blir hon förbannad. Så jag har alltids henne under uppsikt när barn kommer och hälsar på, och ser till så hon inte lägger sig på ställen där hon inte kommer undan. Vem vet, dom kan ju ramla på henne av ren oförsiktighet. Dom andra hundarna däremot bryr sig inte om vad som än händer.

Just_me

• Småland
« Svar #27 skrivet: 17 aug-11 kl 13:39 »
Man kan ju också bygga bort de 'fällor' som finns i hemmet, om det bara är en tid kan man ju ta bort korgar och liknande som ligger på platser där det inte finns en utväg, t.ex under skrivbord. Min gamla gillar alla människor, men kommer någon och rycker henne i svansen, barn eller vuxen, så blir hon förbannad. Så jag har alltids henne under uppsikt när barn kommer och hälsar på, och ser till så hon inte lägger sig på ställen där hon inte kommer undan. Vem vet, dom kan ju ramla på henne av ren oförsiktighet. Dom andra hundarna däremot bryr sig inte om vad som än händer.

Ja, jag undviker möten mellan dem i hallen och andra trånga ställen. Köket går bra och ute :)
Men väldigt bra tipps, tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1125 gäster, 3 användare
hustomtar, kretslopp, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser