Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ge bort hemodlat i bröllopspresent?  (läst 2611 gånger)

Wildvittra

• -
Ge bort hemodlat i bröllopspresent?
« skrivet: 26 jul-11 kl 10:02 »
Hej! Min syster gifter sig i augusti och vi har tänkt ge dem en korg med matvaror som bröllopspresent (de är såna som har det mesta materiellt sett och pengar är så trist att ge). Jag har köpt en stor fin korg på granngården och funderar nu på vad jag ska fylla den med. Eftersom vi bor i Dalarna medan systern bor i Sthlm så har vi börjat fylla på med lite dalaspecialiteter samt lite dalagrejor som underlägg med dalahästar etc. Har även funderingar att fylla på med lite kryddor och annat från våra egna odlingar, vad tror ni om det? Uppskattas det att ge bort hemodlat eller uppfattas det som snålt?
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Kajjsa

• Ångermanland
SV: Ge bort hemodlat i bröllopspresent?
« Svar #1 skrivet: 26 jul-11 kl 10:08 »
Jag skulle bli jätteglad över hemodlade presenter, men så hänger jag ju på det här forumet också ;) Det är svårare att svara på om din syster skulle uppskatta det, där borde väl du känna henne bäst...

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #2 skrivet: 26 jul-11 kl 10:25 »
Vilken fin bröllopspresent! Jag hade blivit jätteglad över den!

Men det är klart, för att göra den lite "finare" så kan du ju förpacka grönsakerna snyggt (enkla bruna papperspåsar, sydd potatispåse av t.ex. vaxduk, fina glasburkar/flaskor) och göra fina etiketter, då känns det mer lyxigt.

Du kan ju t.ex. sätta fina namn på sakerna så att det framgår att du inte bara har tagit en tur till ica utan istället bemödat dig med att odla grönsakerna och samla traktens specialiteter. T.ex. "Pära från Norrgården" (eller var du nu bor), "Spräcklahöns örtblandning" (fast ditt eget namn då, inte ditt alias).

Du kan ju också skriva ner några av dina favoritrecept (där grönsakerna ingår) och skicka med.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 26 jul-11 kl 10:33 »
Jag skulle "förädla" mina produkter lite. Tex göra ost smaksatt med mina örter. Lägga in grönsakerna och göra olika chutneys och sylter av frukt och bär. Om ingen av dom har problem med alkoholen, så är det ett sätt att "lyxa till" det lite.

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #4 skrivet: 26 jul-11 kl 10:35 »
Vi gav bort en korg med hemodlat i bröllopspresent för ett par veckor sedan. Jag upplevde att det var uppskattat.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

melongurka

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 jul-11 kl 11:03 »
Tror alla uppskattar detta då tanken är bortanför det tråkiga köpta. Alla har det genuina och enkla inom sig även om det finns längre in hos vissa ;)

Amouricas

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 26 jul-11 kl 12:07 »
Tror alla uppskattar detta då tanken är bortanför det tråkiga köpta. Alla har det genuina och enkla inom sig även om det finns längre in hos vissa ;)

:-*  "tumme upp"

Luff

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 28 jul-11 kl 23:59 »
Torkade kantareller kostar skjortan i Stockholm. Så några fina burkar med torkad svamp är väl superlyx.
//Luff

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #8 skrivet: 29 jul-11 kl 00:14 »
om du fyller upp mycket med saker som göras något med, som tex kryddplantor etc (vilket jag hade uppskattat mycket) så skicka med ett litet hemgjort presentkort på extra händer och säg t du hjälper som att plantera allt så det inte blir övermäktigt med allt för annars kanse en del saker hinenr bli dålig innan det kommer till nytta.

i bröllops present är det ju bra att ge saker som vara och som blir minne för tanken med gåvor til brudpar är ju att det ska var atill starten i det nya gemensamma hemmet =)

själv skulle jag bli jätteglad. men som någon annan skrev så hänger man ju här så det är ju ganska självklart =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser