Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smak på kaninkött  (läst 19241 gånger)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Smak på kaninkött
« Svar #60 skrivet: 01 aug-11 kl 12:28 »
Måste fråga igen, är det ett pelleterat helfoder? Ska man verkligen inte ha grovfoder till kaninen samtidigt? Är Rabbfor i sig en foderstat?   ???
/Zandra

Jag trodde man skulle ha grovfoder också. Kollade lantmännens sida och där står:

Rabbfor 

Artiklar
Nr Namn
52132 RABBFOR P BK
51987 RABBFOR P SK 25 KG

Produktbeskrivning
Rabbfor är ett helfoder för produktionsuppfödning av kaniner. Rabbfor används från start och till slakt.

Rabbfor är ett helfoder för produktionsuppfödning av kaniner. Rabbfor används från start och till slakt.

Snittgivan av Rabbfor är ca 100 gram/dag (12-13 cl) till slaktkaniner. Lämpliga giva till digivande kaniner är 200 g/dag. Till sällskapskaniner ges en lägre mängd per dag.

Märkligt

Gösta

« Svar #61 skrivet: 01 aug-11 kl 16:29 »
Blir lite samlat svar. Var och en får ta ut sin del...
Läs på säcken om Rabbfor. Står uttryckligen "bör kompletteras med grovfoder"
Att använda en lie till gräset går alldeles utmärkt. Inte så dyr heller. Ger också en del motion för kroppen. Att slå av för 30 - 40 avelsdjur + växande djur tog mig ca 20 - 30 minuter inkl. hopräfsning och utfodring. Tiden verkar ju finnas i alla fall för att skriva långa inlägg... ;)
Att jag inte tar upp foderstatsutbildning på kurserna beror på att det är ett omfattande ämne som inte går att göra meningsfullt på 2 dagar.
Att jag föreslår "varannandagsutfodring" gräs/pellets är för att inte orsaka foderbyte som kan resultera i trumsjuka.
Mitt första inlägg om egendomliga foderstater som används av en del så avsåg jag t.ex. färskt bröd, bullar, pellets med animaliskt foder inblandat (fiskmjöl, blod, oljeväxter). Tyvärr förekommer detta i en del pellets. jag ville bara påpeka att man bör vara uppmärksam på vad en kanin inte bör äta.
Det jag framför på forumet är inte från någon akademisk examen utan enbart från lång erfarenhet avseende köttraskaniner. Det är som jag skrivit ett antal gånger, upp till var och en som läser mina inlägg att följa eller förkasta, mig kvittar det. Det engagerar tydligen i alla fall.  ;D ;D ;D
Gösta

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #62 skrivet: 03 aug-11 kl 12:24 »
Oljeväxter är ju ändå inte animaliskt, det är vegetabiliskt.

Och det är väl bättre att ge något som är odlat inom Sveriges, ja överhuvudtaget inom EUs gränser, istället för soja eller palmkärnexpeller?

Jag har inget emot att man säger att man max ska ge 10% inblandning av rybs/raps. Men om det inte är lämpligt till slaktkaniner, vill jag nog gärna se referensen på att det skulle ge fisksmak på köttet. Hos höns ger det ju bara fisksmak på brunvärpande hönors ägg. Man ger det ju till köttgris och mjölkkor?
//Lina

Gösta

« Svar #63 skrivet: 03 aug-11 kl 17:18 »
Gällande oljeprodukter så finns det ett väldigt bra sätt att kolla min info.
Utfodra med rapskakor några veckor före slakt. laga sedan till köttet som vanligt. Själv köper jag fisk om jag vill äta något som smakar fisk ;)
Rapskakor är en biprodukt från rapsoljeframställningen. Högt näringsvärde så kaninen mår inte dåligt av detta.
Vem har påstått att raps är animaliskt???
Gösta

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #64 skrivet: 03 aug-11 kl 17:21 »
Det var du som råkade skriva att oljeväxter är animaliska  ;) ;D ;D
Mitt första inlägg om egendomliga foderstater som används av en del så avsåg jag t.ex. färskt bröd, bullar, pellets med animaliskt foder inblandat (fiskmjöl, blod, oljeväxter). Tyvärr förekommer detta i en del pellets.
Gösta
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sussilo

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 03 aug-11 kl 18:37 »
Det är inte så att ni förväxlar rapskakor och linfrökakor? Bara en tanke. Linfröolja smakar i alla fall fisk och jag skulle kunna tro att kött från djur utfodrade med produkter från linfröolja smakar likadant?

Gösta

« Svar #66 skrivet: 03 aug-11 kl 22:35 »
Skulle ha legat utanför parentesen :-[ ;D
ALLA oljeväxter ger fisksmak på kaninkött så det spelar ingen roll om det är linfrö eller raps, rips eller ryps. Angav rapskakor eftersom det är en billig biprodukt i handeln :) Sedan är det andra djur som kan äta detta utan att ta upp smakämnen på samma sätt. T.ex. svin.
 :-* :-*Gösta

Qiz

• Västergötland
« Svar #67 skrivet: 03 aug-11 kl 23:16 »
Skulle ha legat utanför parentesen :-[ ;D
ALLA oljeväxter ger fisksmak på kaninkött så det spelar ingen roll om det är linfrö eller raps, rips eller ryps. Angav rapskakor eftersom det är en billig biprodukt i handeln :) Sedan är det andra djur som kan äta detta utan att ta upp smakämnen på samma sätt. T.ex. svin.
Vad är det som gör att kaninen tar upp det när de andra djuren inte gör det?
/Zandra

Gösta

« Svar #68 skrivet: 04 aug-11 kl 10:21 »
Qiz, varför inte fråga någon du tror på istället? Mina kunskaper och erfarenheter är ju tydligen helt värdelösa.
Den här tråden är nu för min del avslutad.

Qiz

• Västergötland
« Svar #69 skrivet: 04 aug-11 kl 10:37 »
Qiz, varför inte fråga någon du tror på istället? Mina kunskaper och erfarenheter är ju tydligen helt värdelösa.
Den här tråden är nu för min del avslutad.

För att vara extra tydlig så det inte uppstår några missförstånd så vill jag framföra att frågan riktar sig till den som vill/kan svara.  :)
Formulerar om den för säkerhets skull.  :)

Vad är det som gör att kaninen tar upp ämnen som ger fisksmak på köttet när de "andra" djuren inte gör/får det?
/Zandra

Sussilo

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 04 aug-11 kl 11:36 »
ALLA oljeväxter ger fisksmak på kaninkött så det spelar ingen roll om det är linfrö eller raps, rips eller ryps.

Ok, det visste jag inte men jag har heller inte använt oljeväxter som foder till kaniner. Bra att veta för utfodring i framtiden! Äsch, strunta i gnisslet på tråden, Gösta. Vi är många som sätter stort värde på din info och behöver den.
 :-* Sussilo

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #71 skrivet: 05 aug-11 kl 10:34 »
Många oljeväxter ingår i kålsläktet, där de olika arterna har latinska namn som börjar på Brassica.

Kål ger smak åt köttet, likaså många oljeväxter.

Kan då vara så att någon substans i Brassica-arterna i samband med kaninernas egendomliga matsmältningssystem ger någon substans som ger smak åt köttet.

Det förekommer inom Brassica-arterna vissa substanser som hämmar tyroxin-produktionen. En av dem är glukosinolat. Inom växtförädlingen är detta känt och man har tagit fram varianter som har lågt innehåll av detta.

Därför antar jag att oljeväxter utanför Brassicagruppen kanske inte ger smak (solros, soja, etc)

Qiz

• Västergötland
« Svar #72 skrivet: 05 aug-11 kl 10:39 »
Många oljeväxter ingår i kålsläktet, där de olika arterna har latinska namn som börjar på Brassica.

Kål ger smak åt köttet, likaså många oljeväxter.

Kan då vara så att någon substans i Brassica-arterna i samband med kaninernas egendomliga matsmältningssystem ger någon substans som ger smak åt köttet.

Det förekommer inom Brassica-arterna vissa substanser som hämmar tyroxin-produktionen. En av dem är glukosinolat. Inom växtförädlingen är detta känt och man har tagit fram varianter som har lågt innehåll av detta.

Därför antar jag att oljeväxter utanför Brassicagruppen kanske inte ger smak (solros, soja, etc)
Tack för infon. Mycket intressant.  :)
/Zandra

Sussilo

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 05 aug-11 kl 10:49 »
Ja det är fantastiskt detta forum med all kunskap som man får ta del av  :) .

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser