Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pärlhöns, ruvning och rede  (läst 6985 gånger)

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
Pärlhöns, ruvning och rede
« skrivet: 08 aug-11 kl 12:45 »
Hej!
Jag undrar om man kan få en pärlhöna att börja ruva i fångenskap? hur vill dom ha det?
Just nu lägger min höna dem rakt ner i en grop i spånet... men det funkar ju inte riktigt så bra....
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Pärlhöns, ruvning och rede
« Svar #1 skrivet: 08 aug-11 kl 18:20 »
På de bilder jag sett pärlhöns ruva ser det lite kaos ut. ;D MASSOR av ägg som ligger utanför här och där (i gropar i spån på golvet som du beskriver) och flera pärlhönor som ruvar tillsammans. ;D

Ska se om jag kan hitta lite på nätet. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 08 aug-11 kl 18:22 »
Här hittade jag. ;D

Och här har du lite och läsa på hemsidan bilden kommer ifrån.
http://www.hjelmslund.se/Om%20Hjelmslund/Viltprojekt/Parlhons.html
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 09 aug-11 kl 00:33 »
Pärlhöns föredrar framför allt annat att ruva utomhus i någon grop i buskarna.

Men de ruvar även inomhus, och då gör de bara en enkel grop i spånet/halmen.
De gillar att ruva i trånga utrymmen, som denna bilden. Här har pärlhönan nöjt sig med att ruva under en trång balja. Så gör något liknande inomhus ;) Eller ta in massor av stora grenar ;)

Här har du en liten gruppbild  ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Sophfia

« Svar #4 skrivet: 10 aug-11 kl 13:02 »
Haha oj, det ser verkligen kaotiskt ut! Måste det inte bli väldigt stor spill på äggen? Det är ju som sagt massvis ägg som ligger "utanför".

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser