Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vulkankaka  (läst 5090 gånger)

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
Vulkankaka
« skrivet: 21 jul-11 kl 10:19 »
Hittade en äggömma där "mina" luriga ankor lagt tjugo ägg. Så jag tänkte bjuda på en-sån-där-fantastisk-ank-äggs-sockerkaka. Det gick sådär. Receptet jag hade var det tre vanliga ägg i, eftersom min kära våg inte riktigt vill fungera just nu chansade jag och tog två ankägg (de är ju inte så förfärligt mycket större.. ) Hade ungefär lika mycket smet i formen som jag brukar men den svällde som tusan och ungefär häften rann ut i ugnen >:( Inget fel på smaken men det borde finnas nått enklare sätt :-\

Är det nån här som har ett recept som funkar??

Tack på förhand
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Vulkankaka
« Svar #1 skrivet: 24 jul-11 kl 00:02 »
Vad märkligt. När jag haft i motsvarande mängder gåsägg etc i kakrecepten har det betett sig precis som vanligt. Jag ändrar inte recepten på någe vis. Ha i ett ankägg nästa gång då, såpass mycket ägg i en sockerkaka är ganska mäktigt ändå.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Wonderingsanna

• "Think and wonder, wonder and think." /dr Seuss
    • Halland
    • Wonderings
« Svar #2 skrivet: 26 jul-11 kl 20:54 »
Jag håller med, det låter underligt... jag tror inte att det är äggen som är boven, du har nog snarare fått i för mycket bakpulver eller smet totalt.  Under min uppväxt hade vi i perioder massor av "blandade fjäderfä" och från vem av dem ett ägg kom var rätt egalt*, huvudsaken att totalmängden ungefär motsvarade det som stod i receptet.

*= det finns anrättningar där det spelar stor roll, gör inte maränger på "kryddstarka" ägg typ anka osv för det blir inga goda maränger.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 27 jul-11 kl 01:03 »
Köpt en färsk burk bakpulver? Eller använt ren bikarbonat istället för färdigpacketerat bakpulver (som ju är blandningar mest)? Tagit fel på tesked- och matskedsmåttet? Shit happens.

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 27 jul-11 kl 16:50 »
Nej nej och nej.. Ugnen är visserligen kass men den gräddar ojämnt, använder bara vanliga (ekologiska) råvaror och riktiga mått (det är en ENORM skillnad på matsked och tesked). Får helt enkelt testa igen :D

Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 29 jul-11 kl 07:53 »
Kanske River.. men jag bakar (nästan pinsamt) mycket och ofta och det här är första gången det blivit vulkankaka av en vanlig sockerkakssmet. Jag är väldigt hemma i köket så de vanliga tabbarna hade jag greppat men som sagt
första gången med ankägg och med det resultatet antog jag att det var nått galet med måtten.

fräsen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 jul-11 kl 08:52 »
låter märkligt. Jag bakar oftast på ankägg och byter bara ut mot samma antal som det skulle varit hönsägg.
Däremot är mitt sockerkaksrecept på 2ägg.
Storleken på formen har ju stor betydelse, men du är ju van bakare så jag antar att felet inte ligger där.
Kan det ha blivit en luftbubbla inne i smeten? (nu bara funderar jag, ingen aning om det kan bli så)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 30 jul-11 kl 02:15 »
En helt annan sak: När jag för första gången skulle baka i el-ugn råkade det sammanfalla med första gången bakning i en aluminiumform. Sockerkaka alltså. Jag tyckte att det jäste högt som sjutton och blev klart något fortare (än jämfört med grova, hemmagjorda plåtformar i vedspisen). Jag gick direkt och köpte en större bakform.

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser