Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var sover era får på sommaren?  (läst 1395 gånger)

pippi0

• Ångermanland
Var sover era får på sommaren?
« skrivet: 28 jul-11 kl 09:26 »
Hejsan!

Jag undrar var ni har era får på natten nu på sommaren?! Jag tar in mina fortfarande för vi har lodjur här i byn  >:D. Jag vill ju ta ut bädden och låta allt få lufta ur sig ett tag innan hösten. Hur gör ni? Funderar att köpa ett stort tält som finns för djur, är det någon som har några erfarenheter av dessa ???

En annan fråga: Jag har 3 lammbaggar som ska säljas. Måste man skilja av dessa med sina mammor innan försäljningen eller går det bra att bara ta bagglammet från flocken och skicka iväg ???

Tacksam för alla svar ;D
Har 4 hundar 1 A-ponny och 1 D-ponny

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Var sover era får på sommaren?
« Svar #1 skrivet: 28 jul-11 kl 09:39 »
Jag tog min bagge samma dag eller möjligen dagen efter som han var skild får mamma får, rätt bra tyckte jag för då får an bara en skilsmässa, jag tog även med en tacka från samma flock men som inte var släckt med honom som sällskap.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

pippi0

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 29 jul-11 kl 06:30 »
hej!

Tack för ditt svar  ;D Jag tycker som du, han ska få egna tjejer och lär ju få fullt upp på det nya stället. o:)

MVH Gunilla
Har 4 hundar 1 A-ponny och 1 D-ponny

Susanne på Hässleåsen

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 29 jul-11 kl 06:39 »
Mina får sover ute på sommaren. Regnar det så ställer/lägger dom sig under ett träd. Men jag har inga lodjur. Jag brukar ta ut bädden på våren. Behöver jag ha dom inne så städar jag ut varje dag. Dom tycker det är skönt att ha kallt under sig. Om man känner hur mycket värme dom alstrar under pälsen så förstår man. Jag låter också lammen gå ihop tills den dan dom ska gå iväg såvida inte baggarna har blivit könsmogna (5 mån) då skiljer jag dom åt. Ensamlamm kan man med fördel skilja åt från mamman då dom tenderar att bli feta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 5 användare
rehn, Strömmen i dalen, Bokohammare, pow, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser