Frågan är väl också om du ska hämta mjölken i glasburken eller om du bara ska förvara den där? Ett kärl som hastigt fylls upp med väl nedkyld mjölk ur tanken blir alldeles immigt på utsidan och det gör också att det blir halt att hålla i så det behövs en bygel eller ett par handtag att greppa tag i. Ungefär samma sak riskerar att hända när du tar ut glasburken med den kalla mjölken ur kylen och det blir reaktion med värmen i köket.Oavsett i vilket sammanhang du har tänkt använda glasburken så kommer den inte att bli så gammal innan den glider ur greppet och möter golvet.
Var kan jag få tag på en mjölkkruka till rimligt pris?Eller funkar denna lika bra? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60065866Har hittat en bonde som vi kan handla mjölk av
Nej, nej, inte plast, det är svårt att få plasten redigt ren vid diskning, speciellt om den ska användas varje dag, och plast tar tyvärr gärna åt sig smak av både diskmedel och matinnehåll.
Ja, och ska du pastörisera mjölken behöver du också minst 2 behållare.
Kan kanske passa på och fråga här, hur lång är hållbarheten på mjölk, opastöriserad som är i kylen? Lääänge sedan jag hade RIKTIG mjölk i kylen
...konstigt att det fungerade under de tjugo år jag hade mjölkkor och använde plasthinkar för den egna konsumtionsmjölkern...
Anledningen till att jag tittat på IKEAs kärl i glas är att de, förutom att de är lätta att hålla rent, får plats i vår kyl och även i cykelkorgen. Bonden bor mellan busshållplatsen och hemmet och tanken är att hämta/handla mjölk när jag ändå passerar efter jobbet. Nordposts mjölkkrukor på 1000:- är jättefina, men inte en chans i h-e att jag betalar den summan