Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga trailer av gammal Balvagn. Hur mycket last är en balvagn konstruerad för?  (läst 8802 gånger)

Hajk

• Värmland
Hej.

Som topic lyder.
Är på jakt efter ett chassi som klarar runt 2 tons last.
Båttrailers och biltransporter tenderar till att bli dyra när man kommer upp i de vikterna.
Fick då iden att balvagnar kunde vara ett alternativ. Jag har ingen direkt erfarenhet av tyngre jordbruksredskap och hur man än googlar tycks ingen ha svaret.

Är medveten om att det antagligen finns lika många svar, som balvagnar i småland  :P men någon generel regel borde finnas? Tex att dom tar si å så många balar, som väger si och så mycket. Någon som har erfarehet av detta?

Kanske inte rätt ämnessektion.
Tack på förhand.

Kajsa

• Blekinge
Hej

Köpte hö i höstas. Minst 200 balar var det i balavagnen som de kom körande med och varje bale vägde ca 10 kg så 2 ton klarar den. Sen finns det givetvis olika storlekar på balavagnarna ...

Lycka till
Kajsa

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
Nackdelen med en balvagn är att den är konstruerad att gå i traktorfart, men om du inte ska dra den i högre hastigheter än så så är det inga problem.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Hajk

• Värmland
Det var ungeför vad jag hade föreställt mig också. :)
Det är ju denna uppsjö av olika sorter, storlekar och framförallt hemmafix/byggen som ställer till det.
Så det blir nog till att kolla på varje enskilld vagn tills man hittar nått som duger.

Det skall bli en 30-kärra, så det är ja införstådd med.
Fördelen med balvagnen är, som ja ser det, att man samtidigt får med lite "extra" metall. Att tex förstärka, bredda och fixa med osv.
Då slipper jag förhoppningsvis att köpa metervis med fyrkantsrör ;D

Tackar för snabbt svar!

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
Det är ju axeln(/axlarna) och till viss del hjulen som sätter gränserna, resten går ju alltid att förstärka...
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
Om jag skulle bygga om till trailer så skulle jag leta efter en balvagn med ledad boggi, på det viset är alltid lasten fördelad på alla fyra hjulen.
En balvagn med stela axlar går ju ofta på bara två hjul...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Hajk

• Värmland
Jo det är ju sant, men beror ju lita på om man kör i kuperad terräng eller på platt asfalt för det mesta.. men ledad boggi var en bra ide!

Och vad gäller axlar så var min första tanke att använda ett boggichassi från en gammal husvagn vi har, men de axlarna klara bara 800kg, och husvagnschassit är så lätt gjort att man blir tvungen stärka ramen så mycket..

Så då var tanken att någon här kanske hade koll på vad balvagnars axlar generellt klarar av, så jag slipper resa land och rike runt, och krypa under varje vagn..  ;)

Körven

• Värmland
Balvagnar brukar inte vara något lågprisalternativ.Dom brukar vara rätt så dyra om det skall vara något att ha.Skall du dessutom ha en med riktig boggy inte fyrhjulig,då blir det riktigt dyrt.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Gamla hederliga tivoli och cirkusvagnar byggdes gärna med axlar från lastbilssläp. En hel dröse här i landet byggdes med gamla Fordtransit bakaxlar
En bostad/lotteri vagn brukar väga mellan 3 o 6 ton ungefär.
Vändkransen byggdes i väldigt många fall på enklaste sätt med 2 grova plåtar som man borrsde ett grovt hål genom och sedan satte en grov bult som förbindelse, det är en klar fördel att borra och gänga för fettnipplar så det går lättare att svänga.  Tivolina kommer som regel förbi registreringstvånget genom att samtliga vagnar har lotterier på sidan och därmed klarar sig.

Enklaste ramen bygger du av U-balkar bed öppningen utåt för att få maximal yta att svetsa tvärbalkarna i ramen bredden på ramen låter du styras av hur fjäderinfästningarna ser ut. Sedan bygger du vidare på ramen och skapar en ytteram som anger maxbredden/ längden. 
Fyrkanstprofil i stommen är ett misstag då du riskerar att få rost i rören och frostsprängningar då är det bättre med vinkeljärn i dessa fäster du sedan träreglar.
Skulle jag bygga idag så skulle jag göra en vinkeljärnsram som jag bryssar med plattjärn och sedan reglar med trä, isolerar med frigoliten som har det högsta K-värdet. Gärna ett vinklat tak och för att få det lite svalare på sommaren så skulle jag vilja ha ett safaritak så luften kan cirkulera på ett bra sätt.  Utsidan kläs enklast med träskivor med en viss vattenfasthet. Detta för att skapa mer vridstyvhet i karossen och vill man sedan så kan man klä vidare med någon slags panel eller bara måla. 
Det är enormt bekvämt med en veranda och ett tak över denna, när du bygger trappan så undvik durkaluminium då den blir fruktansvärt hal med tiden, då är det säkrare med en trätrappa.
Planlösningen i vagnen kan jag inte säga så mycket om. men det är skönt med rinnande vatten och toa innomhus. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

pålle

• Gäst
Gamla hederliga tivoli och cirkusvagnar byggdes gärna med axlar från lastbilssläp. En hel dröse här i landet byggdes med gamla Fordtransit bakaxlar
En bostad/lotteri vagn brukar väga mellan 3 o 6 ton ungefär.
Vändkransen byggdes i väldigt många fall på enklaste sätt med 2 grova plåtar som man borrsde ett grovt hål genom och sedan satte en grov bult som förbindelse, det är en klar fördel att borra och gänga för fettnipplar så det går lättare att svänga.  Tivolina kommer som regel förbi registreringstvånget genom att samtliga vagnar har lotterier på sidan och därmed klarar sig.

Enklaste ramen bygger du av U-balkar bed öppningen utåt för att få maximal yta att svetsa tvärbalkarna i ramen bredden på ramen låter du styras av hur fjäderinfästningarna ser ut. Sedan bygger du vidare på ramen och skapar en ytteram som anger maxbredden/ längden. 
Fyrkanstprofil i stommen är ett misstag då du riskerar att få rost i rören och frostsprängningar då är det bättre med vinkeljärn i dessa fäster du sedan träreglar.
Skulle jag bygga idag så skulle jag göra en vinkeljärnsram som jag bryssar med plattjärn och sedan reglar med trä, isolerar med frigoliten som har det högsta K-värdet. Gärna ett vinklat tak och för att få det lite svalare på sommaren så skulle jag vilja ha ett safaritak så luften kan cirkulera på ett bra sätt.  Utsidan kläs enklast med träskivor med en viss vattenfasthet. Detta för att skapa mer vridstyvhet i karossen och vill man sedan så kan man klä vidare med någon slags panel eller bara måla. 
Det är enormt bekvämt med en veranda och ett tak över denna, när du bygger trappan så undvik durkaluminium då den blir fruktansvärt hal med tiden, då är det säkrare med en trätrappa.
Planlösningen i vagnen kan jag inte säga så mycket om. men det är skönt med rinnande vatten och toa innomhus.
Tja om vidsyntheten blir bättre var för byggs inte släpen då så ?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Tja om vidsyntheten blir bättre var för byggs inte släpen då så ?

Husvagnar byggs med stora skivor, lastbilsläp likaså.   Visst det är i väldigt många fall en sandwichkonstruktion.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

pålle

• Gäst
Husvagnar byggs med stora skivor, lastbilsläp likaså.   Visst det är i väldigt många fall en sandwichkonstruktion.
Bäst år rätta man stavar ju så illa ja men ja mena ju vrid styvheten  hoppas du för dog det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser