Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smak på kaninkött  (läst 19193 gånger)

Gösta

SV: Smak på kaninkött
« Svar #40 skrivet: 31 jul-11 kl 13:29 »
Exakt NÄR anser du Zandra att jag fick skyldighet att vara en ideell kunskapsbank för alla kaninuppfödare??
Jag ger tips och råd för dem som känner att de behöver och känner stöd av detta. Det är upp till var och en som har djur att själv ta ansvar för dessa. Tycker man att de råd och tips jag ger är värdelösa så lyssna inte då.
De kunskaper jag skriver om är den erfarenhet jag skaffat mig genom att studera olika resultat samt ha ett öppet sinne.
Du vinner ingenting på dina angrepp mot mig. Du visar bara på bristande erfarenhet.
Den foderstat jag konstruerade på 80-talet är Rabbfor 12-16 som innehåller allt vad en produktionskanin i 5-6 kilos klassen behöver. Innehållet kan du läsa på säcken. Jag har också varnat för att ge detta foder till djur i vila samt till rasen Gotland.
Förlåt, du kallar dig ju för Qiz. Själv föredrar jag att skriva under eget namn.
Gösta

Qiz

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 31 jul-11 kl 13:32 »
M
Du kan glömma att få nån foderstat här, Qiz..

Det har varit på tapeten tiotals gånger förr, och det har hittills inte kommit ett ljud om vad som ska ges, vad andra ger, vad som är rimligt att ge..osv... Gösta sitter på svaren, men delger dom inte utan hänvisar till att man får söka info själv, det är inte hans sak.
På alla andra djur finns det färdiga rekommendationer att läsa om foderstater, men inte om kaniner, märkligt nog.
Senast vi diskuterade det var förra året, då det var en lång tråd om lönsamhet i kaninproduktion.
Hur vet du att Gösta sitter på svaren? Gösta delger oss gärna efterfrågad information men också information som ingen har bett om att få. Allt av ren omtanke såklart. Det finns ingen godtagbar anledning att undanhålla just den infon när man skriver ut så mycket annat. Anledningen är inte att man ska gå hans produktionskurs för där får man inte heller veta just detta.
Däremot rekommenderar Gösta i skrift att man tex varannan dag sommartid ska byta ut delar av kraftfodret mot färskt gräs. Om du har ett större antal kaniner så skulle det ta oerhört lång tid att "plocka" gräs. Ska det vara genomförbart till 30 honor i produktion med tillhörande hanar, ungdjur på tillväxt och rekryteringsdjur så måste man ha maskinell hjälp. Då får man antingen hyra in någon varannan dag eller hålla sig med egna maskiner. Det är inte med alls i några kalkyler och det får ju anses som en kostnad av betydelse.
Att jag tog just 30 honor baserar sig på att Gösta alltid räknar med det antalert som minimum för de foderpriser o dyl han anger i sina kalkyler. (Blev detta för mycket ot får jag starta en ny tråd.)
/Zandra

Qiz

• Västergötland
« Svar #42 skrivet: 31 jul-11 kl 13:34 »
Förlåt, du kallar dig ju för Qiz. Själv föredrar jag att skriva under eget namn.
Gösta
Som du ser så skriver jag alltid under med Zandra. Det namnet var dessvärre upptaget när jag registrerade mig här.  :) ( vad det nu har med ämnet att göra)

Qiz

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 31 jul-11 kl 13:47 »
Du vinner ingenting på dina angrepp mot mig. 
När har jag angripit dig? Detta är ett forum där man för en konversation fler deltagare emellan i trådarna. Om du bara vill skriva information utan diskussioner så finns det väl någon form av informationtavlor el liknande här på forumet. Är inte säker men någon annan kanske kan hjälpa?
Den foderstat jag konstruerade på 80-talet är Rabbfor 12-16 som innehåller allt vad en produktionskanin i 5-6 kilos klassen behöver. Innehållet kan du läsa på säcken.
Förlåt mig, då har jag missuppfattat det hela.  :-[ Jag har trott hela tiden att kaninerna behövde grovfoder tillsammans med Rabbfor men då är det ju solklart.
De kunskaper jag skriver om är den erfarenhet jag skaffat mig genom att studera olika resultat samt ha ett öppet sinne.
Kunde lika gärna varit jag som skrivit det där själv. Vad bra att vi kan dela erfarenheter med varandra.  :D
Zandra

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #44 skrivet: 31 jul-11 kl 15:26 »
Ja visst är det så. Men då vill det till att man med 100 % säkerhet vet att det är ett visst foderslag som ger en viss smak. Kunden ( i det här fallet restaurangen som reagerat) vet inte mer än det säljaren påstår. Så länge det inte finns något annat att gå efter än en persons icke vetenskapliga utsagor och jag själv i detta fallet hävdar motsatsen av mina erfarenheter så påstår jag att oönskade smaker kan komma av andra icke redovisade faktorer.
/Zandra

Kunden, restaurangen i det här fallet, bryr sig förmodligen inte ett smack om vad kaninen ätit. Dessutom tror jag icke de varken är intresserade eller får uppgifter om foderstat i samband med att de köper köttet. De konstaterar att köttet inte smakar som det brukar/ska.  Det är deras problem och självfallet talar man om det för säljaren.

Sen är det säljaren som får försöka reda ut orsaken. Kan man då konstatera att de kaniner restaurangen klagar på har fått ensilage i stället för hö eller gräs, och problemet upphör när man inte ger ensilage, så behövs ju i detta läget ingen vetenskaplig utredning. Skillnaden bör då ligga i utfordringen, oavsett vad andra har för resultat i sitt kök hemma.
« Senast ändrad: 31 jul-11 kl 15:44 av Edgar »

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #45 skrivet: 31 jul-11 kl 15:45 »
Utan lämpligt är tex vad en digivande NZ hona behöver i MJ och smrp/dygn och hur mycket du ska öka i MJ och smrp per unge i kullen. Vidare de viktigaste vitaminerna och mineralerna att ta hänsyn till. Inte en avhandling men en kortare information.
/Zandra

Det ingår i kursen som arrangeras av SKAF som kallas för "Jordbruksverkets kurs" i folkmun =). Husdjursagronom och superutställaren Kjell Carnbrandt (han och hans partner är helt oslagbara just nu på utställningsfronten) föreläser intressant om just, exakt, det du frågar om. Jag kan kika i kursmaterialet när jag kommer hem =).
//Lina

Charlotte

• -
« Svar #46 skrivet: 31 jul-11 kl 20:55 »
Däremot rekommenderar Gösta i skrift att man tex varannan dag sommartid ska byta ut delar av kraftfodret mot färskt gräs. Om du har ett större antal kaniner så skulle det ta oerhört lång tid att "plocka" gräs. Ska det vara genomförbart till 30 honor i produktion med tillhörande hanar, ungdjur på tillväxt och rekryteringsdjur så måste man ha maskinell hjälp. Då får man antingen hyra in någon varannan dag eller hålla sig med egna maskiner. Det är inte med alls i några kalkyler och det får ju anses som en kostnad av betydelse.
Att jag tog just 30 honor baserar sig på att Gösta alltid räknar med det antalert som minimum för de foderpriser o dyl han anger i sina kalkyler. (Blev detta för mycket ot får jag starta en ny tråd.)
/Zandra
Fortsätter OT :-[
Men inte behövs det någon större maskinpark för att slå gräs till 30 kaninhonor+rekrytering?
Jag har slagit gräs med röjsåg till mina 20 vuxna kaniner + 1 avelstjur+ mina 4 flasklamm hela sommaren (erkänner att jag fuskat dom dagar vi haft ensilage liggande på förtorkning, då har jag tagit kärran och räfsan och hämtat där) och visst är det en del jobb men man behöver inga dyra maskiner direkt...
                                                     Mvh
                                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Qiz

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 31 jul-11 kl 22:55 »
Fortsätter OT :-[
Men inte behövs det någon större maskinpark för att slå gräs till 30 kaninhonor+rekrytering?
Jag har slagit gräs med röjsåg till mina 20 vuxna kaniner + 1 avelstjur+ mina 4 flasklamm hela sommaren (erkänner att jag fuskat dom dagar vi haft ensilage liggande på förtorkning, då har jag tagit kärran och räfsan och hämtat där) och visst är det en del jobb men man behöver inga dyra maskiner direkt...
                                                     Mvh
                                                  Charlotte
30 honor+8 ungar/kull=270 kaniner+ca 6 hanar+25 % rek.=ca 284 kaniner+ungdjur på tillväxt= ca 520 kaniner Det tar mycket tid enligt min uppfattning att köra av, kratta ihop och köra in och lägga i varje bur. Tid jag inte har när jag samtidigt ska para om, klippa klor, utfodra, göra rent burar, underhålla, och helst inom en rimlig arbetsdag.
Men återigen ser vi det olika här på forumet!  :D
/Zandra

Qiz

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 31 jul-11 kl 22:58 »
Det ingår i kursen som arrangeras av SKAF som kallas för "Jordbruksverkets kurs" i folkmun =). Husdjursagronom och superutställaren Kjell Carnbrandt (han och hans partner är helt oslagbara just nu på utställningsfronten) föreläser intressant om just, exakt, det du frågar om. Jag kan kika i kursmaterialet när jag kommer hem =).
Nä men åh vad bra. Vill du göra det? Skaf verkar vara en intressant och givande förening.  :)
/Zandra

Qiz

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 31 jul-11 kl 23:06 »
Skillnaden bör då ligga i utfordringen, oavsett vad andra har för resultat i sitt kök hemma.
??? ??? ???Vad spelar det för roll vilket kök kaninen lagas i?  ??? ??? Smaken är densamma oavsett om en viss kanin tillagas i ett kök eller ett annat. Det intressanta är ju vem som bedömt smaken på den.
/Zandra

Qiz

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 31 jul-11 kl 23:09 »
Citerar mig själv:

Däremot är det inte konstigt om man slarvar vid slakten att köttet tar smak. Pressvattenlukten går nästan inte att få bort så när kaninerna har suttit i ensilage de dragit ur foderhäckarna så sitter lukten i hela pälsen på kaninen. Dessutom får inte pälsen på bendelarna som är kvar vid hängningen i kyl bli blöt när man sköljer kaninen för det tar smak på köttet när det vattnet rinner nerför slaktkroppen.
/Zandra

Charlotte

• -
« Svar #51 skrivet: 31 jul-11 kl 23:53 »
30 honor+8 ungar/kull=270 kaniner+ca 6 hanar+25 % rek.=ca 284 kaniner+ungdjur på tillväxt= ca 520 kaniner Det tar mycket tid enligt min uppfattning att köra av, kratta ihop och köra in och lägga i varje bur. Tid jag inte har när jag samtidigt ska para om, klippa klor, utfodra, göra rent burar, underhålla, och helst inom en rimlig arbetsdag.
Men återigen ser vi det olika här på forumet!  :D
/Zandra
Fast Gösta har väl inte tvingat dig att slå gräs och kratta ihop till dina kaniner?!?
Fungerar det inte praktiskt för dig så är det väl antagligen både bättre och billigare (i tid och pengar) att fortsätta med vinterfoderstat året runt?
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #52 skrivet: 01 aug-11 kl 08:32 »
??? ??? ???Vad spelar det för roll vilket kök kaninen lagas i?  ??? ??? Smaken är densamma oavsett om en viss kanin tillagas i ett kök eller ett annat. Det intressanta är ju vem som bedömt smaken på den.
/Zandra

Då menar jag att i detta fallet är det restaurangens smakbedömning som är den intressanta. Som du kanske hört så har "kunden alltid rätt".

Gille

• -
« Svar #53 skrivet: 01 aug-11 kl 08:40 »
Nä men åh vad bra. Vill du göra det? Skaf verkar vara en intressant och givande förening.  :)
/Zandra
Sedan finns det ju en hel del att finna på nätet också. Det FINNS fler personer än Gösta som har knainer och har kunskap (förstår inte varför han ska behöva stå till svars för allt...). Hur ska någon vilja komma med information om man får en massa mothugg hela tiden?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #54 skrivet: 01 aug-11 kl 08:41 »
Fast Gösta har väl inte tvingat dig att slå gräs och kratta ihop till dina kaniner?!?
Fungerar det inte praktiskt för dig så är det väl antagligen både bättre och billigare (i tid och pengar) att fortsätta med vinterfoderstat året runt?

;D ;D

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #55 skrivet: 01 aug-11 kl 08:42 »
Sedan finns det ju en hel del att finna på nätet också. Det FINNS fler personer än Gösta som har knainer och har kunskap (förstår inte varför han ska behöva stå till svars för allt...). Hur ska någon vilja komma med information om man får en massa mothugg hela tiden?

Ja, den frågan har jag också ställt mig.

Qiz

• Västergötland
« Svar #56 skrivet: 01 aug-11 kl 08:46 »
;D ;D

Ni har så rätt!  ;D ;D ;D
Hur skulle det sett ut om Gösta åkte runt och tvingade alla med kaniner att plocka gräs..   ;D
/Zandra

Qiz

• Västergötland
« Svar #57 skrivet: 01 aug-11 kl 09:07 »
Gösta ska absolut inte stå till svars för allt men gott och väl för det han själv påstår och det man får lära sig av honom under hans produktionskurs som man betalar för. Sedan ställer jag mig frågande till varför det ska kallas angrepp eller mothugg eller liknande så fort folk inte håller med.  :-\   Jag är trots allt bara en av många som inte bara sväljer all "info" från Gösta med hull och hår. Man måste få diskutera och ha olika synsätt och erfarenheter för detta är ett diskussionsforum.
Det är sällan svart eller vitt (inte bara här på kaninsidan) i livet så varför inte ta till vara på olika erfarenheter och diskutera med trevlig ton? För mig är inte allt Gösta säger sanning, jag har arbetat alldeles för många år med jordbruk/djurhållning/produktionsdjur/foderstater/slakt o dyl.
Att sedan gå från ämnet och fråga om man är korkad eller vad det nu kan vara ligger väldigt nära personangrepp istället för att bolla ämnet/fakta fram och tillbaka i en hövlig ton.   :-\
/Zandra  :)

Qiz

• Västergötland
« Svar #58 skrivet: 01 aug-11 kl 09:34 »
Den foderstat jag konstruerade på 80-talet är Rabbfor 12-16 som innehåller allt vad en produktionskanin i 5-6 kilos klassen behöver. Innehållet kan du läsa på säcken. Jag har också varnat för att ge detta foder till djur i vila samt till rasen Gotland.
Måste fråga igen, är det ett pelleterat helfoder? Ska man verkligen inte ha grovfoder till kaninen samtidigt? Är Rabbfor i sig en foderstat?   ???
För våra övriga gräsätande djurslag såsom tex nöt, får, häst så gäller att man har ett så bra grovfoder som möjligt vad gäller näringsinnehåll och självklart hygien. Sedan fodrar man vid behov upp med lämpligt kraftfoder eller annat vad det nu kan vara tills man når ett för djurslaget optimalt värde. Givetvis allt efter vad du vill ha ut av det hela. Tex högpresterande hästar, högmjölkande kor, digivande tackor, ungdjur på tillväxt har ju ett annat behov än djur i "vila". Men kraftfodertillskottet är alltid en variabel beroende av vad grovfodret innehåller. Vad skiljer kaninen från övriga djurslag i detta avseende? Hur kan man ha en konstant kraftfodergiva?
Givetvis kan man det om Rabbfor är ett helfoder men är det det?
/Zandra

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #59 skrivet: 01 aug-11 kl 09:38 »
Gösta ska absolut inte stå till svars för allt men gott och väl för det han själv påstår och det man får lära sig av honom under hans produktionskurs som man betalar för. Sedan ställer jag mig frågande till varför det ska kallas angrepp eller mothugg eller liknande så fort folk inte håller med.  :-\   Jag är trots allt bara en av många som inte bara sväljer all "info" från Gösta med hull och hår. Man måste få diskutera och ha olika synsätt och erfarenheter för detta är ett diskussionsforum.
Det är sällan svart eller vitt (inte bara här på kaninsidan) i livet så varför inte ta till vara på olika erfarenheter och diskutera med trevlig ton? För mig är inte allt Gösta säger sanning, jag har arbetat alldeles för många år med jordbruk/djurhållning/produktionsdjur/foderstater/slakt o dyl.
Att sedan gå från ämnet och fråga om man är korkad eller vad det nu kan vara ligger väldigt nära personangrepp istället för att bolla ämnet/fakta fram och tillbaka i en hövlig ton.   :-\
/Zandra  :)

Håller med dig till fullo!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser