Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hot Lemon  (läst 12470 gånger)

karhuu

• Norrbotten
Hot Lemon
« skrivet: 08 aug-11 kl 11:11 »
Hej!
Mina Hot Lemon plantor ser ut att ha problem?
Frukterna växer ju rakt upp, och nu har dom börjat böja sig ned och skaftet ser brutet ut!
Detta medan frukterna ännu är gröna!
Är detta normalt?
Hot Lemon är ju flerårig, så hur gör jag till vintern?
Skall jag klippa ned plantorna?
Dom har vuxit sig höga! Den högsta är nu ca 1 m hög och ser ännu ut att växa!
Hur förvarar jag frukterna? Det ser ut att bli en riklig skörd trots att jag bara har 4 plantor!
Kan jag använda fröerna i frukten till att gro nya plantor?

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Hot Lemon
« Svar #1 skrivet: 09 aug-11 kl 14:14 »
Hmm...lägg in en bild så blir det nog lättare att förstå vad du menar.

Alla chili är fleråriga och ger mer och blir större för varje år. Men det är ganska svårt att få de att överleva vintern. Man kan övervintra dem genom att antingen klippa ner dem ganska rejält och förvara dem på samma sätt som man övervintrar pelargoner (svalt och ljust, jättelite vatten) eller så kan man göra som jag brukar göra och klippa ner dem litegrann och ta in dem på fönsterbrädan i rumstemperatur. Det sista fungerar inte superbra, men de överlever. Jag är tvungen att göra så då jag inte har tillgång till en lämplig, sval övervintringslokal. På våren klipper jag ner dem ganska hårt och då sätter de fart igen. Ett tredje sätt jag har hört om, men inte testat är att övervintra en stickling istället för hela plantan. Annars är ju det enklaste att helt enkelt ta frön och sedan så dem som vanligt till våren.

Ja, det går att använda fröna i frukterna. Se bara till att de är ordentligt mogna innan du plockar dem. Enklast brukar vara att sedan torka frukten hel innan du tömmer ur fröna och sparar dem. Torka dem noga, annars kan de mögla. Har du flera olika chilisorter nära? I så fall finns det en risk att fröna inte är sortäkta (dvs. när de gror så ser nya plantan inte ut som moderplantan). Chilis korsar sig ibland, men om man bara har en sort eller avstånd till andra sorter så brukar det fungera bra ändå. 

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #2 skrivet: 09 aug-11 kl 14:23 »
Hur förvarar jag frukterna? Det ser ut att bli en riklig skörd trots att jag bara har 4 plantor!

Jag brukar torka dem (utan fröna, det blir alldeles för starkt för mig med fröna kvar) och mala dem. Du kan torka dem hela också. De går att frysa (har jag för mig), koka till chilisås, lägga in i olja eller vinäger m.m.

Tips: Hot lemon är ganska starka så använd engångshandskar när du håller på med frukterna.

ason

• Småland
    • getapulien.se
« Svar #3 skrivet: 18 aug-11 kl 18:18 »
Hot Lemon växer "uppåt", förra året fick jag 3 kg på en planta  ;D. Har inte övervintrat ngn planta men det går, bara dom har det svalt. La in massor av HL i socker & ättika, tyvärr alldeles för lite men i år...
Sjud bara frukterna i ca 10-15 minuter innan inläggning så blir det ok utan att det brinner allt för mkt ;) Hittade inläggning på dk socker

Ingredienser
20 gröna pepparfrukter
20 röda pepparfrukter
8 dl vatten
2 dl Dansukker Strösocker
1 1/2 – 2 dl ättiksprit
1/2 dl salt

gjorde bara men HL- supergott och starkt...
Försöker leva självhushåll sen 2002

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 18 okt-11 kl 13:23 »
Tips: Det går jättebra att djupfrysa färsk chili. Sen kan man lätt finhacka dem som halvtinade.
Det går bra att vinterförvara dem i ljust läge men utan elementvärme under fönsterbrädan. De brukar dock väldigt lätt få bladlusangrepp fram på senvintern. Man får hålla koll och vara beredd med såpvattendusch. Det är lämpligt att klippa ner plantan lite grann när man tar in den och även på vårkanten innan den sätter fart och växer.
Bilden mitt i vintern och smällkallt ute men grönt inne.  ;D
« Senast ändrad: 18 okt-11 kl 13:47 av tillyvonn »
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 18 okt-11 kl 13:29 »
Ja förresten - De böjer ner sig när de håller på att mogna.
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 2 användare (1 dolda)
sälen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser