Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smak på kaninkött  (läst 19185 gånger)

Gösta

Smak på kaninkött
« skrivet: 23 jul-11 kl 12:50 »
Mycket i trådarna handlar om foderstater. Här kan man med bestörtning läsa om allt vad uppfödarna stoppar i sina djur!
Vi har nu under en längre tid provlagat kaninkött från olika gårdar där vi vet exakt vilken foderstat som används.
Det är stor skillnad på resultatet!
T.ex. hö med mycket ötrer i ger smak åt köttet.
Kål ger en besk smak
Oljeväxter ger fisksmak
Ensilage ger en fadd smak på köttet
Det finns foderstater för i stort sett alla lantbrukets djur. Det finns faktiskt en orsak till detta och inte ett försäljningstrick som några påstår.
Använd rätt foder om du vill ha högsta möjliga kvalité på ditt kött.
Ge heller aldrig mera än rekommenderad giva eftersom allt kraftfoder i för stora givor gör djuren feta.
Tänk på att det är den samlade mängden foder som måste räknas.
Gösta

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Smak på kaninkött
« Svar #1 skrivet: 23 jul-11 kl 14:48 »
Tack för bra info! Bra att veta att oljeväxter påverkar kaniner precis som bruna ägg. Gäller det bara raps och rybs eller även hampa?

Kan tillägga att betesdjur blir goda också :-), speciellt levern blir mild. Mina köttisar är uppfödda på hö, lusern, gratisäpplen och bete.
//Lina

Gille

• -
« Svar #2 skrivet: 23 jul-11 kl 16:57 »
Och ger gransris viltsmak som det står i böckerna?
Håller med om att detta var värdefullt!
Kaninuppfödare och pelargontant.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 23 jul-11 kl 18:18 »
Jag brukar mata mina med enris några veckor innan slakt om jag vill ha viltsmak /praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #4 skrivet: 23 jul-11 kl 18:27 »
Jag brukar mata mina med enris några veckor innan slakt om jag vill ha viltsmak /praline1

Alltid lär man sig något nytt, jag hade inte en aning om att de äter barrträd?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #5 skrivet: 23 jul-11 kl 21:46 »
Mycket i trådarna handlar om foderstater. Här kan man med bestörtning läsa om allt vad uppfödarna stoppar i sina djur!
Vi har nu under en längre tid provlagat kaninkött från olika gårdar där vi vet exakt vilken foderstat som används.
T.ex. hö med mycket ötrer i ger smak åt köttet.
Kål ger en besk smak
Oljeväxter ger fisksmak
Ensilage ger en fadd smak på köttet
Det finns foderstater för i stort sett alla lantbrukets djur. Det finns faktiskt en orsak till detta och inte ett försäljningstrick som några påstår.
Ge heller aldrig mera än rekommenderad giva eftersom allt kraftfoder i för stora givor gör djuren feta.
Tänk på att det är den samlade mängden foder som måste räknas.
Gösta

Eftersom jag är (en av?) "några" som nyligen skrivit att foderindustrins främsta intressen är ekonomiska och att det går utmärkt att utfodra allehanda djur utan att köpa färdiga foder kan jag inte låta bli att svara...

Att ett fabrikstillverkat foder ger en slutprodukt av högre kvalitet än ett för djurarten mer naturligt foder håller jag inte med om. Jag tycker att kött från kor som betat gräs smakar bättre än kött från kor som ätit pellets. Jag tycker att ägg och kött från höns som ätit säd, småkryp, maskar och gräs smakar bättre än det från djur som ätit värp- eller broilerfoder osv

Att det finns foder till lantbrukets djur att köpa beror säkerligen inte på att de mår bättre på det eller att de smakar godare av det, utan att de växer snabbare/producerar mer mjölk/lägger fler ägg osv och att det skulle vara så rysligt jobbigt för bonden att repa gräs till sina 200 mjölkkor varje dag, för att inte tala om vad besvärligt han skulle ha det om vintern...

Varför skulle djurfoderindustrin vara helt ensam om att ha altruistiska motiv när ingen annan bransch har det?

Producera en vara som är så pass bra att folk vill köpa den, till ett så lågt pris som möjligt. Sälj så mycket av den som möjligt till högsta möjliga pris genom att övertyga rätt människor om att just din vara är oumbärlig för just dem. Så går det till. Alltid. Överallt. Hela tiden.

Det finns färdig middagsmat att köpa i frysdisken. De ligger i kartonger med färgglada och aptitretande bilder på. Det finns faktiskt en orsak till det. Det är inte att det är bättre mat en hemlagat...

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #6 skrivet: 23 jul-11 kl 21:50 »
Glömde två saker...  ::)

1. Ang kål: Köttet tar inte smak om man slutar ge kål några veckor innan slakt.

2. Var era provlagningar av de olika djuren ett blindtest eller visste du när du åt vilka kaniner som utfodrats med vad? Jag kom nämligen att tänka på en gammal kompis till mig som bestämt hävdade att dansk Carlsberg Hof var mycket godare än svensk dito. Jag gav honom fyra glas. Två med dansk öl och två med svensk. Han lyckades inte ens para ihop glasen landsvis...

Malin80

• Småland
« Svar #7 skrivet: 24 jul-11 kl 09:35 »
Jag kom nämligen att tänka på en gammal kompis till mig som bestämt hävdade att dansk Carlsberg Hof var mycket godare än svensk dito. Jag gav honom fyra glas. Två med dansk öl och två med svensk. Han lyckades inte ens para ihop glasen landsvis...

Min man hade för flera år sedan en bestämd åsikt att Kronfågels kyckling var godare än Euroshoppers. Så jag köpte båda och lagade till ett blindtest åt honom. Han kunde inte avgöra vilken som var vilken...

I övrigt så håller jag med Ugglans. Varför är köpefoder bättre än den naturliga maten?

Gösta

« Svar #8 skrivet: 24 jul-11 kl 13:10 »
Det finns alltid saker att slå ner på Ugglans, bara man vill. Mitt inlägg handlade om att olika foder ger olika smak åt köttet. Jag poängterade också att pelleterat kraftfoder finns för olika djurslag. Att gräs skulle vara fel att utfodra med har jag aldrig påstått. Att däremot enbart gräs och hö skulle räcka för att en kaninhona skulle orka producera 4 kullar ungar per år är däremot inte möjligt.
Kålsmaken sitter i ca 8 veckor efter avslutad giva.
Egna testlagningar har skett med vetskap om foderstat. Däremot har reaktioner kommit från restauranger när t.ex. ensilageutfodring har skett.
Som slutkommentar: En kanin går att krydda 14 dagar före slakt till önskad smak
Gösta

Qiz

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 24 jul-11 kl 22:51 »
Jag har gett mina kaniner hö (=gräs) den varma årstiden och ensilage (=gräs) när det är lägre temp ute. Slaktar kaniner varje månad och hittills har vare sig jag, min man eller våra två barn känt någon som helst skillnad på köttet. Då plockar jag ändå upp kaniner ur frysen med varierande slaktdatum beroende på vilka detaljer jag vill åt för dagen. Med det menar jag att vi kan äta en hökanin idag och en ensilagekanin imorgon och det känns ingen skillnad.

Däremot är det inte konstigt om man slarvar vid slakten att köttet tar smak. Pressvattenlukten går nästan inte att få bort så när kaninerna har suttit i ensilage de dragit ur foderhäckarna så sitter lukten i hela pälsen på kaninen. Dessutom får inte pälsen på bendelarna som är kvar vid hängningen i kyl bli blöt när man sköljer kaninen för det tar smak på köttet när det vattnet rinner nerför slaktkroppen.

Vilka restauranger har reagerat på detta?
/Zandra

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #10 skrivet: 24 jul-11 kl 23:17 »
Dessutom får inte pälsen på bendelarna som är kvar vid hängningen i kyl bli blöt när man sköljer kaninen för det tar smak på köttet när det vattnet rinner nerför slaktkroppen.
Ursäckta OT, men varfor tar man inte bort all pälsen innan man sköljer/hänger?
Jag är nybörjare, så jag har alltid skjärt bort pälsen och klipt av benet under hasen innan hänging  ???

Kanskje jag inte forstod helt..  :-[
« Senast ändrad: 24 jul-11 kl 23:20 av Skiftestads »
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Qiz

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 25 jul-11 kl 07:13 »
Det är klart att man kan ta bort all pälsen. Men enligt det sättet Gösta lär ut så blir det en pälskant kvar efter att man klippt av baktassarna.
Titta på Göstas hemsida (Vreta Kaningård) så finns det en bild på kaninerna som hänger i kylen.
Du förstod helt rätt!  :D
/Zandra

Gösta

« Svar #12 skrivet: 25 jul-11 kl 09:59 »
Att kunna avgöra och bedömma kvalité tar lång tid. Först när du träffar på riktigt kvalitétskött märker du skillnaden.
Många tycker att broilerkycklingen från Kronfågel är jättebra ända tills de får möjligheten att smaka en korrekt uppfödd kyckling.
Och Qiz, är du verkligen så korkad så du tror på fullt allvar att jag ska lägga ut mitt kundregister på forumet??? Förhoppningsvis var det bara ett dumt försök.
Gösta

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #13 skrivet: 25 jul-11 kl 10:14 »
Det finns alltid saker att slå ner på Ugglans, bara man vill. Mitt inlägg handlade om att olika foder ger olika smak åt köttet. Jag poängterade också att pelleterat kraftfoder finns för olika djurslag.

Jag tolkade ditt första inlägg som att du hävdade att en färdig foderstat bestående av pelleterat kraftfoder och hö/gräs är det som ger bäst kvalité på köttet och att du blir bestört av att andra stoppar i sina djur annat än detta.

Eftersom jag (såvitt jag både kan minnas och läsa mig till i andra trådar) är den enda som uttryckligen skrivit att foderindustrin primärt har vinstintressen och inte håller djurhälsa och högsta möjliga kvalitet i första rummet, dvs det du summerar som "ett försäljningstrick" trodde jag att du syftade på något jag skrivit tidigare och därför svarade jag.

Jag uppfattade alltså det som att du "slagit ner" på något jag skrivit.

Här nedan har jag fetat de formuleringar som ledde mig i villfarelsen att du menar att pelleterat kraftfoder är ett bättre foder än något annat och att du syftade på mina inlägg i den här tråden när du skrev att några tycker att pellets är ett försäljningstrick.

/---/

Qiz

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 25 jul-11 kl 10:20 »
Att kunna avgöra och bedömma kvalité tar lång tid. Först när du träffar på riktigt kvalitétskött märker du skillnaden.
Många tycker att broilerkycklingen från Kronfågel är jättebra ända tills de får möjligheten att smaka en korrekt uppfödd kyckling.
Håller med till 100 %!  :) ( vad det nu hade med ämnet att göra  ???)
Och Qiz, är du verkligen så korkad
Jag är inte korkad alls. ( vad det nu hade med ämnet att göra  ???)
Och Qiz, är du verkligen så korkad så du tror på fullt allvar att jag ska lägga ut mitt kundregister på forumet???
Jag har inte bett om något kundregister.
/Zandra

Gösta

« Svar #15 skrivet: 25 jul-11 kl 11:20 »
Du frågade efter vilka restauranger som testat. Dessa restauranger är mina kunder och har varit de senaste 15 åren så jag har full tilltro till dessa kockar. Och, faktiskt, ensilage ger en fadd smak på köttet. Naturligtvis är det upp till var och en att äta vad den vill. Vad jag skriver om är de resultat som framkommit i vår verksamhet.
Att behålla baktassen är det som görs i Europa. Där skall även huvudet vara kvar.
Syns på min hemsida som Qiz påpekar.
Gösta

Qiz

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 25 jul-11 kl 11:49 »
Och, faktiskt, ensilage ger en fadd smak på köttet.
Inte här hos oss.
Naturligtvis är det upp till var och en att äta vad den vill.
Håller med till 100 %!
Vad jag skriver om är de resultat som framkommit i vår verksamhet.
Och jag skriver om de resultat som framkommit hos oss.
/Zandra

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #17 skrivet: 25 jul-11 kl 12:07 »
Kanske det kan vara så att det finns skillnader i stora och små uppfödningar. Jag menar att en stor uppfödning är mera koncekvent i bara att ge en eller två sorters foder medans en mindre uppfödning inte bara får pellets og ensilage eller vad det måtte vara.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Qiz

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 25 jul-11 kl 12:13 »
Kanske det kan vara så att det finns skillnader i stora och små uppfödningar. Jag menar att en stor uppfödning är mera koncekvent i bara att ge en eller två sorters foder medans en mindre uppfödning inte bara får pellets og ensilage eller vad det måtte vara.
Det kan vara många faktorer som spelar in. Sällan är något på bara ett vis.  :D
Värdefullt att ta tillvara på många olika erfarenheter. Då lär vi oss mest.  :)
/ Zandra

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #19 skrivet: 25 jul-11 kl 12:43 »
Jag tolkade inte Göstas inlägg som att han var emot att man ger en blandad kost till sina kaniner, utan snarare var orolig att såna som jag (som ger rybs och kål till utställningskaninerna) ger det till mina köttisar också. Eftersom jag inte gör det, så såg jag ingen anledning att ta illa upp. Jag såg det som ett intressant inlägg från en man med erfarenhet, inget att varken bli arg över eller upprätta en religion efter. Gösta är ju ändå en helt vanlig människa som får lov att ha sina egna åsikter baserade på sina erfarenheter, men jag ser det som en bra idé att alltid fundera lite extra över just det Gösta säger, då han har en så otroligt mycket större erfarenhet i rena siffror (år verksam, antal kaniner hanterade) än de flesta.

Det här känns som ett flamewar över ett missförstånd... Alla är kung i sin egen fodertunna, men man behöver ju inte kriga för det.
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser