Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Istället för whiteboard...  (läst 15240 gånger)

ylvak

  • Inlägg: 202
  • Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
Istället för whiteboard...
« skrivet: 06 aug-11 kl 22:16 »
Har ett ställe i köket som nu tjänat ut som griffeltavla. Jag skulle vilja ha typ whiteboard istället. Är alltid snål och försöker istället hitta på egna lösningar när det kommer till inredning. Nu undrar jag om nån vet om man kan ta nåt annat material istället för en "färdig-köpt" whiteboard?
Dels finns inga färdiga i de mått jag vill ha. Dels är de färdiga dyra(för att vara besvärlig vill jag förstås ha två!), dels ser det lite plastigt ut med vita. Finns det inga andra fäger, typ ljusgul, som dessutom ökar läsbarheten inte bara för dyslektiker......Riktig whiteboard verkar vara av emaljerad plåt......?

Nån som kan tipsa så här en lördagkväll;-) /Y
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Istället för whiteboard...
« Svar #1 skrivet: 06 aug-11 kl 22:21 »
Har ett ställe i köket som nu tjänat ut som griffeltavla. Jag skulle vilja ha typ whiteboard istället. Är alltid snål och försöker istället hitta på egna lösningar när det kommer till inredning. Nu undrar jag om nån vet om man kan ta nåt annat material istället för en "färdig-köpt" whiteboard?
Dels finns inga färdiga i de mått jag vill ha. Dels är de färdiga dyra(för att vara besvärlig vill jag förstås ha två!), dels ser det lite plastigt ut med vita. Finns det inga andra fäger, typ ljusgul, som dessutom ökar läsbarheten inte bara för dyslektiker......Riktig whiteboard verkar vara av emaljerad plåt......?

Nån som kan tipsa så här en lördagkväll;-) /Y
Klippa en bit ur ett tvätt/diskmaskinshölje? iofs vit, men rätt så fri storlek.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Istället för whiteboard...
« Svar #2 skrivet: 06 aug-11 kl 22:26 »
Ta en bit härdat glas och måla med valfri glasfärg på baksidan, krävs oftast ett par tre lager innan den blir täckande.

ylvak

  • Inlägg: 202
  • Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
SV: Istället för whiteboard...
« Svar #3 skrivet: 06 aug-11 kl 22:38 »
Hm, härdat glas.....ska leta i gömmorna. Hade varit snyggt att sätta på distans med kromade kupolmuttrar men går det att borra i härdat glas?  Får väl smäcka dit med sättlim?

Klippa lite ur en tvättmsk, skrot och skräp har jag ju men inget tvättmaskin-vrak.....Får man kanterna snygga utan att ha mekanisk verkstad på gårn?
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Istället för whiteboard...
« Svar #4 skrivet: 07 aug-11 kl 16:23 »
Vita kakelplattor

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Istället för whiteboard...
« Svar #5 skrivet: 07 aug-11 kl 16:32 »
Finns det inte ljusgult kakel då?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

MrMarket

  • Inlägg: 27
    • Västergötland
SV: Istället för whiteboard...
« Svar #6 skrivet: 07 aug-11 kl 17:28 »
Jag tycker det är lite jobbigt att läsa på whiteboardtavlor av glas. Bokstäver svävar liksom några milimeter (glasets tjocklek) över bakgrunden och ibland blir det jobbiga skuggor om man sitter lite snett. Men dom är väldigt snygga!

Själv har jag funderat på borsta en plåt, lacka den och använda som skrivtavla. Eller eventuellt bara en rostfri plåt.
Plan - Do - Check - Act

ylvak

  • Inlägg: 202
  • Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
SV: Istället för whiteboard...
« Svar #7 skrivet: 07 aug-11 kl 17:42 »
För att såna där pennor och sudd ska fungera behövs alltså eg. bara en glansig ytan utan porer?
Tog en magnettavla som jag köpt på IKEA och lät en billackerare göra den ljusgul för att ha som butiksskylt för nåra år sen. Borde ju fungera till det här ändamålet oxå. Tyvärr slängt just DEN skylten, typiskt!
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Istället för whiteboard...
« Svar #8 skrivet: 07 aug-11 kl 17:47 »
För att såna där pennor och sudd ska fungera behövs alltså eg. bara en glansig ytan utan porer?
Tog en magnettavla som jag köpt på IKEA och lät en billackerare göra den ljusgul för att ha som butiksskylt för nåra år sen. Borde ju fungera till det här ändamålet oxå. Tyvärr slängt just DEN skylten, typiskt!
typ ja, speglar, fönster, kylskåp, tvättmaskiner, badkar, bilar....
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Istället för whiteboard...
« Svar #9 skrivet: 07 aug-11 kl 18:09 »
typ ja, speglar, fönster, kylskåp, tvättmaskiner, badkar, bilar....
Fast röd whiteboard penna har visat sig lämna rosa moln på kylskåp som inte går bort..... ::) Någon med nån bra idé hur man får bort det?

Vägs ände

  • Inlägg: 291
  • Tomtar finns
    • Uppland
SV: Istället för whiteboard...
« Svar #10 skrivet: 07 aug-11 kl 18:17 »
Vill minnas att vi gjort ren whiteboardtavlan på jobbet med sprit...
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Istället för whiteboard...
« Svar #11 skrivet: 07 aug-11 kl 18:21 »
Finns det inte ljusgult kakel då?

Tyvärr inte där jag skriver med whiteboardpennor. Annars kanske :-[

Sjaunja

  • Inlägg: 5572
    • -
SV: Istället för whiteboard...
« Svar #12 skrivet: 07 aug-11 kl 18:24 »
Det hade ju varit jäkligt läckert att sätta upp en amazonmotorhuv på väggen att skriva på!

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Istället för whiteboard...
« Svar #13 skrivet: 07 aug-11 kl 18:26 »
Fast röd whiteboard penna har visat sig lämna rosa moln på kylskåp som inte går bort..... ::) Någon med nån bra idé hur man får bort det?

Kan ha att göra med om något rött färgämne i pennan "löser" sig i lacket på kylskåpet. Då blir det svårt. Annars, försök med sprit, sedan lacknafta, sedan något skarpare (ex.vis nagellackremover om du har sådan med etylacetat)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Istället för whiteboard...
« Svar #14 skrivet: 07 aug-11 kl 18:37 »
Fast röd whiteboard penna har visat sig lämna rosa moln på kylskåp som inte går bort..... ::) Någon med nån bra idé hur man får bort det?
haha ja, det har jag också märkt! men svart funkar utmärkt!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Ralle

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Istället för whiteboard...
« Svar #15 skrivet: 11 aug-11 kl 22:40 »
Om man vaxar kylskåpdörren me bilvax e de lätt att torka bort WB-pennan.

ylvak

  • Inlägg: 202
  • Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
SV: Istället för whiteboard...
« Svar #16 skrivet: 11 aug-11 kl 23:01 »
Snubblade över två glas-skivor i lämplig storlek på loppis för 20 spänn - slog till! Men nu till färg, glasfärg? E det nån som etsar? Skulle det vara risk att den släpper om jag använder nån annan färg? Vill ju inte att två glasskivor ramlar i golvet.(Det räcker med att katten fastnade i en fotogenlampa drog med sig den över golvet tills glaset krashade och drog med sig 5 tavlor vars glas också krashade häromdan, mycket glas blir det....)


Orange i mitt 70-talsblåa kök, låter inte det fint? ;)
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Istället för whiteboard...
« Svar #17 skrivet: 12 aug-11 kl 07:59 »
Ett annat sätt att fästa är med spegelklammer.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161640833

Men vill du limma/sätta upp med silikon, så måste färgen verkligen fästa vid glaset.

ylvak

  • Inlägg: 202
  • Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
SV: Istället för whiteboard...
« Svar #18 skrivet: 12 aug-11 kl 08:05 »


Tack för tipset!

Men vill du limma/sätta upp med silikon, så måste färgen verkligen fästa vid glaset.

Det är lite så jag är rädd för. Ser framför mig att silikonet med färgen sitter kvar på väggen och glaskivorna trillar ned. PL400 gör det nån skillnad tro?
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Istället för whiteboard...
« Svar #19 skrivet: 12 aug-11 kl 08:17 »
Gör rent glaset ordentligt så blir silikonet kvar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser