Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röka höns?  (läst 4789 gånger)

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
Röka höns?
« skrivet: 25 jul-11 kl 21:50 »
Någon som prövat?? Jag har ingen rök men det skulle va häftigt om det gick!
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

calle4630

• Halland
SV: Röka höns?
« Svar #1 skrivet: 25 jul-11 kl 22:04 »
hejsan. det går alldeles utmärkt att lämna in höns för rökning o det smakar väldigt bra om den som röker det är duktig vill säga. :)
Livet är fullt av möjligheter :)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 jul-11 kl 22:42 »
jag har varmrökt i egen rök och det funkar fint.. låren blir bra oftast..det andra kan bli lite segt och torrt ibland.. jag är ingen expert..
saltlake ett dygn sen röker jag med alspån och enris..
Fjäderfän och kaniner

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #3 skrivet: 26 jul-11 kl 08:23 »
Hur bygger man en rök :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #4 skrivet: 26 jul-11 kl 08:46 »
Vi rökte några tuppar förra året.
Det blev segt som själva helvetet.
Men tror det var dels tupparna som sådanna och handhavandet i övrigt som spelade in.
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 26 jul-11 kl 11:27 »
..jag skulle koka kycklingen/hönan/tuppen först  så den blir mör... i rejält saltat vatten eller saltlake en dag innan.. sen skulle jag låta den ligga i röken bara en kvart eller så ... smaken  blir lagom och köttet smarrigt... så gör jag när jag röker skinka i abu rök och det blir super gott.
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Nina K

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 26 jul-11 kl 11:48 »
Hur bygger man en rök :)
Martin Timell byggde en i sista delen Äntligen Hemma. Du kan se avsnittet på TV4 Play, det är begränsat dagar och det är 26 dagar kvar från idag som man kan se avsnittet där.
http://www.tv4play.se/hem_och_fritid/antligen_hemma?title=antligen_hemma_del_10&videoid=1713916

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 29 jul-11 kl 09:46 »
Tyckte inte riktigt om timells rökrör,Det är lättare att hålla jämn tempratur i en varmrök om eldstaden är under röklådan,Mvh. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser