Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa stängsel?  (läst 3127 gånger)

Misonten

• Västergötland
Bästa stängsel?
« skrivet: 25 jul-11 kl 17:52 »
Vad är bäst att ha för att hålla fåren på rätt sida? hur gör ni?
/Nathalie
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Guran

• Lappland
SV: Bästa stängsel?
« Svar #1 skrivet: 25 jul-11 kl 18:13 »
Vi har både fårnät och ström; en tråd nertill och en tråd ovanför nätet. Var för sig fungerar de ej på våra rymmare. Fårnätet hoppar de över alternativt kryper mellan "rutorna" (!) och eltråd allena hoppar de mellan.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 jul-11 kl 18:14 »
Vad är bäst att ha för att hålla fåren på rätt sida? hur gör ni?

Bra bete ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 jul-11 kl 18:37 »
Ursäkta att jag raljerar lite :), men visst är det tidigt på våren, innan betet har kommit igång ordentligt och på hösten när betet har blivit ssegt och tråkigt, som fåren börjar hoppa??!
Dessutom gillar nog många lantraser, i allafall mina Gotlandsfår, större hagar??! Gotlandsfåren går och betar står aldrig stilla. De vill inte komma tillbaka till samma fläck alltförsnabbt... Minst 1 ha, verkar de vilja ha på sin hage, annars hoppar de ut.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Misonten

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 jul-11 kl 18:51 »
 ;D
Jag ska ha 3-4 får endast sommartid. Annars går dom hos min kompis i deras fårstall. Det är ca 1h. Vart köper man tillbehören, billigast men ändå till bra kvalitet?
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Luppa

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 25 jul-11 kl 20:22 »
Vi har både fårnät och ström; en tråd nertill och en tråd ovanför nätet.

Så har vi med. Distansisolatorer nertill och vanliga upptill. Använder både järntråd, elrep och elband. Rekommenderar INTE de två senare om man har får som rymmer.
Men det Vallhunden skriver ligger det mycket sanning i.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Nemi

• Gotland
« Svar #6 skrivet: 25 jul-11 kl 20:23 »
Jag som bara haft Gotlandsfår i nu drygt ett år har verkligen anammat vallhundens ord att det bästa stängslet är ett gott bete. Flyttar runt min lilla flock till olika beten, nära som lite längre bort och har hittills inte behövt mer än tre trådar. Och håller med om att gotlänningar verkar vilja röra sig på bete. De verkar tycka om förnyelse och är aktiva i sinnet! Nytt bete och nya marker att utforska gör att jag är trygg med mina tre trådar.
                      Vill bara förtydliga att de naturligtvis inte flyttas hit och dit hipp som happ, men jag har ett antal bete att välja på i år och eftersom sommaren varit torr så har vi nyttjat möjlighet till bra och parasitfria beten. Och fåren/lammen utforskar med glädje varje ny mark. Och jag tror om igen att vallhunden har helt rätt, kanske också beroende på vilken ras man har.
« Senast ändrad: 25 jul-11 kl 20:36 av Nemi »
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Birgit

« Svar #7 skrivet: 25 jul-11 kl 20:27 »
Citera
Minst 1 ha, verkar de vilja ha på sin hage, annars hoppar de ut.
Mina gutar går på 9 ha och det är för lite för 60 tackor med lamm! Men nu har vi rejält stängsel och de kommer inte igenom, dessutom 120 cm högt ;)
Det får inte vara för glest mellan trådarna, då får de ut huvudena och sedan är det kört.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #8 skrivet: 25 jul-11 kl 21:49 »
Mina gutar går på 9 ha och det är för lite för 60 tackor med lamm! Men nu har vi rejält stängsel och de kommer inte igenom, dessutom 120 cm högt ;)
Det får inte vara för glest mellan trådarna, då får de ut huvudena och sedan är det kört.

min tacka fick ut huvudet och en kyss hon inte kommer glömma  ;) :) :D ;D >:D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Birgit

« Svar #9 skrivet: 26 jul-11 kl 07:35 »
Citera
min tacka fick ut huvudet och en kyss hon inte kommer glömma  ;) :) :D ;D >:D
Sånt hjälper ;) Men vi har så stora naturbeten, så vi har bedömt att el blir för mycket jobb att hålla koll på. Men bara man tänker rejält från början så funkar det.
Fast det finns ju raser som inte gärna går ut också, som exempelvis roslagsfår :-*

Fåraherden

• -
« Svar #10 skrivet: 26 jul-11 kl 21:09 »
Håller mer vallhunden. Har fåren inte bra bete behövs murar för att hålla dem inne. Jag kör med 4 eller fem eltrådar. Går bra, nästan jämt.http://www.alternativ.nu/Smileys/classic/grin.gif.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Guran

• Lappland
« Svar #11 skrivet: 27 jul-11 kl 08:59 »
(Vi har ute fåren (tackorna) dagtid när vi är hemma så de håller efter utanför hagarna. De går ofta in i hagarna som står öppna och på kvällen har de gått och lagt sig inne i sitt krypin. Jyckarna får träna att hålla dem hemma på gården och fösa in dem i hagarna och/eller stallar.)

Misonten

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 27 jul-11 kl 09:25 »
Går bra, nästan jämt.http://www.alternativ.nu/Smileys/classic/grin.gif.

Nästan jämt?!  ;D
Jag kan inte öppna din bild?

Nina W

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 27 jul-11 kl 09:45 »
Glöm inte bort att dom gärna kryper under, speciellt lamm! Då hjälper det ju inte hur högt det än är och att det är bra med el.

Liljelids

• Spännade liv med massor av djur!
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 27 jul-11 kl 19:25 »
Vi har tre " hulliganer " bagglamm som har hittade formen att dyka mellan trådarna rakt ut det är inte grönare men ack så spännande dom är absolut hopplösa kvittar hur mycket tråd man har betet är rikligt och stort så det verkar mest som om det blivit en grej. Nu ska vi på den delen som dom dyker emellan sätta nät utanför inte runt allt utan pröva bara där det verkar omöjligt men det blir nya utmaningar till nästa bete igen :) Här en bild när dom står i hallonlandet för ett par v sedan nu är dom långt där ifrån.
Vi Jan och Susanne har en liten gårdsverksamhet utanför Nossebro med hästar, finullsfår, höns. våra två trotjänande hundar samt katten Iris!

Misonten

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 28 jul-11 kl 10:46 »
Haha vilka godingar  ;)
Men förstår ert problem. Jag har vägen ca 100meter från hagen och jag vill verkligen säkra upp så inga olyckor sker :-\
Tack för alla goda svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser