Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lösgående höns  (läst 4680 gånger)

blomsterhöna

• -
Lösgående höns
« skrivet: 22 jul-11 kl 11:40 »
Hej!

Snart flyttar hönsen hem och jag tänkte höra lite med er angående att ha lösgående höns.
Hur får man dem att 'stanna' hemma på gården?
En inhägnad utegård kommer de att ha i anslutning till hönshuset, men jag tycker, att nu på sommaren, så är här ju så mycket runtomkring på vår gård som de kan gå runt och härja i :)
Givetvis kommer de att komma in på natten.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Lösgående höns
« Svar #1 skrivet: 22 jul-11 kl 11:44 »
Här lär de sej på en natt var hönshuset och maten är. För säkerhets skull kan du ju låta dem vara i hönsgården 2-3 dar innan du släpper ut dom. Låt dom slåss om några brödskivor i hönsgården morgon och kväll.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

blomsterhöna

• -
« Svar #2 skrivet: 22 jul-11 kl 11:47 »
Här lär de sej på en natt var hönshuset och maten är. För säkerhets skull kan du ju låta dem vara i hönsgården 2-3 dar innan du släpper ut dom. Låt dom slåss om några brödskivor i hönsgården morgon och kväll.

Oj, de är så snabblärda?! Härligt!
Tack för ditt svar  :)

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 31 jul-11 kl 18:56 »
Dina höns håller sig säkerligen runt ert hus och hittar garanterat hem till sitt hönshus (efter några dagar i sin inhägnad först),
MEN vilka som som också kommer att hitta hem till er är RÄVEN och HÖKEN. Det dröjer inte länge förrän de fått nys på gobitarna som finns på er gård. Tyvärr är det så! Dom ska ju också ha mat!!!
Stäng luckan till hönshuset om natten, så hönsen får lugna nätter och slipper höra snokande rävar... Det främjar också äggläggningen.
Första året kunde jag ha helt fria höns som själva gick in på kvällen, men fr.o.m. året därpå var det totalt kört. Rovdjuren var här hela tiden, både i luften och på marken! Sååå trist - för man vill ju ha sina höns kvar! Numera går de bara fria under uppsikt och när jag är med!!! Så funkar det tråkigt nog, när djuren kunde ha helt ljuvligt och söka sin egen föda i underbar natur hela dagarna. Det känns inte bra...  :(
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 31 jul-11 kl 19:44 »
Som Amanda ovan har jag haft mina höns fria hela sommaren.
Men bara då jag och maken är ute, och det försöker man vara så mycket
som möjligt.
PÅ vintern får man ju sitta inne.
Jag har olika grupper ibland har det varit för mycket bataljer då får vissa grupper
gå ut vid olika tillfällen, men alla har gått fria större delen av sommaren.
För en månad sen såg grannen 8 rävar samtidigt på gärdet här utanför.
Antagligen två kullar med sina mammor så vi får passa oss.
Hedemorahöns

flax

• Halland
« Svar #5 skrivet: 31 jul-11 kl 19:47 »
Hos mig har vi klarat oss undan rovdjuren dagtid. Några små förluster (ett par kycklingar till skator när mamman inte var tillräckligt observant), men det priset känner jag att man får betala för djurens utevistelse!

En myskanka har vi också förlorat, men det var på natten när vi inte fick in dom på kvällen. Efter detta finns det inget alternativ. ALLA ska in!

Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

cejasmatte

• Djuruppfödning & grönsaksodling
    • Småland
    • Hemsida och blogg
« Svar #6 skrivet: 04 aug-11 kl 15:18 »
Som andra redan svarat brukar det inte vara ngr problem att få hönsen att veta vart de hör hemma nånstans, så det är nog inte det största problemet. Däremot fanns det ett litet "problem" här hemma, och det var att hönsen mer eller mindre fördärvade både rabatter och mina odlingar, men nåja det kunde jag tåla även om jag svor lite ibland.. ;)

Däremot så kom höken och hälsade på, bl.a slog den ner på en höna på dagtid 4-5 meter från vår husvägg inne i trädgården, ganska fräckt men den ville ju förstås ha mat. Nu vill jag inte utfodra hökar och rävar med mina hönor så sedan dess har det tyvärr varit hönsgården som gäller. Jättetråkigt men har rovdjuren lärt sig var maten severas så enkelt och bekvämt, så ger de inte upp. Har haft hökattacker mot hönsgården vid flera tillfällen, visserligen når de inte hönsen men det visar ju hur de går tillväga bara de är hungriga nog.

Dessutom har vi väldigt gott om rävar här, och jag inser att om jag haft hönorna frigående så hade jag mist allihop förr eller senare. Otroligt tråkigt, men de har åtminstone gott om plats i hönsgården och allt jag lukar/rensar bort från odlingarna hamnar där, likaså gräsklipp m.m, så de får ju ändå i sig massor med grönt! Jag får trösta mig med det.
Vi försöker leva det "självförsörjande livet" så gott det går, med kött från våra grisar, kaniner, höns, ankor, kalkoner, ägg från hönorna och vaktlarna, jakt, fiske och inte minst ekologisk odling! Alltid många järn i elden!
Bloggar när tiden ges på cejasmatte.se Hemsida: cejasmatte.n.nu

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser