Hej!
Var krypen gråaktiga som du skrev tidigare så kanske det inte alls var hönslöss du såg eftersom dom är mera hudfärgade eller brunaktiga.
Däremot har jag sett att det finns lusliknande grå små kryp i träbyggnader som skulle kunna vara nån form av löss som kryper på trärena ytor. Men dom ger sej inte på hönsen och ger inte hönsen några problem.
Jag har aldrig sett hönslöss någon annanstans än på just hönsen (förutom på mina egna händer) så att dom skulle ha hoppat av till redet när hönan går därifrån verkar inte rimligt. Dom lever ju på en höna hela sitt liv och överlever bara en kort tid utanför ett värddjur. Iofs så är den korta tiden några dagar men varför skulle en lus hoppa av sitt värddjur om den riskerar att dö. Så pass stark livsvilja har dom ju ändå.

Det är annat med kvalster. Dom sitter i springor och hörn på dagtid och kryper fram när det blir mörkt och suger blod av hönsen och såna kan man se i redena ibland när dom kryper runt i halmen eller sitter på ett ägg som man tar fram när hönan ligger på dom. Men hönskvalster är ju röda och mindre än löss. Löss är mellan 1-6 mm och kvalster är MAX 1 mm och oftast bara 1/2.
Jag tror snarare att det var några andra kryp du såg som passade på att snylta lite på värmen och kanske åt lite hudavlagringar som låg på äggen medan hönan tog sej en tur till maten eller vad det nu var. Jag tror inte att du behöver bekymra dej för det, allra helst om du inte såg några löss på hönan.
Kolla ordentligt på henne en gång till för säkerhets skull. Det syns ju bäst mellan fjädrarna på undersidan av gumpen mellan anus och buken om det finns löss..
Annars köper du Etotal på Granngården eller motsvarande. Men om kycklingarna ska kläckas inom det snaraste som idag eller imorgon så är det bättre att du väntar till nästa vecka för kycklingarnas skull.
Etotal är ju ändå ett gift och nykläckta kycklingar är känsliga och jag har iaf hellre lite löss än döda kycklingar..
En liten rättelse till Amanda: Det är väldigt ovanligt med blodsugande hönslöss i Sverige. Lössen suger inte blod utan äter av döda hudceller och fjädrar. Så det dom orsakar är alltså klåda och irritation på hönsen och då störs hönsens vila och nattsömn vilket påverkar hönsens allmäntillstånd och immunförsvar. Dom får lättare andra sjukdomar om dom har mycket löss. Och å andra sidan så får dom mycket löss om dom redan är försvagade av någon anledning.
Små kycklingar brukar sällan drabbas av löss eftersom dom inte har några fjädrar som lössen kan gömma sej i. Dom små dunen räcker inte för det. Skulle en lus komma på en kyckling så väljer den raskt att byta till en större kyckling eller vuxen höna så snart den får möjlighet.
/Tedarix