Hmm...lägg in en bild så blir det nog lättare att förstå vad du menar.
Alla chili är fleråriga och ger mer och blir större för varje år. Men det är ganska svårt att få de att överleva vintern. Man kan övervintra dem genom att antingen klippa ner dem ganska rejält och förvara dem på samma sätt som man övervintrar pelargoner (svalt och ljust, jättelite vatten) eller så kan man göra som jag brukar göra och klippa ner dem litegrann och ta in dem på fönsterbrädan i rumstemperatur. Det sista fungerar inte superbra, men de överlever. Jag är tvungen att göra så då jag inte har tillgång till en lämplig, sval övervintringslokal. På våren klipper jag ner dem ganska hårt och då sätter de fart igen. Ett tredje sätt jag har hört om, men inte testat är att övervintra en stickling istället för hela plantan. Annars är ju det enklaste att helt enkelt ta frön och sedan så dem som vanligt till våren.
Ja, det går att använda fröna i frukterna. Se bara till att de är ordentligt mogna innan du plockar dem. Enklast brukar vara att sedan torka frukten hel innan du tömmer ur fröna och sparar dem. Torka dem noga, annars kan de mögla. Har du flera olika chilisorter nära? I så fall finns det en risk att fröna inte är sortäkta (dvs. när de gror så ser nya plantan inte ut som moderplantan). Chilis korsar sig ibland, men om man bara har en sort eller avstånd till andra sorter så brukar det fungera bra ändå.